Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Mercedes C-klass: Bäst komfort i klassen

Mercedes C-klass.
ALLT OM BILARS reporter Erik Gustafsson provkör Mercedes C-klass.
ALLT OM BILARS reporter Erik Gustafsson provkör Mercedes C-klass.
Mercedes C-klass.
Foto: Mercedes
Mercedes C-klass.
Foto: Mercedes
Mercedes C-klass.
Foto: Mercedes
Mercedes C-klass.
Foto: Mercedes
Mercedes C-klass.
Foto: Mercedes
1 / 8

FRANKFURT. Den lastar inte mest och är heller inte billigast – men den är bekvämast. Mercedes fokuserar på det mjuka och låter nya C-klass kombi bli det skönaste valet i klassen. Men det kostar att ligga på topp. Vi har provkört, provlastat och provåkt!

Som första modell i mellanklassen kan C-klass utrustas med luftfjädring, vilket precis som det låter ger en svävande skön komfort. Systemet kan justeras i olika hårdheter som även påverkar motorns respons, styrningens skärpa och växellådans växlingar. Här finns sport-, sportplus- och ekonomiläge, men oavsett vägstandard och hastighet finner vi ingen anledning att välja bort det ursköna komfortläget. Nackdelen? Det kostar 13 700 kronor jämfört med standardstålfjädringen.

Inne i nya C-klass imponerar inredningen med dess detaljer och kvalitetskänsla. I vår närmast löjligt välutrustade testbil omgärdas vi av ädelträ och läder som direkt för tankarna till bilklasser flera nivåer högre upp. För när C-klass inte kan konkurrera om lastutrymme eller pris gäller det för Mercedes att skapa det lyxigaste alternativet. Och de har lyckats.

Väl tilltaget

I baksätet är såväl benutrymme som takhöjd väl tilltagen. Fler än två i baksätet ryms inte. Den svepande och sluttande taklinjen går dock hårt åt bagageutrymmet: Lastkapaciteten blir i nivå med konkurrenterna Audi och BMW.

Till Sverige är i nuläget två diesel- och tre bensinmotorer aktuella. Samtliga bakhjulsdrivna. Av de tre vi fick köra var den stora 2,2-liters C 250 BlueTEC-dieseln med 204 hästkrafter förutom förvånansvärt tyst naturligtvis stark och bekväm, men väl så trevlig var den bensindrivna C 250-motorn med sina 211 hästar. Ur ett prishänseende imponerade däremot bensindrivna C 200 med 184 hästkrafter och 300 newtonmeter allra mest. Efter 150 kilometer i tysk körstil med hastigheter mellan landsvägens 70 km/h till Autobahns fria fart visade färddatorn en snittförbrukning på 0,83 liter per mil. Bensinmotorns renässans är snart här.

Mercedes C 200

Pris: Från 342 900 kr.
Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 30 år rost.
Motor: Bensin.
Effekt: 184 hk.
Vridmoment: 300 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, automat alternativt sjuväxlad automat.
0-100 km/h: 7,7 sekunder.
Toppfart: 235 km/h.
Bränsleförbrukning: 5,8 liter per tio mils blandad körning, enligt EU-körcykeln.
CO2: 135 gram/km.
Längd x Bredd x Höjd: 4 702 x 1 810 x 1 457 mm.
Tjänstevikt: 1 495 kg.


MOTOR


KÖRUPPLEVELSE


UTRUSTNING


KOMFORT


MILJÖ


SÄKERHET


DESIGN


INTERIÖR


EKONOMI


LAST


Totalbetyg: 37/50 getingar

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: