Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 26 feb 2016 12:56

Mercedes S-klass – så bra är den begagnad

Mercedes S500 4matic från 2009 – en galet bekväm bil i lyxklass som går att hitta för en rimlig peng i dag.

Mercedes S500 4matic från 2009 – en galet bekväm bil i lyxklass som går att hitta för en rimlig peng i dag.

Foto: Mercedes

En lyxbil i världsklass – för ungefär samma peng som en vanlig familjekombi?

Jo, faktiskt – det kostar mindre än du tror att köpa en bättre begagnad Mercedes S-Klass.

Och kanske är det just nu ett riktigt bra tillfälle att förverkliga den här bildrömmen.

Mercedes stora sedan S-Klass har varit riktmärket i lyxbilsklassen under flera decennier. Visst har den fått allt tuffare konkurrens från både BMW 7-serie och Audi A8 – men det är fortfarande S-Klass som är den stora stjärnan.

S-Klass har alltid varit en bilmodell med fantastisk komfort och att resa i den förra generationen av modellen som tillverkades mellan 2005 och 2013 är en underbar upplevelse.

Man sitter som en kung i S-klass

S-Klass går osannolikt tyst på vägen. Här störs man varken av vindbrus eller av jobbigt buller från däcken. (Så länge man inte får för sig att köpa fälgar i hiphop-storlek med lågprofilsdäck, alltså). Bilen, som har modellkoden W221, bjuder tack vare

luftfjädringen Airmatic på en mycket fin fjädringskomfort och om tillvalet aktiv chassikontroll finns i bilen blir det hela ännu lite. Stolarna är naturligtvis också bra, man sitter som en kung vare sig man kör eller har möjlighet att slappa i det rymliga baksätet. Bak i bilen har man det extra bra om bilen har bokstaven ”L” efter modellnamnet. Det betyder att bilen har den långa karossen och därmed extra mycket utrymme. S-Klass har också ett ordentligt bagageutrymme.

BILTEST: Vi kör presidentbilen Mercedes Maybach S 500

Inte särskilt rolig att köra

Mercedes W221 är inte en speciellt rolig bil att köra, det har S-Klass aldrig varit. Men man mår bra bakom ratten på de här bilarna och den fina komforten gör att man kan köra långt utan att bli trött.

En stor del av den harmoniska känslan i bilarna kan tillskrivas motorerna, Mercedes serverade nämligen bara riktigt fina maskiner till den här modellen. Instegsmotorn till W221 var 320 CDI, en mycket väl beprövas sexcylindrig dieselmotor som räcker för att S-Klass ska upplevas som kraftfull och som samtidigt ger en någorlunda sund bränsleförbrukning.

Ännu trevligare är det så klart med någon av de V8-maskiner som finns tillgängliga, kanske är bensinaren S 500 bästa valet. Den här motorn gav från början 388 hästar som höjdes till 435 hk i samband med en facelift 2010. Gången i motorn är len och harmonisk samtidigt som det finns massor av kraft.

Går att hitta för 200 000 kronor

Många stora lyxbilar brukar tappar värde snabbt när de rullas ut från bilhandlaren. Och det gäller även S-Klass. En ny S 500 L kostade en bra bit över en miljon kronor, men går nu att hitta för 200 000 kronor om man är beredd att köpa ett exemplar som har gått lite längre.

En anledning till den stora värdeminskningen kan vara att stora lyxbilar brukar vara mycket dyra att äga som begagnade. Dyra verkstadsnotor, höga försäkringskostnader och hög bränsleförbrukning brukar avskräcka. Men att köpa en S-Klass behöver inte bara så farligt.

Många ägare vittnar om bra hållbarhet och för den som letar lite borde det också gå att både försäkra och underhålla bilarna för vettiga pengar. Ja, om man inte väljer tolvcylindriga S 600. Den dagen den motorn rasar blir det en ekonomisk härdsmälta.