Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mopedbilar ökar med raketfart

Moped- och mikrobilar klassas som fyrhjulingar och har inte samma säkerhetskrav som personbilar. 2014 testades en modell från Ligier – den fick betyget noll i testet.
Foto: Euro NCAP

Intresset för motorcyklar och mopeder fortsätter att vara stort.

Allra störst ökning – inom detta segment – har dock mopedbilar och traktorregistrerade fyrhjulingar.

Det visar statistik från McRF, Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund.

Men enligt krocktestinstitutet euro NCAP är moped- och mikrobilar direkt livsfarliga om man krockar.

Statistiken gäller nyregistreringar under perioden januari till april i år. Nyregistreringen av motorcyklar ökade då med 11,9 procent jämfört med samma period 2015.

– Att byta upp sig till en ny motorcykel är bra ur ett säkerhetsperspektiv. Den tekniska utvecklingen har gått fort de senaste åren med förfinade ABS-system, effektivare antispinn och däcktryckskontroll som några exempel, säger Per Johansson, vd för McRF.

För mopeder var ökningssiffran 6,2 procent jämfört med samma period 2015.

En riktig raketsiffra fick traktorregistrerade fyrhjulingar: upp 66,4 procent jämför med nyregistreringarna januari till april 2015.

– Den traktorregistrerade terränghjulingen har många fördelar, vilket jag tror att många nu har upptäckt. Den får köras på allmän väg och den har full effekt vilket är bra vid arbete i jord- och skogsbruk, säger Per Johansson.

Ökningen av detta fordon sker på bekostnad av ATV-fyrhjulingar. ATV minskar medan traktor ökar.

LÄS OCKSÅ: Institut varnar för livsfarlig biltyp

Mopedbilar ökar med 137 procent

Mest av alla ökar mopedbilarna: plus hela 137 procent jämfört med samma period 2015. Men ökningen sker från en mycket låg nivå jämfört med de andra fordonen.

Bilarna klassas som fyrhjulingar och har inte samma säkerhetskrav som vanliga bilar, och nyligen varnade krocktestinstitutet Euro NCAP för den här typen av bilar.

För den största minskningen svarar quadricycles. Nyregistreringarna minskade med 17,2 procent jämför med januari-april 2015. Även nyregistreringarna av snöskotrar sjönk kraftigt - med minus 12,5 procent.

När det gäller nyregistreringarna enbart i april steg motorcyklarna med 16,2 procent jämfört med april 2015. Mopederna ökade med 11,8 procent. Den mycket positiva utvecklingen för mopedbilar och traktorregistrerade fyrhjulingar fortsätter i april: plus 133 procent respektive 116 procent.

Och så fortsätter snöskotrarnas kräftgång: minus 35,4 procent.

Sälja din gamla bil? Se vad du kan få för den här

FAKTA

ANTAL NYREGISTRERINGAR UNDER JANUARI – APRIL 2016 (JÄMFÖRT MED SAMMA PERIOD 2015)

Motorcyklar: 4051 stycken, plus 11,9 procent.

Mopeder: 2 853 stycken, plus 6,2 procent.

Mopedbilar: 284 stycken, plus 137 procent.

Quadricycles: 931 stycken, minus 17,2 procent.

ATV: 2 168 stycken, minus 10,1 procent.

Traktorregistrerade fyrhjulingar: 559 stycken, plus 66,4 procent.

Snöskotrar: 3 959 stycken, minus 12,5 procent.

ANTAL NYREGISTRERINGAR UNDER APRIL 2016 (JÄMFÖRT MED APRIL 2015)

Motorcyklar: 2 197 stycken, plus 16,2 procent.

Mopeder: 1558 stycken, plus 11,8 procent.

Mopedbilar: 84 stycken, plus 133 procent.

Quadricycles: 931 stycken, minus 17,2 procent.

ATV: 2 168 stycken, minus 10,1 procent.

Traktorregistrerade fyrhjulingar: 559 stycken, plus 66,4 procent.

Snöskotrar: 3 959 stycken, minus 35,4 procent.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: