ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

MRF: Därför firar vi bilens dag

MRF påminner om att tunnelbana bara finns i Stockholm. På landsbygden är många beroende av bilen.

MRF påminner om att tunnelbana bara finns i Stockholm. På landsbygden är många beroende av bilen.

1/1

Foto: Lisa Mattisson

MRF: Därför firar vi bilens dag

Tommy Letzén, vd, Motorbranschens Riksförbund, MRF, tycker att bilen allt för ofta används som slagpåse av politiker. Det är dags att beslutsfattarna öppnar ögonen och börjar förstå hur viktig bilen och motorbranschen är för Sverige, skriver han i ett debattinlägg.

Bilen – och bilbranschen - är framtiden. Några tycker säkert att detta är att sticka ut hakan och det kanske det är. Men det är sant. Därför vill jag påminna om varför vi firar Bilens dag den 28 oktober.

Bilen må emellanåt vara precis hur utskälld som helst, men i stort sett alla begriper hur viktig den är. Den ger mobilitet och tar oss dit vi vill, när vi vill och detta i ur och skur när andra transportmedel har gett upp. Vi kan få ihop livspussel och pendla till jobbet tack vare bilen. Det hade inte varit möjligt att leva utanför de största städerna utan tillgång till bil. Inte heller hade vi kunnat hoppas på ett välmående näringsliv och fler jobb.

”Det saknas som bekant tunnelbana på landsbygden”

Det saknas som bekant tunnelbana på lands- och glesbygd och för den som jobbar så kallat obekväma tider är det sällan bussen går när man behöver den. Möjligheten till fri rörlighet är något vi i Sverige tar på fullaste allvar. Att begränsa mobilitet i ett land med våra avstånd är inte ens ett altenativ – inte om vi vill att hela landet ska kunna gå att leva i.

Det är lätt att sjunga bilens lovsång i allmänna termer, men vi ser också på statistiken över försäljning och bilinnehav att den blir allt viktigare för allt fler. Till exempel så har personbilarna ökat i antal med en halv miljon de senaste tio åren. I dag är det drygt 4,5miljoner bilar som är i bruk och underlättar livet för folket i Sverige. Nog är det värt att fira?

”Vi måste kunna prata om den goda bilen”

Tommy Letzén

Foto: Rickard Forsberg

Och trots att branschen fått en knäck vad gäller trovärdighet och miljö så har vi massor av alternativa lösningar med hybrider, gas-drift, el-drift och nya syntetiska fossilfria bränslen. Vi måste kunna prata om den Goda Bilen som en del av vårt samhälles framtid -även i stadsmiljö.

Men, bilen är inte bara framtiden för att den försäkrar oss om fri mobilitet, utan den är en större nyckel i själva samhällsutvecklingen än vad många inser. Vi i bilbranschen, som i dag är runt 175 000 personer, behöver därför anställa 5000 fler medarbetare de närmsta åren. Detta i en tid då det mest prioriterade politiska målet är att minska arbetslösheten.

Detta låter förstås som en enkel ekvation, men vårt problem är snarast att vi kan få svårt att hitta tillräckligt många kunniga och intresserade personer. Vi behöver satsningar på exempelvis fler och bättre fordonstekniska utbildningar och en ökad rekryteringsbas för att kunna hålla takten med behoven. Kanske riktade språkkurser och specialinsatser för att kunna ta tillvara all kompetens och bereda en plats i samhället för alla asylsökande. Det finns mycket som går att göra.

”Dags att beslutsfattarna öppnar ögonen”

Motorbranschen är en alltså framtidsbransch och det är dit man ska söka sig om man är intresserad av ett utvecklande yrkesliv med teknik och affär i framkant. Det är de alla de som jobbar i branschen som får Sverige att rulla. Men förstår våra beslutsfattare det? Jag är tyvärr inte säker på det. Speciellt inte då bilen från politiskt håll alltför ofta och alltför orättvist används som slagpåse. Det är dags att våra beslutsfattare öppnar ögonen för denna möjlighet och ändrar sin hållning.

Mobilitet, jobb, frihet och glädje. Allt detta – och mer – får vi av bilen. En mycket god anledning till att vi alla bör fira Bilens dag den 28 oktober.

Tommy Letzén, vd, Motorbranschens Riksförbund, MRF

Relaterat