Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 20 feb 2017 14:09

Här är Marcus Ericssons nya F1-bil

Sauber C36-Ferrari

Sauber C36-Ferrari

1/5

Foto: Sauber

Sauber C36-Ferrari

Sauber C36-Ferrari

2/5

Foto: Sauber

Sauber C36-Ferrari

Sauber C36-Ferrari

3/5

Foto: Sauber

Sauber C36-Ferrari

Sauber C36-Ferrari

4/5

Foto: Sauber

Sauber C36-Ferrari

Sauber C36-Ferrari

5/5

Foto: Sauber

F1-säsongen närmar sig med stormsteg och Marcus Ericssons nya Sauberbil är presenterad.

Fräckare färger och en hel del nyheter.

27 februari drar F1-testerna i gång i Barcelona och då ska alla de nya bilarna redan vara premiärvisade.

Williams var först ut, men nu har även schweiziska Sauber, där Marcus Ericsson rattar en av bilarna, presenterat sin F1-bil.

Sammanfattning: den heter C36, har en Ferrari-motor, en mer osynlig hajfena samt domineras av färgerna blått och guld.

Det är en hel del nyheter i F1-cirkusen den här säsongen, som Allt om Bilar redan skrivit om. Några av de mest tydliga ändringarna för bilarna är att de är bredare, precis som däcken och "vingarna".

Vilket innebär att bilarna har bättre grepp och då kan prestera snabbare varvtider.

LÄS MER: Wehrlein perfekt som Ericssons stallkamrat

Sauberchefen Monika Kaltenborn tycker framtiden känns spännande.

– Det är tydligt att vi måste förbättra oss – och med Sauber C36-Ferrari har vi en solid bas samt resurserna (med nya sponsorn Longbow Finance) för att konkurrera igen och kunna nå liknande succéer som vi haft tidigare i formel 1, säger hon till Autosport.

Tekniske chefen Jorg Zander, som kom från Audi inför den här säsongen, menar att beslutet att använda en ett år gammal Ferrari-motor har gett Sauber en bra grund eftersom den redan är testad.

– Vi har även fokuserat mer på aerodynamisk stabilitet i stället för att maximera bilens "downforce".

Även om det är en redan testad motor spelar det mindre roll för hela C36 på grund av alla regeländringar. Det är en helt ny bil och enligt Sauber skulle inte en enda del från föregångaren C35 kunna "adopteras".

LÄS ÄVEN: Nu börjar en redan historisk F1-säsong!