Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 3 maj 2014 08:00

Motorcyklar: Därför är motorcykeln värd de högre riskerna

Fredrik Strandberg tog nyligen sitt mc-kort och ger råd till den som vill satsa på mc.

Fredrik Strandberg tog nyligen sitt mc-kort och ger råd till den som vill satsa på mc.

1/2

NJUTNING. Det här är ett intresse, man kan åka ut en timme och bara njuta.

NJUTNING. Det här är ett intresse, man kan åka ut en timme och bara njuta.

2/2

Foto: Thinkstock

Många svenskar kör motorcykel. Enligt Transportstyrelsen finns det fler än 2,7 miljoner som har A-behörighet i landet.

Och det är ännu fler som drömmer om att köra mc.

En av dem var Fredrik Strandberg, som nyligen tog sitt mc-kort.

Han har också skrivit en bok som ska vara till hjälp för dem som vill förverkliga sina drömmar om ett liv på två hjul.

Varför skrev du boken "MC - så klart"?

– Jag tog själv körkort och började reflektera över vad som saknades i min process. Jag funderade också kring varför jag skjutit på att ta motorcykelkörkort och vad det var som till slut gjorde att det blev av.

Vad kom du fram till?

– Jag tror att en del var att jag saknade någon eller något som inspirerade mig tillräckligt mycket. Det är också en anledning till att jag skrev boken.

Varför ska man ta mc-kort då? Det är ju farligt att köra mc.

– Det sägs att det är 20 gånger farligare att köra mc jämfört med att köra bil. Om man då tycker att det är 20 gånger roligare att köra mc än att köra bil så kan man kanske tycka att det är värt risken. Det här är ett intresse, man kan åka ut en timme och bara njuta. En av dem som kommenterar i min bok säger att det här är "det roligaste man kan göra med kläderna på". En tur på en timme kan räcka för att lyfta en tråkig dag. Man får uppleva ljus, natur ... man ser mycket mer än man gör när man kör bil eftersom man måste ha en så rörlig blick när man kör motorcykel.

Men är det verkligen värt riskerna?

– Det handlar mycket om frihet. Det är du och din mc. Och det handlar om att ha kontroll över riskerna. Man ser en hund eller någon vid ett övergångsställe. Man tar beslut och hanterar situationerna. Jag jämför det med att spela schack, där man hela tiden måste ha koll på var motståndaren har sina pjäser.

Har du några tips till den som tänker ta mc-körkort?

– Bläddra i min bok kan vara en bra start! De balansövningar som ingår i uppkörningen kan verka löjliga, men att kunna krypköra är viktigt i stadsmiljö. Att träna på de här momenten är viktigt så att man inte för en blackout på uppkörningen. Jag ställde upp petflaskor och gick slalombanan hemma i vardagsrummet. Sambon tyckte att jag var tokig i huvudet.

Något mer?

– När man kör upp är det viktigt att man visar för kontrollören vad du tänker, att du uppfattar riskerna i trafiken. Vrid på huvudet ordentligt och titta på riskerna för att markera.

Ska man gå i körskola eller ska man köra privat, tycker du?

– Om man inte har någon mc-vana sen tidigare kan det vara en bra start att skaffa sig en billig gammal mc och puttra runt på i ett inhägnat område för att få de första grunderna. Det blir billigare än att ta allt på körskola. Sen tycker jag absolut att man ska gå i körskola, och kanske komplettera med att köra privat om man har den möjligheten.

Hur mycket kör du själv nu?

– Det brukar bli en tur en eller två kvällar i veckan. Och så en lite längre tur på fyra fem dagar någon gång per år så att jag ska få leva lite mc-liv också.