Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 9 mar 2015 18:02

Miljontals nya bilar kan vara rostfällor

Miljontals nya bilar riskerar att börja rosta. Och bakgrunden är dåliga konstruktioner.

Miljontals nya bilar riskerar att börja rosta. Och bakgrunden är dåliga konstruktioner.

1/2

Foto: Skärmdump/Peter Szakálos rapport

– Ingenjörsmässigt är det extremt dåligt, säger Peter Szakálos, filosofie doktor i korrosionsvetenskap, som genomfört undersökningen.

– Ingenjörsmässigt är det extremt dåligt, säger Peter Szakálos, filosofie doktor i korrosionsvetenskap, som genomfört undersökningen.

2/2

Foto: Colourbox

Miljontals nya bilar riskerar att börja rosta. Och bakgrunden är dåliga konstruktioner.

Det visar en ny forskningsrapport från KTH.

– Ingenjörsmässigt är det extremt dåligt, säger Peter Szakálos, filosofie doktor i korrosionsvetenskap, som genomfört undersökningen.

Allt fler nya bilmodeller utrustas med plastkåpor under bilen. Ett syfte med det är att minsta luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen. De här plastunderredena fylls dock ofta med smuts, vägsalt och fukt som ökar riskerna för rostangrepp. Olika vattenabsorberande material, som till exempel filt, används också i allt större utsträckning i nya bilar med samma problematik som följd. Det här visar en undersökning som Villaägarnas Riksförbund och Vi bilägare har beställt från KTH.

– Jag har arbetat med korrosionsforskning i över 20 år och blev väldigt förvånad när jag såg design i de nya bilarna. Ingenjörsmässigt är det extremt dåligt. Det är grundläggande att inte skapa spalter och utrymmen där det kan samlas smuts och fukt, säger Peter Szakálos.

 

LÄS OCKSÅ: Varning – 10 begbilar som du inte bör köpa

Olika tillverkare

De bilar som undersöktes kommer från olika tillverkare i olika länder. Exakt vilka modeller det handlar om specificeras inte, men problematiken är genomgående den samma.

– Vi har undersökt tyska, svenska och japanska bilar, men det är inte vår uppgift att peka ut enskilda bilmodeller. Det intressanta dock är att det symptomatiskt handlar om samma konstruktionsproblem, säger Szakálos.

De modeller som undersökts kommer också från olika prisklasser. I urvalet finns både billiga och dyra bilar.

– Det är ingen skillnad här, alla har samma problem. Det skulle förvåna mig om de inte själva förstår. Det är nästan så att man slås av tanken att de inte vill att bilarnas livslängder ska bli så långa, säger Peter Szakálos.

Branschen skeptisk

Den svenska branschorganisationen Bil Sweden ställer sig skeptiska till undersökningen från KTH.

– Rostskyddet har rent generellt förbättrats genom bland annat bättre ytbehandlingsmetoder och bättre rostskydd från fabrik. När det gäller strukturell rost, som påverkar krocksäkerheten, har den definitivt inte ökat de senaste tio åren, enligt uppgifter från Bilprovningen, säger Anders Norén, teknisk chef Bil Sweden.

På organisationen är man också förvånade över att man i rapporten inte redovisar omfattning på tester och kontroller eller uppgifter och fakta om de bilar som testats.

– Det är därför väldigt svårt att bedöma rapporten, säger Norén.

 

LÄS OCKSÅ: 10 nya bilar som du inte bör köpa