Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 10 feb 2017 09:31

Svenska rallyt på väg att växa igen

Norrmän och finländare kommer alltid till Sverige men nu finns japaner, nya zeeländare, australiensare, estländare, britter, koreaner, tyskar, holländare - ja, allt. Rally-VM är ännu större ute i världen än här i Sverige och fansen vill följa varje deltävling.

Norrmän och finländare kommer alltid till Sverige men nu finns japaner, nya zeeländare, australiensare, estländare, britter, koreaner, tyskar, holländare - ja, allt. Rally-VM är ännu större ute i världen än här i Sverige och fansen vill följa varje deltävling.

Foto: Imago Sportfotodienst/Nikos Mitsouras / Epa / Tt

SUNNE. Folk- och fartfest. Ett stort intresse ute i stugorna.

Miljontals tv-tittare och ett av världens allra största motorsportevenemang.

Det finns en ny och häftig energi i Svenska rallyt.

Jag ska inte börja gnälla om hur bra det var förr när svenska förare slogs i toppen av mer eller mindre varje VM-deltävling och alldeles speciellt i Svenska rallyt. Den tiden är över på ett tag och vi kanske ska vara glada över att vi i stället har förare i varje stor racingklass och toppförare i rallycross-VM. Sånt där går i cykler.

Jag ska heller inte dra igång något slags upprop för att vi svenskar behöver visa uppskattning för det vi har, det utbud av toppidrott och kultur i världsklass som ligger framför våra fötter varje dag. Sånt där är svårt att påverka, folk gör som de vill och vill de hellre pilla sig i naveln än stå i en snödriva och se en rallybil så okej då.

”Energi som jag inte sett på många år”

Istället ska jag berätta för de som vill veta att det är något på gång med rally-VM igen. Det finns en energi som i alla fall jag inte sett på många år i och runt omkring tävlingen.

Flera internationella gäster. När jag bjöds på den fantastiska åkturen med Ott Tänak i går morse och när jag gick runt på travbanan i Färjestad i går kväll slogs jag av hur många olika flaggor jag såg och hur många olika språk som pratades i publiken. Här finns verkligen publik och gäster från precis hela världen. Norrmän och finländare kommer alltid till Sverige men nu finns japaner, nya zeeländare, australiensare, estländare, britter, koreaner, tyskar, holländare - ja, allt. Rally-VM är ännu större ute i världen än här i Sverige och fansen vill följa varje deltävling.

Fyra öppna team. Toyota, Citroën, Ford och Hyundai bjuder verkligen till för att visa upp sina satsningar. Förr var det svårt att få träffa förare och teamchefer och rally-VM lekte lillebror till F1. I dag är det något helt annat. Media bjuds in och kan därmed förmedla vad teamen och förarna tycker, tänker och sysslar med. Öppenheten föder ett ökat intresse.

Gräsrötterna. Rally är verkligen stort ute i stugorna i Sverige. Det finns ett stort intresse utanför Stockholms-twitter-eliten och det märks. Det var mycket folk ute i skogen redan första träningsdagen och det kommer att bli ännu fler i helgen. Nej, de kanske inte klickar på artiklar och tv-klipp, de skickar inte massor bilder i olika sociala kanaler men de är ute i skogen, eldar lite, grillar korv och tittar och lyssnar på bilar. Som man alltid gjort.

Står inför utmaningar

Men allt är förstås inte bara tjo och tjim. Den svenska tidningsbranschen genomgår en tuff tid och det finns inte många rikstäckande kanaler, tidningar eller för den delen tidskrifter på plats. Det är jag, SVT och de lokala tidningarna, än så länge.

Det säger mer om prioriteringarna i mediehusen än om Svenska rallyt. Det säger att allt inte går att mäta i sidvisningar, klick gilla eller delningar.

Volkswagen är stor sponsor till Svenska rallyt men det är sista året.

Till 2018 behöver Glenn Olsson och de andra i arrangörsstaben jobba hårt för att få in de pengarna från någon annan biltillverkare.

Det blir svårt eftersom ingen - förutom Volvo - har samma ekonomiska muskler i Sverige som Volkswagen.

Svenska rallyt gjorde ett försök för några år sedan att bli ett slags bil-Almedalen på vintern men det rann ut i sanden. Här behöver arrangören draghjälp av andra organisationer för att lyckas.

Och jag tycker att det skulle vara bra för alla att den svenska branschen kan samlas dagarna före Svenska rallyt.

BILDER: Så är de nya rallybilarna 2017