Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 15 mar 2016 15:46

Mercedes nya GLS – skönare blir det inte

1/2

Foto: David Jakobsson

2/2

Foto: David Jakobsson

Mercedes GLS är en av bilvärldens största och mest komfortabla suvar.

Och den funkar i alla sammanhang, det här är nämligen en lyx-limousine som också klarar rätt stökiga förhållanden.

Vi tog den nya bilen på en långresa genom ett vårvintrigt Sverige.

Och sällan har det varit så härligt att köra bil.

Mercedes-Benz största suv hette GL när den kom första gången 2006. Och modellbeteckningen fick hänga med när generation två kom 2012. När det nu är dags för en ordentlig uppdatering av bilen döps dock bilen om till GLS för att passa in i den tyska tillverkarens nya namnstrategi, där GL betyder suv och den sista bokstaven talar om vilken storleksklass bilen tillhör. Och här handlar det alltså om S – bokstaven som betyder Mercedes-Benz kronjuvel S-Klass.

Makalös komfort i GLS

Komforten, vi måste naturligt börja här, är makalös. Modellen har fått en uppdaterad version av luftfjädringen som Mercedes kallar Airmatic, det är en fjädring som går att ställa i flera lägen för olika markfrigång och styvhet. I normalläget är GLS påfallande mjuk och den stora bilen rör sig som en majestätisk yacht över E4. Varje mil är ren njutning, speciellt när jag aktiverar mitt favoritprogram i de ljuvliga massagestolar som testbilen är utrustad med.

På de mindre och kurvigare vägarna upplevs GLS dock inte som riktigt lika härlig. Det här är en stor och tung bil, tjänstevikten anges till 2 680 kilo, och det är inte helt enkelt att manövrera GLS genom böjarna. Lite bättre blir det visserligen när jag väljer sportläget. Då sänks bilen och fjädringen styvar upp bilen en del. Men, bilen upplevs fortfarande som en aning klumpig.

 BETYG+BILDER: Så bra är Mercedes GLS i 10 kategorier

Snygg interiör

I samband med uppdateringen från GL till GLS har också interiören fått en översyn. Den förra var snygg – men den nya är snyggare. Mercedes har skapat en mästerlig kupé med en härlig rymd och med lagom mycket lyx. Känslan i materialen är utsökt. Kvaliteten på utrustningen upplevs som hög. Dock har GLS, det handlar ju trots allt om en uppdatering, ännu inte fått tillgång allt det senaste från den tyska biltillverkaren. Ett exempel är den jättestora skärm som täcker större delen av instrumentpanelen i S-Klass och som finns som tillval till nya E-Klass.

Mercedes GLS instegsmotorn heter 350d, det är en dieseldriven V6:a på tre liter och 258 hästkrafter. Vridmomentet uppges till 620 Nm. Tre bensinmotorer finns också: Minst är V6:an GLS400 på 333 hästar, V8:an GLS500 på 455 hästar och värstingen Mercedes-AMG GLS 63 som har 585 hästar.

 BETYG+BILDER: Så bra är Mercedes GLS i 10 kategorier

Pigg men törstig suv

Jag kör GLS350d, en motor som får bilen att kännas både stark och tillräckligt pigg. Och gången blir, mycket tack vare den nioväxlade automatlådan, påfallande harmonisk. Förbrukningen uppges till 7,1–7,6 liter per tio mils blandad körning, beroende på utrustning. Det låter ju bra för en så stor bil. I verkligheten blir förbrukningen dock en annan. Under vår långtur, som både bestod av många mil på motorväg och ett stort antal mil på mindre landsvägar, stannade snittförbrukningen på 11,11 liter per tio mils körning. Det är ju för mycket.

Körningen blir dock aldrig för mycket av här. När vi parkerar Mercedes-Benz GLS350d i garaget har den rullat en bra bit över 100 mil, men upplever ändå inte att vi har fått nog. Man sitter så bra i den här bilen och den går så fint över vägen att vi faktiskt känner oss mer utvilade än när vi först klev in i bilen. Går det att resa skönare än så här? Förmodligen inte. I alla fall inte så länge Mercedes tjuvhåller på den Maybach-version av GLS som det ryktas om.

 

 GRATIS BILVÄRDERING: Se aktuella värdet på din bil här