Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Motorsport

Publicerad 1 jun 2017 13:31

Berggren: Malja kan tacka de svenska ägarna för jättechansen

Gustav Malja ska testa för Saubers F1-team.

Gustav Malja ska testa för Saubers F1-team.

1/2

Foto: MATTIAS PERSSON / MALJA RACING

2/2

Gustav Malja i en F1-bil.

Det kan vi tacka svenskarna i ägargruppen bakom Sauber för.

Även om de inte vill synas.

Sedan förra sommaren ägs Saubers F1-stall delvis av svenska storföretagare. Det var gänget som hittills satsat närmare en miljard kronor i Marcus Ericssons F1-karriär som räddade teamet kvar i F1. Ingen av ägarna vill träda fram men det går att följa pengarna till en rad svenska storföretagare med ett stort intresse för F1. 

De nya ägarna har tagit en rad strategiska steg för att klara teamet. Nyligen skrev Sauber-teamet på ett nytt motoravtal med Honda och ett avtal om att använda McLarens växellådor från och med 2018. Att bygga ett F1-team tar tid och kostar mycket pengar men den här ägargruppen har visat att de har både och – tid och pengar.

Och det är såklart de svenska ägarna som är med och tar beslutet att det är Gustav Malja som får testköra Saubers F1-bil vid en av få officiella testkörningar. Det här är väldigt eftertraktade platser som teamen i vanliga fall säljer ut dyrt till förare som vill visa upp sig. Sauber kommer också troligen att sälja ut den andra platsen bredvid Malja under de två testdagarna.

LÄS MER: Gustav Malja tar hjälp av Marcus Ericsson för att nå F1 

Bräck skulle betala 20 miljoner

Jag påstår inte att Malja inte är värd chansen, tvärtom, men utan ett stort ekonomiskt stöd hade det inte varit möjligt för Malja att krypa ner i en F1-bil. Jag var med när Kenny Bräck en gång tackade nej till en testkörning som på den tiden skulle kosta 20 miljoner kronor – för en dag. Och samma sak med Björn Wirdheim som jagade testdagar med flera stall innan han till slut med Volvos hjälp fick köpa sig en plats i Jaguar som testförare. Både Wirdheim och Bräck gäckades av de tuffa villkoren från teamen som utnyttjade förarna som ville visa upp sig. 

Nu hoppas jag att Gustav Malja verkligen tar chansen. För även om han inte kan köra till sig en plats i Sauber – ett helsvenskt team 2018 är att drömma lite för mycket – så kan Malja visa upp sig för andra team. Nålsögat in till F1 är sååå litet men ett test är i alla fall en början. Med Rickard Rydell som coach har Gustav Malja utvecklats väldigt mycket och pallplatsen i Monaco i helgen är ett kvitto på att han håller högsta klass av förarna utanför F1-depån.

LÄS MER: Berggren – därför är Marcus Ericsson inte en större idrottskändis

Alonso började på samma sätt

Jag var med i Spanien när en annan svensk förartalang på jakt efter ett F1-kontrakt, Peter Sundberg, tack vare en seger i italienska F3 fick en testdag med Minardi-stallet. Bredvid Sundberg i den lilla depån i Jerez gick en spansk mästare runt och väntade på sin tur i bilen. Spanjoren hette Fernando Alonso och blev några säsonger senare världsmästare.

Nu är jag rätt säker på att Alonso med hjälp av pengar från Telefonica ändå hade kommit in i F1 men att han var överlägset snabbast i Jerez hjälpte honom i alla fall lite på vägen.

Bakom Marcus Ericsson och Gustav Malja finns förartalanger som Joel Eriksson och Felix Rosenqvist som jag också unnar ett F1-test.