Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 4 nov 2016 09:20

VW-förarna kan gå till andra team

Sebastien Ogier och Julien Ingrassia firar segern efter dag tre av brittiska rallyt 30 oktober.

Sebastien Ogier och Julien Ingrassia firar segern efter dag tre av brittiska rallyt 30 oktober.

Foto: Massimo Bettiol / GETTY IMAGES GETTY IMAGES EUROPE

Volkswagens beslut att hoppa av VM-serien har öppnat för en frenetisk förhandling bland teamen som är kvar.

Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen är alla toppförare som alla team vill ha.

Men vem har råd?

Volkswagen-styrelsens beslut att hoppa av rally-VM redan i vinter kom som en chock. VW har utvecklat en ny bil som vi kanske aldrig kommer att få se.

Om inte några av VW-sponsorerna väljer att öppna eget och köper loss hela projektet från Volkswagen. Det troliga alternativet är då Red Bull som har råd att köra ett WRC-team under en säsong.

Avhoppet med tre lediga toppförare som följd kommer samtidigt som en regeländring skapar nya förutsättningar i teamen. Tre förare i varje toppteam där de två bästa i mål kan ta poäng.

Regeländringen vad riskerar att stoppa unga förare från att slå sig in i serien och något av toppstallen. I år behöver teamen nominera de två förare som kan ta poäng till teamet medan det nästa år handlar om de två bästa av de tre i teamet.

Teamen kommer att satsa på tre rutinerade förare

Citroëns teamchef Yves Matton menar att ändringen kommer att få till följd att teamen satsar på tre rutinerade förare som alla tre kan nå poängplats. Tidigare räckte det med två rutinerade och så ytterligare en eller två förare som kunde skolas in i VM-serien.

Matton är också den som anses stå först i kö för att skriva kontrakt med den regerande världsmästaren Ogier.

Hyundai rullar fram Thierry Neuville, Hayden Paddon och Dani Sordo. Men Hyundai har också resurser att locka till sig en förare som Latvala eller Mikkelsen.

I Citroën ska Kris Meeke, Craig Breen och Stephane Lefebre köra och i Ford-stallet M-Sport är Eric Camilli klar för en av platserna. Plats två väntas gå till Ott Tänak medan både Elfyn Evans och Mads Östberg hoppas få köra en större del av VM-serien. Ford har också uppvaktat Ogier i flera år och anses vara ett minst lika troligt alternativ för fransmannen som Citroën. Latvala och Mikkelsen skulle också förstärka Ford rejält.

Toyota gör comeback

Toyota gör efterlängtad comeback i serien och i Tommi Mäkinens VM-team är landsmannen Juho Hänninen försteförare.

Esapekka Lappi ligger bra till för att i alla fall få inleda VM-säsongen med Toyota som ändå letar efter ett etablerat namn. Jo, Latvala är ledig och skulle förstås passa perfekt i Mäkinens VM-bygge.

Rally-VM 2017 inleds med Monte Carlo-rallyt 20-22 januari. Svenska rallyt körs 10-12 februari. Totalt omfattar serien 12 deltävlingar.

Ericsson kan byta F1-team inför 2017