- Min kollega Peter Eriksson kör sin dieselbil på Ecopar numera och släpper ut hälften så mycket koldioxid som förut.
På rätt väg
- Ecopar framställs visserligen av naturgas, som också är ett fossilt bränsle, och det går inte att köpa vid pump än så länge, men det kommer fler förnyelsebara biobränslen som passar diesel snart och då blir dieselbilen ett bra miljöval, konstaterar Maria Wetterstrand. I budgetpropositionen har regeringspartierna aviserat att dieselbilar med partikelfilter och miljöklass 2005 ska få lägre fordonsskatt och dessutom en engångsrabatt på 6 000 kronor som ska utbetalas över tre år.
Även snåla får sänkt
Tanken är sedan att fordonsskatten ska baseras på hur mycket koldioxid bilen släpper ut och den modellen är tänkt att användas i hela EU. På grund av att dieselmotorn är mycket effektivare än bensinmotorn drar den 20-30 procent mindre bränsle och släpper därför också ut mindre koldioxid och får då lägre skatt än törstigare bensinbilar. - Vi vill också att snåla bensin- och dieselbilar också ska få kraftigt sänkt skatt, säger Maria Wetterstrand, inte bara bilar som går på alternativa bränslen.