Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 7 feb 2017 11:46

Latvala inte längre i skuggan av Ogier

Rally-vm har börjat bättre än vad Latvala hoppats på med en andraplats i Monte Carlo-rallyt. Nu väntar Svenska Rally och ytterligare en kraftmätning mot gamla stallkamraten Ogier.

Rally-vm har börjat bättre än vad Latvala hoppats på med en andraplats i Monte Carlo-rallyt. Nu väntar Svenska Rally och ytterligare en kraftmätning mot gamla stallkamraten Ogier.

Foto: /Ibl / /IBL ALL OVER PRESS FINLAND

HELSINGFORS. Jari-Matti Latvala är underbarnet som kört i skuggan av Sebastien Ogier i Volkswagen-teamet.

Nu får Latvala, 32, förtroendet att leda Toyotas comeback i rally-VM.

– Vår ambition måste vara att slåss om pallplatserna i slutet av säsongen, säger Latvala.

När Tommi Mäkinen vann sina fyra VM-titlar med Mitsubishi i slutet av 1990-talet gick det historier om en ung och orädd förare som skulle bli Finlands nästa stora stjärna. Och Jari-Matti Latvala har flera gånger fått svara på frågan om ifall det verkligen stämmer att han vänsterbromsade på sitt körkortsprov.

När sen tvåfaldige världsmästaren Marcus Grönholm slutade efter säsongen 2007 var det tänkt att Latvala skulle ta över den finska flaggan i WRC-toppen.

Och visst har Latvala levererat, även om det inte blivit några VM-titlar, hittills.

Latvala har haft oturen att tävla mot först Sebastien Loëb och på senare år i samma team som Sebastien Ogier.

Lyckades inte besegra Ogier

Jag träffade själv Latvala under ett vintertest i norra Sverige inför säsongen 2015 och redan då berättade han att han klurat ut hur han skulle kunna besegra Ogier.

Men Latvala lyckades inte varken 2015 eller 2016. Istället fick Latvala allt svårare att också hålla norrmannen Andreas Mikkelsen bakom sig.

Så kanske är det perfekt att Latvala nu får stå på egna ben. Han får ett helt eget team bakom sig och en chans att bevisa hur snabb han är.

När Latvala kom till Toyotas visning i Helsingfors hade han kört sin nya tävlingsbil under två testdagar.

”Bra på halt underlag”

– Det har varit intressant och jag kan säga så mycket som att det är en annan känsla än mina tidigare bilar. Men i går när vi testade på riktigt halt underlag uppträdde bilen riktigt bra. Jag har en bra grundkänsla i bilen.

Vad är bilens potential första året?

– Vår målsättning är pallen, garanterat. Men jag minns 2012 när jag kom till VW inför säsongen 2013 att det tar alltid en viss tid att anpassa sig till en ny bil. Det dröjde två, tre tävlingar innan jag kände mig riktigt hemma. Jag ska såklart göra så gott jag kan under testerna att hitta rätt känsla, men vi får räkna med att det tar tid.

– I de första tävlingarna måste vi vara realistiska men i slutet av året är jag säker på att vi kan kämpa om pallplatserna.

Du testade mycket med Volkswagen, hur mycket av den erfarenheten kan du ta med dig till Toyota för att hjälpa ingenjörerna, är det något du kan tillföra av all din rutin?

– Självklart, när du har varit med ett team som vunnit VM-titeln fyra år i rad så lär du dig också saker, du kan ta med lite idéer. Men två bilar är aldrig likadana, det här är en Yaris och vi måste jobba utifrån hur den är designad. Men du kan ta med idéer och det är viktigt.

Kommer ni att hinna med några vintertester före Svenska rallyt?

– Ja, det ser bra ut. Om vädret håller i sig.

Jobba mer med vinterdäcken

Skiljer det mycket att testa på grus jämfört med snö?

– Det brukade vara mer likt. Men i dag, när vi kör med de breda vinterdäcken måste vi vara lite mer försiktiga, det behöver en annan inställning på bilen. Vi måste alltså arbeta mer för att få bilen att fungera med de breda vinterdäcken.

När vi körde med de smalare däcken var det mer likt grusinställningarna.

På vilket sätt är den här bilen, Yaris, annorlunda jämfört med den VW Polo 2017 som du kört?

– Jag vill inte gå in på några detaljer, men med den här bilen, Yaris, så kan jag säga att aerodynamiken känns väldigt, väldigt bra. Det märks på uppförandet att aerodynamiken fungerar. Motorn är förstås annorlunda, hur den är att köra. Men just nu, som det känns, så när jag kliver in i bilen så känns det väldigt bra. Jag gillade hur bilen fungerade på halt underlag.

VW Polo var främst utvecklad av en fransk förare, är det någon skillnad jämfört med Toyota Yaris, som är utvecklad av en finsk förare?

– Säg så här: känslan är lite mer som när jag var hos Ford och körde Fiesta. Yaris är mer lik det. Polo var annorlunda jämfört med Fiesta men det här liknar mer som det var med Fiesta. Och jag körde bra med Ford Fiesta. Vi har arbete att göra, vi är inte hundraprocentigt färdiga än, men bilen känns riktigt bra så här långt.

Från scenen påpekar Jari-Matti Latvala att hans första WRC-tävling kördes i en Toyota. Och kanske kan Latvala hitta tillbaka till den känslan - då när han var underbarnet som alla hoppades på.

Och för alla som undrar: jo, det snackas förstås om ett nytt finskt rallyunderbarn. Han heter Kalle Rovanperä, är 16 år och har redan vunnit sin första seniortävling i rally.

Här kan du läsa mer om supertalangen!

Relaterat