Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 22 feb 2012 16:29

"Motorintresset är lika stort hos tjejerna"

Översta raden från vänster: Stina Nilsson, Emma Eriksson, Ida Bood, Johanna Berglund, Anna Persson, Johanna Persson, 
Nedersta raden från vänster: Emma Westh, Linnéa Rahm, Elin Rindberg, Lisa Eriksson.

Översta raden från vänster: Stina Nilsson, Emma Eriksson, Ida Bood, Johanna Berglund, Anna Persson, Johanna Persson, Nedersta raden från vänster: Emma Westh, Linnéa Rahm, Elin Rindberg, Lisa Eriksson.

Foto: Mats Lerneby

Verklighetens Rallybrudar finns i Värmland. Här har elva tjejer tagit såväl kartläsar- som folk­racelicens.

- Det är en massa adrenalin,säger Linnea Rahm, 15, när hon ska förklara tjusningen med folkrace.

Elin Rindberg, 15, har denna förmiddag precis kört sitt första folkrace i en ombyggd Volvo 740.

- Det var riktigt roligt, inte alls så svårt som jag trodde.

Hennes motorklubb MK Ratten har många unga tjejer som medlemmar - en medveten satsning.

- Motorintresset är precis lika stort hos tjejer som hos killar och när jag frågade runt efter motorintresserade tjejer i våras fick jag ett stort gensvar, säger Stina Nilsson som är en av initiativtagarna till satsningen.

- De här bilarna har vi byggt själva och vi mekar med dem också själva.

Hos en del av tjejerna har det alltid funnits ett motorintresse, men inte hos alla.

- Jag visste ingenting innan jag började, men det är kul, säger Joanna Berglund.

Dagens tävling var alltså premiären för tjejerna och alla har fått blodad tand.

"Vore kul"

- Det vore kul att köra rally någon gång, säger Emma Westh som efter dagens tävling ska åka till Torsby och spela innebandy.

Stina Nilsson ser helst att tjejerna i framtiden går ihop till ett team och börjar tävla.

- Det arrangeras folkracetävlingar nästan varenda helg och vill de vara med på tävlingarna är det enklast att göra så.

Tjejgruppen förfogar just nu över tre bilar. Tanken är att de på något sätt även ska deltaga i vinterns upplaga av rallyt Finnskogsvalsen.

Men vad är grejen med folkrace?

Ingen av tjejerna säger något på en stund. Till slut säger Emma Westh på bred värmländska:

- De ä kul att köra biiil.

Reglerna - så fungerar det att köra folkrace

Folkrace körs på banor av grus eller asfalt med täckta bilar som är typ- besiktigade i Sverige. Bilarna måste var byggda enligt vissa säkerhetsföre- skrifter, bland annat ska de ha skyddsbåge.

15-årsgräns

Maxhastighetet ska inte överstiga 80 km/tim, banan ska vara byggd så man inte ska kunna komma upp i högre hastighet.

Man kan börja tävla i folk­race det år man fyller 15 år i så kallad juniorklass.

Efter varje tävling sker försäljning av tävlingsbilarna. Under tävlingen, till max 15 min efter tävlingens slut, får vem som helst lämna så kallat anbud på tävlingsekipagen. Alla tävlingsbilar är ute till anbud för 6 500 kronor.

Folkrace kom till Sverige från Finland (jokamiesluokka, "varmansklassen") i början av 1980-talet. Varje år genomförs cirka 600 tävlingar i Sverige. Folkrace är en bilsport som körs med äldre vanliga bilar.