Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 okt 2013 15:39

Nissan Leaf: Så praktisk är elbilen i verkligheten

1/4

2/4

3/4

4/4

SIMRISHAMN. Nissan Leaf påstås vara världens mest sålda elbil. Men det är mycket snack när det gäller elbilar. Vi bestämde oss för att testa på riktigt. Hur fungerar en elbil i vardagen? Tyvärr - för Leaf - gjordes testet under en av de varmaste somrarna på många år.

Efter en semestervecka i spanska Barcelona fick jag besked om att testbilen levererats från Stockholm till Ystad. Att köra ner bilen var förstås inte att tänka på - den fick åka lastbil.

Från Barcelonas myllrande bil- och mc-trafik till en stilla svensk sommardag i en nästan helst tyst Nissan Leaf. Det var kontraster, även om jag inser att bilen hade gjort sig bättre på stadsgatorna i Barcelona än ute på den svenska landsbygden på Österlen.

Min allra första åktur i en Leaf var i samband med en bilsalong i Paris för tre år sedan. Årets modell är den andra generationen och förbättrad på, enligt Nissan, 100 punkter.

Klarar 15 mil

Den viktigaste är förstås räckvidden. Enligt Nissan ska Leaf nu klara närmare 20 mil men testbilen rapporterade som bäst drygt 15 mils körning med fulladdat batteri. Allt beror förstås på hur jag kör och hur mycket jag använder eco-knappen på ratten. I eco-läge är Leaf inte så pigg och det spar förstås el.

Jag hade tänkt börja berätta mer om Leaf som bil men det är så här det blir med elbilar. Allt kretsar runt räckvidd och laddtider. När Leaf installerats på parkeringen förser jag den med egen sladdvinda och ett uttag i den gamla mjölkboden. Målsättningen är att hela tiden ha bilen på laddning.

Behöver den laddas?

Det spricker efter en dag. Efter en tur på några mil tänker jag: "äh, det behövs inte laddas, jag kan ta en kortis i morgon också och ladda sen". Men nästa dag kör jag inte alls och sen blir den stående och jag börjar bli osäker på hur räckvidden är. Jag laddar batteriet fullt men blir ändå osäker på om jag kan köra till Ystad tur och retur. Svängen till Malmö är inte att tänka på - då blir det dieseldrivet, trots att det kunde ha gått precis räknat i räckvidd.

Vi upptäcker snabbt att Leaf mest används för kortturerna på drygt en mil. Till affären, till badstranden, till bygghandeln, till färgbutiken.

15 mil känns på gränsen hela tiden och framför allt går jag ofta och tänker på om bilen ska laddas eller inte.

Storleksmässigt är Leaf precis som vilken bil i Golf-klassen som helst. Och tack för det Nissan. Leaf har inte gjorts skum eller högteknologisk på något sätt. Tvärtom är instrumenteringen enklare än i många andra bilar.

Dålig klimatanläggning

Enligt Nissan ska bilen kunna värmas eller kylas via en app på din smartphone, men i praktiken fungerar det inte. Och här är det inte fel på tekniken utan på dimensioneringen. Jag lyckas aldrig få Leafs klimatanläggning att fungera. Det går inte att få ner temperaturen i bilen med annat än att veva ner rutorna och kör den gamla stilen från 1970- och 1980-talet.

Jag undrar lite hur värmen fungerar i bilen - om värmare är lika underdimensionerad som kylanläggningen. I så fall kan svenska Leaf-ägare se fram emot en kall vinter i sina bilar.

En så dålig klimatatnläggning är helt enkelt inte okej i en bil av årsmodell 2013.

Bra för landsbygden

Om jag - trots värmen - skulle köpa och äga en Nissan Leaf skulle det vara för att få ner kost­naden för alla småsvängar. Elbilarna påstås vara byggda för stadsmänniskor och välbeställda i förorten men jag undrar om elbilarna inte passar som allra bäst på landsbygden.

Det är här - två, tre mil från närmaste ­affär och skola - som alla korta resor bokstavligen ­suger bränslepengar ur plånboken. Det är för alla som måste resa ofta och relativt kort som ­el­bilarna kan göra skillnad.

Men då måste förstås nybilspriserna ner och räckvidden öka ytterligare några mil. I en drömvärld skulle en Nissan Leaf kosta cirka 200 000 kronor och ha en verklig räckvidd på 40 mil med normal körning. Då blir elbilen ett verkligt alternativ till bensin-, diesel-, och etanolbilarna.