Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Mazda6 är den nya Sverige-kombin

Mazda6.
Foto: Mazda
Mazda6.
Foto: Mazda
Mazda6.
Foto: Mazda
Mazda6.
Foto: Mazda
Mazda6.
Foto: Mazda
Mazda6.
Foto: Mazda
Mazda6.
Foto: Mazda
Mazda6.
Foto: Rene Pieters
Mazda6.
Foto: Rene Pieters
1 / 9

BARCELONA. Knappt har nya Mazda6 rullat ut från bilhandlarna förrän det är dags för både en facelift, ordentliga uppdateringar och en fyrhjulsdriven version. Och Sverige har spelat en viktig roll när nya Mazda6 utvecklats.

2013 började de första av den nya Mazda6 rulla ut från handlarna. Och i vaniga fall får man vänta minst tre år på en facelift. Men Mazda väljer att göra om modellen på flera viktiga punkter redan nu. Och de viktigaste nyheterna sitter inte på utsidan.

När modellen lanserades fick den en hel del kritik för att vara bullrig. Mazda lyssnade och tog bilen till ett land med erkänt bedrövliga vägar – Sverige. Mazda har testat bilen på bullrig grov asfalt vid ett flertal tillfällen i Göteborgsområdet. Resultatet är en bil med mycket mer ljudisolering, och ingenjörerna uppger att ljudvolymen sänkts med 10 procent på grov asfalt, och 25 procent på jämnare underlag.

Naturligtvis är fyrhjulsdriften ytterligare en viktig nyhet för svenska bilköpare. Systemet är automatiskt och aktiverar bakhjulen bara när det behövs. I normala fall driver bilen 100 procent på framhjulen, och det sparar bränsle. En annan bonus för oss svenskar är ett uppvärmt baksäte – men det finns bara i den dyra Optimum-versionen tyvärr.


■■ LÄS BETYGET HÄR: 10 PUNKTER – MAZDA 6

Snyggare inne

Insidan får ett ordentligt lyft, och nu matchar interiören den snygga karossen. Det är stramare, snyggare och med färre knappar. Instumentbräda och mittkonsol är dekorerade med läder, och bilens menysystem kontrolleras helt och hållet med väl placerade reglage på mittkonsolen. Interiören har verkligen fått en premiumtouch. Också stolarna är nya med ny stoppning och bättre komfort – också en punkt där Mazda fått skäll.

Mazda6 har ett omarbetat chassi som sätts på prov på kurviga bergsvägar utanför Barcelona. Bilen har fått nya dämpare som ska ge mer komfort än tidigare, samtidigt som väghållningen inte ska offras. Och visst bjuder bilen på förtroendeingivande egenskaper i böjarna. Trevligt nog är bilen bekväm också, och Mazda har lyckats få in det bästa av två världar. Fyrhjulsdriften erbjuds till dieselversionerna och 150-hästarsmotorn räcker gott och väl till för vardagskörning och drar fint från låga varv.  Dieselmotorn finns också i en starkare version på 175 hästkrafter till den dyraste Optimum-versionen, men den räcker inte till för att bilen ska upplevas som sportig. Stalltipset är att välja den svagare motorn som både är snällare mot miljö och plånbok. Svensk premiär sker redan nu i månadsskiftet.


■■ LÄS BETYGET HÄR: 10 PUNKTER – MAZDA 6

Mazda6 2.2D AWD Vision Wagon

PRIS: Från 286 800

GARANTIER: 10år/15 000 mil (3 år nybil+7 år förlängs komponentgaranti) 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack, upp till 10 år assistans

MOTOR: Fyrcylindrig diesel

CYLINDERVOLYM: 2191 cc

EFFEKT: 150 hk

VRIDMOMENT: 380 Nm

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, manuell.

FÖRBRUKNING: 5,0 liter diesel per tio mils blandad körning

CO2: 132 g/km

LÄNGDxBREDDxHÖJD: 4 805 x 2 113 x 1 480 mm

TJÄNSTEVIKT: 1 485 kg

Konkurrenter: Ford Mondeo, VW Passat, Skoda Octavia

Annons: