Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 23 mar 2017 10:41

Så ska VW vinna VM-titeln i rallycross

1/3

2/3

3/3

En portion ingenjörskonst odlad i Wolfsburg.

En rejäl dos norsk VM-rutin.

Kryddat med äkta svensk rallycrosstradition från Värmland.

Där har ni ett recept som ska Volkswagen en ny VM-titel.

Ni minns säkert hur Volkswagen dominerade rally-VM. Och ni kommer säkert ihåg chocken när VW parkerade sin helt nyutvecklade rallybil i december. En ny fräck och exklusiv rallymeny var för dyr för VW. Istället lyckades Petter Solberg, Johan Kristoffersson och VW Sverige att övertala VW:s motorsportchef Sven Smets att en "Dagens" i rallycross-VM skulle räcka långt.

– Vi har jobbat väldigt länge för det här, ända sedan Subaru-åren. Men om jag ska vara ärlig så var det kanske inte VW-spåret jag trodde skulle gå i lås, avslöjar teamchefen Pernilla Solberg.

Fabriksstöd från Volkswagens rally-VM-avdelning var helt enkelt lite för bra för att vara sant. Men nu är satsningen presenterad och att hela VW:s motorsportledning fanns med när förarna Petter Solberg och Johan Kristoffersson avtäckte bilen säger en del om hur viktigt det är för VW att ändå få vinna igen.

Nygammal bil

Rallycross-bilen är byggt på lite drygt tre månader och grunden är en rallybil från 2014. Tillsammans med Solberg och Kristoffersson har bilen byggts och testats under senvintern och tidig vår.

– Mycket är nytt i teamet och även om VW-ingenjörerna kan bygga bra bilar så är rallycrosskonceptet helt nytt. Det handlar om allt från mjukvara till motorstyrningen i starten till hur däcken slits på olika banor, berättar Johans pappa Tommy Kristoffersson som själv tävlat mycket i både racing och rallycross.

Det nya teamet består av VW:s ingenjörer samt Petter Solbergs och Johan Kristofferssons egna mekaniker från sina respektive tidigare VM-satsningar. Solberg är dubbel världsmästare i rallycross och Kristoffersson var tvåa bakom Mattias Ekström förra året.

Johan Kristoffersson reste direkt från presentationen till en testbana för att öva starter. 

– Vi kan ta hjälp av motorstyrningen den första halvsekunden men sköter sen resten själva. Starten är så oerhört viktig i rallycross så det måste fungera helt perfekt direkt, berättar Johan.

De stora rallycrossteamen från Ford, Peugeot, Audi och VW testar intensivt på försäsongen men de har dålig koll på varandra.

– Jag har fått lite rapporter från de andras tester och jag kan säga att det ser bra ut, säger Petter Solberg trots att han ägnat större delen av presentationen till att ta ner förväntningarna.

Rallycross-VM inleds i Barcelona sista helgen i mars.