Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 27 aug 2014 17:16

Nissan X-Trail: En klok suv för asfalteread yta

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

1/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

2/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

3/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

4/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

5/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

6/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

7/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

8/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

9/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

10/11

Foto: Nissan

Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.

11/11

Foto: Nissan

Kantiga suvar blir mjuka crossovers.

Det här är en trend i den terränggående delen av bilvärlden.

Ett tydligt exempel är nya Nissan X-Trail.

Vi har provkört bilen – både före och efter den stora förvandlingen.

Många suvar genomgår en liknande förändring. När nya generationer av bilarna kommer förvandlas fler och fler råbarkade suvar till mer finlemmade crossovers, primärt byggda för flotta turer i städerna snarare än skitiga utflykter i terrängen. Den här utvecklingen är så klart vettig, det är få suvar som någonsin lämnar de asfalterade ytorna och det är sunt att modellerna optimeras för vanliga vägar.

Det finns många exempel på tillverkare som tänker så här, ett är Volvo som gjorde en facelift på sin XC60 med målet att bilen skulle anpassas mer till stan. Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander och Hyundai Santa Fe är några andra.

Nya Nissan X-Trail, som hade svensk försäljningsstart under augusti månad, är det senaste och kanske tydligare exemplet på den här urbaniseringen av suvarna. Jämfört med sin föregångare är nya X-Trail mer sofistikerad på alla sätt. Komforten är bättre, vägegenskaperna tryggare, inredningen mer sober, utrymmena större och designen mjukare och bättre genomarbetad.

Mycket snålare

Bilen har dessutom blivit mycket snålare, speciellt med den lilla dieselmotorn på 130 hästar som ska klara sig på 5,3 liter per tio mils blandad körning. När vi provkörde bilen med ungefär lika mängd stadskörning och landsvägskörning stannade förbrukningen på 5,7 liter per tio mil, enligt färddatorn. Klart godkänt för en så stor och hög bil om siffran stämmer.

Men allt är inte bara härligt med den evolution som suvarna befinner sig i. Baksidan är att flera av modellerna har tappat lite av sin karaktär. Det gäller flera konkurrenter. Och det gäller i hög grad Nissan X-Trail.

De första generationerna av X-Trail var rätt grovt tillyxade bilar. Här var allt slitstarkt, karosslinjerna var enkla och hela bilen andades härligt bruksfordon som man med glädje vågade ge sig ut i vilket elände som helst med. Trots att den nya bilen har samma markfrigång, går att få med fyrhjulsdrift (dock inte i kombination med automatlåda, dumt nog) och förmodligen är minst lika slitstark och potent som föregångarna upplever man inte den där känslan av äventyr. Den nya bilen är som vilken förnuftig standardbil som helst. Gäsp.

Motor

Dieselmotorn, som heter 1,6 dCi, är på 130 hk och 320 Nm. Det räcker gott för att knuffa den här bilen framåt. Men motorn behöver varvas en del för att orka, det blir rätt mycket växlande med den manuella växellådan. En automatlåda finns som tillval – men dessvärre inte i kombination med fyrhjulsdrift.

Körupplevelse

Att det skulle vara roligt eller inspirerande att köra en X-Trail… Nja. Det kan man inte påstå. Men det är en betydligt trevligare bil att köra än sin föregångare. Chassit känns oväntat piggt och följsamt. Den långslagiga växellådan känns dock inte klockren och att motorn måste varvas så mycket drar ner intrycket lite.

Utrustning

I utrustningsnivån Acenta ingår en del utrustning, som tillexempel automatisk klimatanläggning, regnsensor och parkeringssensorer. Att kliva upp till Tekna-versionen framstår som en rätt bra deal, där får man allt godis som till exempel skinnklädsel, säkerhetspaket, större fälgar, elmanövrerade stolar.

Komfort

Nya X-Trail bjuder på fina utrymmen både fram och bak. Ja, allra längst bak i de två extra sittplatserna (tillval) blir det väl rätt trångt. Bilen går fint på olika typer av vägar och trots att testbilen är utrustad med 19-tumshjul hörs inte mycket vägbuller. Förarstolen bjuder på dåligt stöd för långa ben, om man ska vara petig.

Miljö

Enligt EU-körcykeln drar 5,3 liter per tio mils blandad och släpper ut 139 gram CO2 per kilometer. Det är inte dåligt med tanke på att det här är en stor fyrhjulsdriven bil. När vi vardagskörde bilen på olika typer av vägar landade förbrukningen på 5,8 liter per tio mils körning. Det måste kunna sägas vara okej.

Säkerhet

Grejer som airbags, antispinn och antisladd är så klart standard här. Det finns också dödavinkelvarnare, trötthetsvarning, kollisionsvarnare med autobroms, filbytesvarning – men de här ingår bara i toppversionen Tekna. För lägre utrustningsnivåer är det tillval. X-Trail har ännu inget betyg från EuroNcap.

Design

Nya Nissan X-Trail har blivit elegantare och mer stadsmässig i sin framtoning – och den har fått låna mycket av sitt utseende från småsyskonet Qashqai. Resultatet måste sägas vara klart godkänt, även om jag personligen hade önskat mig en bil med ett lite suvigare och mer äventyrligt utseende.

Interiör

Betydligt snyggare än den tidigare generationen av bilen, nu är X-Trail en trevlig modell att kliva in i – speciellt om man har kostat på sig skinnklädseln. Synar man detaljkvaliteten och börjar fingra på de plastiga knapparna svalnar dock känslorna en aning. Men, det här är detaljer. Det kan man leva med.

Ekonomi

Vill man ha en fyrhjulsdriven Nissan X-Trail får man kliva upp på det mellersta utrustningspaketet som heter Acenta. Bilen kostar från 281 900 kronor – men då saknas flera säkerhetssystem. De är standard i Tekna-versionen som kostar från 328 900 kronor. Inte så dyrt, man får en hel del för pengarna.

Lasta

Om man väljer att inte ha sjusitsigt är X-Trail en storlastare. Med fem sittplatser uppfällda i bilen finns det kvar 550 liter kvar för packning. Fäller man baksätet har man hela 1 982 liter att disponera. Bakluckan är dessutom rätt bred, så man kan få in riktigt stora föremål. Lite väl hög lasttröskel för tunga lyft.

Totalt

31/50 getingar