McLaren har väckt stor uppmärksamhet med supersportbilar med P1 i toppen. Men nu är det dags för lite mer användarvänliga modeller. Målet är tydligt: McLaren vill bygga en prestandabil som kan användas till vardags på samma sätt som Porsche.
McLaren 570S Coupé är lik sin storebror 650S och har också fått låna den 3,8 liter stora V8 som sitter i 650S, även om effekten här ”bara” uppges till 570 hästkrafter och vridmomentet till 600 Nm.
Men 570S har gjorts lättare att kliva i och ur tack vare sänkta trösklar, vilket borde tilltala den lite äldre målgrupp som har råd att köpa bilen. Sikten bakåt har också blivit bättre för att bilen ska vara lättare att köra i trafik.
LÄS OCKSÅ: Range Rover blir nu lyxigare än någonsin
Fullfjädrad sportbil
Men, det här är samtidigt en fullfjädrad sportbil med mittmotor och riktigt grymma prestanda. Bilen är uppbyggd kring ett kolfiberchassi och karossen är tillverkad i aluminium. 570S är bakhjulsdriven och växlingarna sker genom en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Kolfiberkeramiska bromsar är standard på modellen, som uppges ha en torrvikt på endast 1 313 kilo. Här börjar nog en och annan ingenjör på Porsche bli nervös.
McLaren 570S accelererar från 0 till 100 km/h på 3,2 sekunder, det är en tiondel långsammare än fyrhjulsdrivna Porsche 911 Turbo som klarar det på 3,1 sekunder. McLaren anger toppfarten till 328 km/h.
Priset hamnar någonstans kring motsvarande 1,8 miljoner kronor. Det är på samma nivå som Porsche 911 Turbo.
LÄS OCKSÅ: Vi testar BMW 6-serie: Brutal best och flärdfull glidarbil