Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 7 jun 2014 08:00

Motorcyklar: 10 bästa glidarhojarna i sommar

Fler och fler köper motorcykel. Registreringsstatistiken visar en uppgång på tio procent för januari-maj jämfört med samma period förra året.

Och en stark mc-trend är custom- och retrohojar.

Tillsammans med hojtidningen Bike har vi satt samma en lista över de tio bästa köpen av glidare och retrohojar i sommar. I listan finns årets stora hojnyhet - Indian Chief Classic, fräcka Harley-Davidson Street 750 och märkliga Ducati Diavel.

Du som drömmer om en skön sommarhoj kan hitta ett riktigt bra köp.

Är du i stället sugen på så kallade streetfighters så har det senaste numret av Bike ett stort test av fem fräcka hojar.

1. Indian Chief Classic


Bikes kommentar: Det här är årets stora nyhet inom området custom och glidare. Med en helt ny 1811-kubiks V-twin, som ser ut som en sidventilare men inte är det, erbjuds föraren massor av vridmoment. Ramen, som är byggd av aluminiumprofiler, är stabil och fjädringen väl avvägd. Designen säger 40-tal, men med ABS-bromsar, Can-Bus-elsystem, ride by wire, insprutning och färddator är det här den kanske modernaste glidaren just nu. Bromsarna är riktigt bra.


Motor: V2, 4-takt, OHV, 1811 cm3, luft-/oljekyld 91 hk/3 000 rpm

Mått: S: 660 mm / H: 1 668 mm

Tank: 20,8 liter

Torrvikt: 352 kg

Toppfart: 180 km/h

Färg: Svart, röd eller mörkblå

Pris: 239 900 kr


2. BMW R nineT

Foto: Arnold Debus


Bikes kommentar: Retrotrenden är stark och nya R nineT ligger rätt i tiden. Modellnamnet åsyftar tillverkarens nittioårsjubileum och för ett mer autentiskt utseende används här den olje/luftkylda boxern från förra generationens R 1200 GS. Chassit är nyutvecklat och i stället för Telelever fram har BMW använt gaffeln från sportmodellen S 1000 RR. Baktill återfinns däremot en hederlig Paralever, med enkeldämpare och kardan.



Motor: B2, 4-takt, DOHC, 1170 cm3, luft-/oljekyld 110 hk/7500 rpm

Mått: S: 785 mm / H: 1476 mm

Tank: 18 liter

Torrvikt: 222 kg

Toppfart: 230 km/h

Färg: Svart

Pris: 139 900 kr


3. Harley-Davidson Street 750

Foto: Andy Mahr


Bikes kommentar: Harley-Davidson största nyhet i år är modellserien Street, med modeller på 500 och 750-kubik. Det är dock enbart 750-kubikaren som kommer till Sverige. Motorcykeln, som byggs vid Harleys fabrik i Indien, har en vätskekyld 60-graders V-twin. ”Revolution X” kallas drivlinan som utvecklats i samarbete med Porsche och släktskapet med muskelpaketet V-Rod är tydligt. Hojen är unik för H-D eftersom den framför allt riktar sig mot ungdomar.


Motor: V2, 4-takt, OHC, 749 cm3, vätskekyld 54 hk/5 400 rpm

Mått: S:  N/A  / H:1511 mm

Tank: Uppges ej

Vikt: 218 kg

Toppfart: 150 km/h

Toppfart: ärg: Svart

Pris: Ej klart


4. Honda CB1100EX

Foto: Emanuele Bella


Bikes kommentar: Förra årets nyhet från Honda, i alla fall för den europeiska marknaden (den hade sålts i Japan sedan 2010), uppdateras till 2014. Trådekerfälgar har tillkommit, tankvolymen har ökat med 2,9 liter, sadeln är större, avgassystemet är nu ett 4-2-2-system och viktigast av allt är tillkomsten av en sjätte växel. 2013 års modell säljs fortfarande för den som vill ha aluminiumfälgar.


Motor: R4, 4-takt, DOHC,1140 cm3, luft/oljekyld 90 hk/7 500 rpm

Mått: S:795 mm/H:1490 mm

Tank: 17,5 liter

Vikt: 260 kg

Toppfart: 180 km/h

Färg: Röd, vit, svart

Pris: 122 900 kr


5. Kawasaki W800


Bikes kommentar: Den typ av 60-talsretro som W 800 är en avspegling av är högsta mode bland hipsters. Årets Special Edition-utgåva, på bild ovan, kommer denna gång med orange som kontrastfärg. Denna version finns även med cafékåpa då ­kallad Café Style (den dyraste varianten). Standard­versionen med kromade detaljer och ett tydligare klassiskt stuk säljs i år endast med blå lackering.


