Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 9 feb 2017 14:09

Här är de nya rallybilarna 2017

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

1/4

Foto: Toyota

Hyundai i20 WRC

Hyundai i20 WRC

2/4

Foto: Hyundai

Ford Fiesta WRC

Ford Fiesta WRC

3/4

Foto: Ford

Citroën C3 WRC

Citroën C3 WRC

4/4

Foto: Citroën / COPYRIGHT ASTUCE PRODUCTIONS

Mer muskler - både i motorn och på utsidan.

Det är den stora nyheten när alla team rullar fram nya bilar till rally-VM-säsongen 2017.

Och vill du se vad som är nytt räcker det med att titta på Toyotas fräcka Yaris.

Ford Fiesta mot Hyundai i20, Toyota Yaris och Citroën C3. Du som sett bilarna ute på vägarna kanske inte tycker att rally-VM är något speciellt med de modellerna på startlinjen.

Men låt dig inte luras av modellnamnen, för det handlar mest om att marknadsföra tillverkarnas nya småbilar.

Bilarna som tävlar i rally-VM är något helt annat.

De tekniska nyheterna ger en fingervisning om vad det handlar om.

En större turbo ger motorerna mer effekt. Kraften har ökats från 300 till närmare 380 hästkrafter. Det kan jämföras med att Fords värsting Focus RS för landsvägsbruk har 350 hästkrafter. WRC-bilarna använder en 1,6-liters turbomotor.

Ett nytt aerodynamikpaket tillåter en betydligt större bakvinge och ett längre överhäng fram och bak. De nya reglerna har bland annat resulterat i att bilarna ser väldigt olika ut. Mest speciell är Toyotas Yaris som har en mängd vingar bak. Kritikerna menar att det här kan bli besvärligt då bilen lätt slås sönder men i Monte Carlo visade Toyota att den nya bilen hänger bra med. Utseendemässigt är bilarna mest lika de klassiska grupp B-bilarna som tävlade till och med 1987.

En elektroniskt styrd centerdifferential tillåts vilket gör fyrhjulsdriften ännu mer effektiv.

Jämfört med ifjol blir bilarna 25 kg lättare.

LÄS MER: Så följer du Svenska rallyt bäst

Folkversioner av rallybilarna

I Monte Carlo-rallyt visade bilarna också en imponerande tillförlitlighet. Några hade tekniska problem men det mesta kunde härledas till förarmisstag och sönderkörda delar. I Svenska rallyt är det snabbare och jämnare mellan toppförarna. Här prioriteras snabbhet och vi gissar att om bara Toyotas stora vingpaket håller så kan det ge väldigt bra grepp i hög fart.

Citroën hade det svårare med sin nya C3 i Monte Carlo med försteföraren Chris Meeke gillar Sverige. Titta också lite extra på C3:an som har plockat flera fräcka designdetaljer från nya väg-C3:an.

Sebastien Ogiers Fiesta skvallrar också om den nya Ford Fiesta som ska lanseras i bilhallarna i vår efter sin stora världspremiär på bilsalongen i Genève i mars.

Och letar du efter en egen version av Thierry Neuvilles Hyundai i20 så dröjer det inte länge förrän vi får se en värstingbil från WRC-inspirierade N-avdelningen på Hyundai. Men då i form av en i30, döpt till i30N.

Relaterat