Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 8 feb 2017 13:31

Toyota är tillbaka!

Bakom Latvala finns nästan lika rutinerade Juho Hänninen, toppförare flera gånger i Sverige, och talangen Esa-Pekka Lappi.

Bakom Latvala finns nästan lika rutinerade Juho Hänninen, toppförare flera gånger i Sverige, och talangen Esa-Pekka Lappi.

Foto: Toyota

HELSINGFORS. Toyotas koncernchef Akio Toyoda ler så att det syns genom hjälmen när han får testköra nya Toyota Yaris WRC.

Och han fortsätter att le när han tackar finske rallystjärnan Tommi Mäkinen för åkturen.

Akio Toyda litar på att Mäkinen ska göra Toyota till vinnare igen.

När Toyota avslöjade att de planerade för en comeback i rally-VM - de tävlade senast som fabriksteam säsongen 1999 - tänkte vi alla att satsningen återigen skulle utgå ifrån den gamla anläggningen i Köln. Men någonstans på vägen träffade Akio Toyoda den flerfaldige rallyvärldsmästaren Tommi Mäkinen.

Mäkinen vann fyra VM-titlar för Mitsubishi men tävlade också för Subaru och Nissan under sin karriär. Efter karriären satsade Mäkinen på att bygga rallybilar åt främst Subaru.

Under Tommi Mäkinens befäl har Toyota Gazoo Racing flyttat stora delar av sin rallyverksamhet till finska Jyväskylä. Här har Mäkinen byggt och testat Toyotas nya rallybil under ett drygt år och det var därför naturligt att teamets stora lansering hölls i Helsingfors.

Totalt tre finska förare

Ett hundratal inbjudna gäster och flera tv-team från hela världen såg den där filmen med Toyodas testkörning och vi lyssnade på ödmjuka orden från Toyota-chefen:

- Jag vill tacka de andra teamen, Ford, Citroën, Volkswagen och Hyundai för att de gjort rally-VM till vad det är i dag och därmed gjort det möjligt för oss att komma tillbaka och tävla i serien.

Sånt hör du inte var dag ifrån en stor bilchef eller från en teamchef i en stor VM-satsning.

Men kanske är det ödmjukheten som ska rädda Tommi Mäkinens VM-team. För med totalt tre finska förare och hela det tekniska teamet baserat i Finland har Akio Toyoda lagt alla VM-pengarna i samma korg.

- Vi har jobbat hårt men vi vet att vi har mycket jobb kvar att göra, säger Tommi Mäkinen på sitt sedvanligt lågmälda sätt.

Erbjöd Ogier en plats

Redan förra våren ville Mäkinen värva Finlands i dag mest meriterade förare, Jari-Matti Latvala till teamet men Latvala tackade då nej. När Volkswagen hoppade av erbjöd Mäkinen försteförarjobbet både till regerande världsmästaren Sebastien Ogier och till Latvala. Den här gången nappade Latvala som bidrar med nyttig rutin och kunskap om bilutveckling.

- Det blir tufft men i slutet av året är jag övertygad om att vi ska kunna vara med och utmana om pallplatserna, det måste i alla fall vara vår målsättning, säger Latvala som kom till visningen i Helsingfors direkt från teamets grustest i franska Toulouse.

Med lite tur med vädret ska Toyota och Latvala också hinna med ett par vintertester inför Svenska rallyt. I Sverige har Toyota ofta varit med i täten även om stjärnorna Carlos Sainz och Didier Auriol aldrig fick äran att vinna på snö och is. Bakom Latvala finns nästan lika rutinerade Juho Hänninen, toppförare flera gånger i Sverige, och talangen Esa-Pekka Lappi.

”Bilen känns väldigt, väldigt bra”

Tommi Mäkinen har hunnit anställa ett hundratal personer till VM-teamet men ambitionen är att växa ytterligare under året. Som jämförelse hade Hyundai 200 personer i sitt nybyggda utvecklingscenter i Tyskland redan före den första VM-tävlingen 2014. I dag har Hyundai tävlat i tre säsonger och vann i fjol två delsegrar. Hyundai var 2016 teamets som var närmast att utmana Volkswagen.

- Det är tidigt, jag vet det, men bilen känns i alla fall väldigt, väldigt bra. Och det finns inga tillförlitlighetsproblem så här långt, säger Jari Matti Latvala och sneglar på nya Toyota Yaris WRC.

Tommi Mäkinen säger inte så mycket.

Och Akio Toyoda - han fortsätter att le.

GUIDE: Så följer du Svenska rallyt bäst

Relaterat