Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 31 aug 2014 07:00

Mercedes C-klass: Den mysiga kombin

Mercedes C-klass.

Mercedes C-klass.

1/6

Foto: Mercedes

Mercedes C-klass.

Mercedes C-klass.

2/6

Foto: Mercedes

Mercedes C-klass.

Mercedes C-klass.

3/6

Foto: Mercedes

Mercedes C-klass.

Mercedes C-klass.

4/6

Foto: Mercedes

Mercedes C-klass.

Mercedes C-klass.

5/6

Foto: Mercedes

Mercedes C-klass.

Mercedes C-klass.

6/6

Foto: Mercedes

Mercedes C-klass lastar inte mest och är heller inte billigast - men den är bekvämast. Mercedes fokuserar på det mjuka och låter nya C-klass kombi bli det skönaste valet i klassen. Men det kostar att ligga på topp.

Vi har provkört, provlastat och provåkt!

Mercedes försöker inte ens ta upp last­kampen, inte med de mer storlastande modellerna i klassen under och inte för att växa ifrån de närmaste konkurrenterna. Nya C-klass kombi ­lastar 490 lådliter, samma som Audi A4 ­Avant och fem liter färre än BMW 3-serie Touring. Däremot är det inte mindre än 120 liter färre än den mindre bilmodellen Peugeot 308 SW. De Mercedesförare som vill ha hangarlikt utrymme ­hänvisas helt enkelt till den större E-klassen, för nya C-klass har andra paradgrenar.

Som första modell i mellanklassen kan C-klass utrustas med luftfjädring, vilket precis som det låter ger en svävande, skön komfort. Systemet kan justeras i olika hårdheter som även påverkar motorns respons, styrningens skärpa och växellådans växlingar. Här finns sport-, sportplus- och ekonomiläge, men oavsett vägstandard och hastighet finner vi ingen anledning att välja bort det ursköna komfort­läget. Nackdelen? Det kostar 13 700 kronor jämfört standardstålfjädringen.

Går hårt åt bagageutrymmet

Den svepande och sluttande taklinjen går hårt åt bagageutrymmet och dess lastkapacitet. Mätt upp till insynsskyddet lastar kombin bara tio liter mer än sedanvarianten av C- klass. Däremot är baksätet snitsigt fällbart i 40/20/40-konfiguration och bildar ett plant, 1 510 liter stort utrymme.

Framför allt imponerar inredningen med dess detaljer och kvalitetskänsla. I vår närmast löjligt välutrustade testbil omgärdas vi av ädelträ och läder som direkt för tankarna till bilklasser flera nivåer högre upp. För när C-klass inte kan konkurrera om lastutrymme ­eller pris gäller det för Mercedes att skapa det lyxigaste alternativet. Och de har lyckats.

Väl tilltagen takhöjd

I baksätet är såväl benutrymme som takhöjd väl tilltagen. Jag kan utan problem sitta "bakom mig själv" med gott om utrymme. Fler än två i baksätet ryms inte, förutom att mittplatsen i sig har dålig sittkomfort är kupén för smal.

Till Sverige är i nuläget två diesel- och tre bensinmotorer aktuella, antingen med sex­växlad manuell eller sjuväxlad automatlåda. Samtliga bakhjulsdrivna. Av tre vi fick köra var den stora 2,2-liters C 250 BlueTEC-dieseln med 204 hästkrafter förvånansvärt tyst, stark och bekväm, men väl så trevlig var den bensindrivna C 250-motorn med sina 211 hästar. Ur ett prishänseende imponerade däremot bensindrivna C 200 med 184 hästkrafter och 300 newtonmeter allra mest. Efter 150 ­kilometer i tysk körstil med hastigheter mellan lands­vägens 70 km/h till autobahns 230 km/h ­visade färddatorn en snittförbrukning på 0,83 liter per mil. Snart är tiden för bensinmotorns ­renässans kommen.

1. MOTOR:

Dessvärre fanns inte svenskfavoriten C 220 BlueTech med 170 dieselhästar tillgänglig under testkörningen, men den njutbara bensin­motorn C 200 överraskar med trevlig karaktär och tämligen snål gång.

2. KÖRUPPLEVELSE:

Komfort må vara det starka kortet hos C-klass, men för den delen gör vagnen inte bort sig i kurvorna. Styrningen håller bra skärpa och chassit känns vridstyvt och följsamt. Med luftfjädringen i sportläget skärper sig hela bilen och blir riktigt pigg.

3. UTRUSTNING:

Det mest grund­läggande ingår lyckligtvis i standardutrustningen, men slutpriset blir snabbt högt när man går lös i den digra tillvalslistan. C-klass kan utrustas med nästan allt som sina större syskon också kan.

4. KOMFORT:

Välisolerad kupé med låg ljudnivå och med luftfjädringen som kostar 13 700 kronor i tillval blir Mercedes C-klass en dröm på vägen. Dessvärre fanns inte stålfjädringen tillgänglig för test i Tyskland, så den ber vi att få återkomma till.

5. MILJÖ:

184 hästkrafter och 0,55 liter per mil ur en bensinmotor är bra betyg. Tyvärr saknas ett riktigt snålalternativ. I nuläget får vi hålla tillgodo med den dyra hybridversionen med stora dieselmotorn som också återfinns i större E-klass.

6. SÄKERHET:

Automatisk nödbroms som kan stanna helt och hållet vid hastigheter upp till 40km/h och bromsar upp till 160 km/h är bra. Sedan­karossen testad med full pott i Euro NCAP vars betyg också gäller för kombiversionen.

7. DESIGN:

Den kantiga 2000-tals­­epoken blev kort hos Mercedes. Hädanefter gäller mjuka och luxuösa linjer, vilket i mitt tycke gör sig mycket bra på C-klass. Önskas sportigare karriär fyller Avantgarde-paketet de skorna.

8. INTERIÖR:

Snyggt, Mercedes! Här känns det oerhört ombonat och lyxigt, men dessvärre kräver det sina dyra träpaneler och ­läderytor. I standardversionen känns det inte riktigt lika ombonat, men det är fortfarande snyggt.

9. EKONOMI:

Kombin kostar 13000 kronor upp jämfört med sedan­versionen vilket ligger i nivå med andra märkens, men grundpriset för C-klass är ändå för högt för att locka den breda massan. Det krävs hårt paketerade versioner för att Mercedes ska lyckas locka företagen med sina 7,5 prisbasbelopp.

10. LASTA:

Enligt faktabladet ­lastar kombin bara tio liter mer än sedanversionen, men i verkligheten är skillnaden större då siffran där gäller upp till insynsskyddet. Jämför vi med konkurrenterna är där­emot C-klass kombi högst medel­måttig. Audi A4 lastar lika och BMW 3-serie fem liter mer.

Sammanställning

Som kombibil är C-klass egentligen ingen höjdare, men helheten imponerar ändå stort. Och för den med tjock plånbok och som inte kräver mer än en halv kubiks lastutrymme framstår det som ett lysande val.

37/50 getingar

Relaterat