Motor: R2, 4-takt, SOHC,773 cm3, vätskekyld 48 hk/6 500 rpm

Mått: S:790 mm/H:1465 mm

Tank: 14 liter

Vikt: 216 kg

Toppfart: 160 km/h

Färg: Blå, svart/orange

Pris: 93-103 700 kr


6. Moto Guzzi California 1400 Custom


Bikes kommentar: California 1400 custom är beviset för att ­skönhet kan komma i alla dess former och stor­lekar. Konceptet är detsamma som för Touring med avancerad elektronik och ett nyutvecklat modernt chassi med kardan. Körkänslan är åt det massiva och bäst trivs California när den får sträcka ut på landsvägen utan allt för mycket ­störningsmoment. Stor, tung men smäktande het!


Motor: V2, 4-takt, OHC,1380 cm3, luft/oljekyld 96 hk/6 500 rpm

Mått: S:740 mm/H:1685 mm

Tank: 20,5 liter

Vikt: 318 kg

Toppfart: 170 km/h

Färg: Svart, grå

Pris: 155 995 kr


7. Triumph Scrambler


Bikes kommentar: Tuffa Triumph Scrambler har samma 865-kubik stora parallelltwin som syskonen Bonneville och Thruxton. Till i år har den fått svarta ekerfälgar. De vackra gummibälgarna på framgaffeln och det helkromade avgassystemet har däremot alltid funnits och är det som skänker karaktär till modellen. Scrambler har tillverkats sedan 2006.


Motor: R2, 4-takt, DOHC,865 cm3, luftkyld 59 hk/6 800 rpm

Mått: S: 825 mm /H: 1500 mm

Tank: 16 liter

Vikt: 230 kg

Toppfart: 160 km/h

Färg: Matt blå, silver/röd

Pris: 105 990 kr


8. Victory High-Ball


Bikes kommentar: High-Ball började som ett framtidsprojekt för Polaris hojåkande designers. På fritiden strippades en standardhoj och fick nya 16-tums ekerfälgar, däck med vita sidor, kortare framskärm, solosadel och ett runt framlyse. Vips så hade de en fet bobber. I standardutförande är den mattsvart men kan fås den med flammor, även om den då kostar 5000 kronor mer. Det enda som är kromat är hastighetsmätaren, annars är till och med aphängarstyret svart.


Motor: V2, 4-takt, SOHC, 1731 cm3, luft/oljekyld 92 hk/4 500 rpm

Mått: S: 635 mm / H: 1647 mm

Tank: 17 liter

Vikt: 300 kg

Toppfart: 180 km/h

Färg: Svart/vit, svart/flammor

Pris: 164 900 kr


9. Yamaha XV950 Bolt


Bikes kommentar: Yamaha XV 950, eller Bolt som den egentligen kallas, kommer i två utföranden, standard och R. Grundkonstruktionen med dubbel vaggram av stål och luftkyld V-twin på 942 kubik är densamma för båda. Det som särskiljer R-versionen är andra stötdämpare bak, annan lackering och sadel med mockaklädsel. En av de mest ungdomliga customs vi har sett på länge! Och att varje köpare ges utrymme att sätta sin egen prägel på modellen känns rätt i tiden. ABS är standard.


Motor: V2, 4-takt, SOHC, 942 cm3, luftkyld 52 hk/5 500 rpm

Mått: S: 690 mm/H:1570 mm

Tank: 12 liter

Vikt: 251 kg

Toppfart: 150 km/h

Färger: Grå, vit

Pris: 84 900–87 900 kr


10. Ducati Diavel Carbon


Bikes kommentar: Redan i grundutförande provocerar Diavel den gängse synen på vad en custom är och inte är. Och Diavel Carbon gör det ännu mer då den är tillsnoffsad med delar som normalt bara återfinns på rejält påkostade sporthojar – vad sägs om smidda fälgar och massor av kolfiber? Diavel är uppdaterad till i år, både tekniskt och utseendemässigt.


Motor: V2, 4-takt, DOHC,1 198 cm3, vätskekyld 162 hk/9 500 rpm

Mått: S:770 mm/H:1590 mm

Tank: 17 liter

Vikt: 234 kg

Toppfart: 255 km/h

Färg: Röd/vit/carbon

Pris: 209 900 kr