Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 21 sep 2017 16:45

Rallycrossbråket är bara så onödigt

1/2

Foto: PAULO MARIA / PAULO MARIA / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

Audi, Volkswagen och Peugeot på pallen i Riga senast. Nu bråkar märkena internt.

Audi, Volkswagen och Peugeot på pallen i Riga senast. Nu bråkar märkena internt.

2/2

Foto: PAULO MARIA / PAULO MARIA / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

Volkswagen har redan säkrat titeln i rallycross-VM 2017.

Då surar de andra teamen.

Tyvärr är det bara en massa internt tjafs som ingen gillar.

När Johan Kristoffersson säkrade VM-titeln i rallycross redan med två deltävlingar kvar började det att bubbla i depån. Både Susanne Hansen och Mattias Ekström klagade på att det blir för dyrt att konkurrera med VW-bilarna.

Det är lite överraskande att det är Susanne och Mattias som gnäller bäst. Mattias vann VM-titeln förra året efter att ha stått för en mer professionell satsning än sina konkurrenter. Precis som han gjort tidigare så höjde han ribban. 

LÄS MER: Min första fråga till Elon Musk: Var allt en stor bluff? 

Och samma sak har Team Hansen gjort i många, många år – varit bättre och proffsigare i en miljö av hemmabyggare och hobbyåkare. 

Det är Hansen-gänget, Ford med Andreas Eriksson och Audi med Mattias Ekström som omväxlande pressat fram större och dyrare satsningar. Volkswagen har tagit vid.

VW-höjdare visste väldigt lite om rallycross-VM 

Jag undrar också om det verkligen är sant att Volkswagen satsat så väldigt stora summor pengar på rallycross-VM. Jag var nyligen på en provkörning av nya Volkswagen Polo och hade då bland annat VW:s försäljningschef till middagsbordet. Han och flera andra VW-höjdare visste väldigt lite om rallycross-VM och de pratade hellre om den nya satsningen på fotboll. Höjdarna blandade ihop rallycross och rally och försökte övertyga de vid vårt bord om att VW slutade med "det där rally". 

LÄS MER: Kristoffersson om VM-titeln 

Jag lovar – om rallycross-VM varit den miljardsatsning Susanne Hansen påstår att det är i en intervju med Radiosporten hade de här personerna vetat om det.

Tjockt lönekuvert – ingen garanti för segrar

Se vi till tabellen så är det inte heller så orättvist som Ekström och Hansen påstår. Visst kan VW vinna dubbelt men både Mattias själv och Hansens stjärna Sebastien Loëb har chans på VM-silvret.

Utan att veta säkert så gissar jag att det också är Peugeot-stjärnan Loëb som har tjockast lönekuvert – även om det som vanligt inte är någon garanti för segrar.

ALLT OM BILAR PODCAST: Anna Fägersten om elbilar

Rallycross har alla förutsättningar att bli ett stabilt och bra mästerskap. Men rallycross står fortfarande i skuggan av rally-VM om vi ser till intresset i hela världen och det sista sporten behöver är en uppslitande intern kamp som skrämmer sponsorer och biltillverkare.

Ser vi sen till sakfrågan: ett budgettak är det en lika svår fråga som formel 1. Det är inte svårt att hitta på en maxsumma som får spenderas men det är svårt att vara polis och sätta fast de som fuskar. Istället är det ett tydligt och bra tekniskt reglemente och rättvisa domare på banan som skapar en attraktiv och rättvis motorsportserie. Sen vinner den som är bäst.