Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 26 feb 2015 16:52

Mazda CX-5 – en lite väl försiktig facelift

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

1/9

Foto: Rene Pieters

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

2/9

Foto: Rene Pieters

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

3/9

Foto: Rene Pieters

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

4/9

Foto: Rene Pieters

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

5/9

Foto: Rene Pieters

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

6/9

Foto: Rene Pieters

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

7/9

Foto: Rene Pieters

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

8/9

Foto: Rene Pieters

Mazda CX-5.

Mazda CX-5.

9/9

Foto: Mazda

BARCELONA. Nu uppdaterar Mazda sin crossover CX-5 som först rullade ut 2012.

Vi möts av en hel rad förändringar, främst under ytan – och kanske har Mazda varit för försiktiga med sin facelift.

Vår testrutt går strax söder om Barcelona, på vindlande bergsvägar och hisnande utsikt över medelhavet. Men den utmanande vägen ger få tillfällen att blicka ut över det vackra landskapet. Den kuperade terrängen, alla kurvor och hårnålar liknar en asfalterad berg- och dalbana, och här får vi sätta både chassi, låda och motor på prov.

Mazda har uppgraderat chassit för bättre styrrespons, och det är absolut inga problem att få bilen runt de hårda böjarna. Det går att provocera ganska mycket innan bilen protesterar. CX-5 har ett tryggt och stabilt uppträdande, tack vare den ganska hårda fjädringen. Bilen är fyrhjulsdriven, men Mazdan är inte byggd för terräng. Här finns inget reglage för terrängläge eller låsta diffar. I stället är det 27 sensorer som avgör hur mycket kraft som går till hjulen. CX-5 är byggd för asfalt. Och de gånger vi möter lite ojämnare underlag bekräftar det ytterligare. Det bilen vinner i kurvtagning förlorar den i komfort, det blir lite stötigt. Dieselmotorn på 150 hästkrafter matchar bilen fint, med bra bottendrag redan från låga varv känns den manuella lådan inte som någon belastning alla böjar och uppförsbackar till trots.

 

LÄS BETYGET HÄR: 10 PUNKTER – MAZDA CX-5

Lägre ljudnivå

Precis som i flaggskeppet Mazda6 har crossovern fått bättre ljudisolering. Ingenjörerna säger att ljudnivån har sjunkit med 13 procent i kupén i höga hastigheter. Sidospeglarna har också fått en ny form för mindre vindsus. Interiören har fått en facelift och nya bekvämare stolar. Men där nya Mazda6 fått ett rejält lyft med lyxkänsla, har CX-5 fått försiktigare uppdateringar, vilket är lite synd. Men det är ändå välkommet att knapparna vid navigationen försvunnit, nu styrs allt med ett reglage vid mittkonsolen. Elektrisk handbroms är nytt – men sammantaget känns det inte som en jättestor förändring.

På utsidan märks förändringarna främst efter mörkrets inbrott. Strålkastare och bakljus i led-teknik ger en snyggare ljussignatur. Grillen har fått nya ribbor, annars är det mesta sig likt. Mazdas designspråk är dramatiskt på Mazda6, men överfört till crossovern blir det inte lika modigt. Formerna är snällare, och tyvärr tråkigare. Trots det har bilen mer personlighet än många konkurrenter.

 

LÄS BETYGET HÄR: 10 PUNKTER – MAZDA CX-5