Nissan Leaf – Betyg i 10 kategorier

1. MOTOR 

Nissan Leaf har en elmotor på 109 hästkrafter och ett vridmoment på 254 Nm. Det är en hyfsad motor som räcker till för att driva den här bilen. Faktum är att den känns rätt pigg när man klickar bort ecoläget. Fast då tappar man ju räckvidd.



2. KÖRUPPLEVELSE 

Körupplevelse är kanske fel ord här, Leaf är anonym med lite känsla i styrningen och sävliga egenskaper på vägen. Nej, Nissan Leaf bjuder inte på några större äventyr när man sitter bakom ratten. Bilen beskrivs bättre som trevlig.




3. UTRUSTNING 

Nissan Leaf modellår 2016 lanseras med ett nytt infotainmentsystem som kallas NissanConnect EV. Alla gamla funktioner finns kvar, men en hel del nya har tillkommit. En hel del annan utrustning finns också med som standard.




4. KOMFORT 

Nissan Leaf är en tyst bil som man åker rätt skönt i. Chassit upplevs som mjukt och behagligt. Framstolarna får godkänt, men håller inte toppklass. Det stora utrymmet i baksätet är ett jätteplus när man ska lasta in barn och barnstolar. 



5. MILJÖ 

Nissan Leaf är 100 procent eldriven. Och det betyder naturligtvis att den inte släpper ut några avgaser. Om man bara ser till att ha ett elavtal som garanterar miljöbra elektricitet där man laddar bilen kan man köra runt med ett gott samvete. 




6. SÄKERHET 

Här märks det att modellen börjar bli till åren kommen. Leaf har antisladd som standard, men går inte att få med autobroms. Leaf fick fem stjärnor när den testades av Euro Ncap 2011. Med nya betygsystemet skulle en stjärna trilla bort.



7. DESIGN 

Nissan har uppenbarligen velat ha en design som kommunicerar att detta inte är vilken diesel- eller bensindriven bil som helst. Och så långt har de lyckats, Nissan Leaf ser speciell ut. Dock kan man väl inte tycka att den är så snygg?



8. INTERIÖR 

Interiören i Nissan Leaf upplevs som rätt basic – men miljön är rätt hemtrevlig i den här bilen, snudd på mysigt. Men vidare flott eller exklusivt kan man inte tycka att det är. Detaljkvaliteten får godkänt även om det är rätt plastigt på sina håll.



9. EKONOMI 

Instegsversionen av Nissan Leaf med 24 kWh-batteri kostar från 314 890 kronor. Den fullutrustade Tekna-versionen kostar 339 900 kronor. Vill man ha nya 30 kWh-batteriet får man lägga till ytterligare 19 000 kronor. 



10. LASTA 

Det finns ett lastutrymme som anges till 370 liter bak i Leaf. Inte så stort, alltså. Och det är inte speciellt lättlastat heller. Nissan Leaf är också, som typ alla elbilar, diskvalificerad när det gäller att dra hus- och släpvagnar.  


Annons: