Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 7 mar 2016 11:30

Nu är stenskotten här – så skyddar du dig

Mars och april är månaderna då det sker överlägset flest stenskott.

Mars och april är månaderna då det sker överlägset flest stenskott.

Foto: iStockphotos

Se upp!

Nu har högsäsongen för stenskott börjat.

Mars och april är de månader då överlägset flest bilägare för sina rutor förstörda.

I mars drabbas 32 procent fler bilägare av glasskador, på grund av stenskott, än en genomsnittlig månad. För april är siffran 42 procent. Det visar statistik från försäkringsbolaget If.

– Tiden då is och snö hunnit smälta från vägarna men gruset ännu inte sopats upp är högsäsong för stenskotten. Även små stenar blir riktiga projektiler då de skjuts iväg från däcken, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Modern teknik kan ställa till extra problem

Numera medför ny teknik i vindrutan att många bilägare behöver planera vart de ska vända sig för att byta glaset. Har bilen exempelvis kameror som hanterar farthållare eller autobroms måste systemen kontrolleras eller ställas in efter det att rutan blivit bytt.

– Det man som bilägare behöver tänka på är att gå till en glasmästare eller verkstad som kan kalibrera rutan på rätt sätt, så att man inte stör några av bilens funktioner. Detta kommer att bli ännu viktigare när de självkörande bilarna slår igenom på marknaden, säger Dan Falconer.

LÄS MER: Slipp imma på rutan – tipsen som fungerar!

Håll avstånd och fixa skadan snabbt

För den som vill minimera risken att drabbas av stenskott finns bara ett effektivt sätt – håll avstånd till bilen framför.

Om skadan väl skett är det viktigt att förhindra att smuts kommer in i sprickan.

– Sätt på en bit genomskinlig tejp och ta dig sedan iväg till glasmästaren så fort som möjligt. Sprickan blir bara värre för varje dag som går, säger Dan Falconer.

De flesta bilägare har drabbats av stenskott någon gång - totalt sker över 300 000 glasskador på bilar i Sverige varje år.

En del av problemet ligger i att de modernare bilarna inte är designade för att skydda framrutor och lampor mot kringfarande grus och småsten. Bakhjulen sitter långt bak och de hängande stänkskydd, som förr kunde ses på många bilar, är numera ovanliga.