Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 28 sep 2016 15:54

Mercedes GLC Coupé – fräck design inte allt

Mercedes GLC Coupé

Mercedes GLC Coupé

1/4

Foto: Mercedes

Mercedes GLC Coupé

Mercedes GLC Coupé

2/4

Foto: Mercedes

Mercedes GLC Coupé

Mercedes GLC Coupé

3/4

Foto: Mercedes

Mercedes GLC Coupé

Mercedes GLC Coupé

4/4

Foto: Mercedes

Det går att komma riktigt långt med fräck design på en bil.

I bland lite för långt.

Mercedes glömde något när de byggde snygga GLC Coupé.

Mercedes och BMW leder trenden med allt fler varianter av suv-modellerna. Mercedes coupé-variant av GLC är en direkt konkurrent till BMW:s snygga X4.

Än så länge har inte Audi följt med på det här spåret och kanske ska Seats tuffare variant Ateca ses som ett försök att bredda modellen ytterligare.

Inom ett par år kan vi säkert få se tre, fyra varianter av låt oss säga en BMW X3 eller en Mercedes GLC.

Och oj vad Mercedes plötsligt vågade låta sin designavdelning sväva ut. Mercedes GLC Coupé drar blickarna till sig som få andra bilar.

Bred, låg och tuff med en front som vrålar.

Under ett par dagar står GLC Coupé bredvid värstingen Audi RS6 men det är Mercedesen alla tittar på och fotograferar.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så klarar sig GLC Coupé

Irriterande med stora sidosteg

Men kanske borde Mercedes ha låtit sina så kallade ux-designers - där ux står för "user experience" - få arbeta några dagar på bilen. För de stora sidostegen är minst sagt irriterande.

När jag kliver ur GLC Coupé är det som att kliva av en snöskoter - du behöver kliva lååångt bort från bilen om du inte ska smutsa ner byxorna. Det här kommer inte att fungera vintertid, jag lovar.

Det är lite samma sak på insidan där Mercedes byggt hårt och kraftfullt med fasta stolar - lite för fasta. GLC Coupé blir lätt stötig och otrevlig och inte ens komfortläget i körprogrammet känns speciellt bekvämt.

Jag lider också av motorljudet där dieseln inte alls låter så trevlig på tomgång, speciellt inte om du står bredvid bilen. Här har Mercedes skämt bort oss med sina nya E-klass-bilar så jag vet att de kan det här med isolering.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så klarar sig GLC Coupé

Dieselmotorn helt rätt för bilen

Dieseln i 250 känns väl avvägd och den niostegade automatlådan känns igen från flera andra modeller. Jo, den borde kunna vara snabbare och mer distinkt.

Att bagageutrymmet blir lidande när taket måste få en coupékaraktär förstår alla. Det är alltså ingen överraskning att utrymmet sväljer mindre än en vanlig GLC. Å andra sidan är det lätt att fälla stolarna bak och få rejält med plats för ett IKEA-besök. Platta stora paket går inte lätt bara man klarar av lasttröskeln.

Den som väljer en coupé-suvvet förmodligen allt om för- och nackdelarna med biltypen. Det är lätt att bli förälskad i GLC Coupé och att se förbi de lite hårda kanterna.

Tyvärr kan jag inte bortse från fotsteget. För mig är den designdetaljen ett steg för mycket.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så klarar sig GLC Coupé

Byta till Mercedes? Se vad du kan få för din nuvarande bil här