Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 mar 2015 11:32

Mazda CX-3 – prisvärd med stor karaktär

Mazda CX-3

Mazda CX-3

1/6

Foto: David Jakobsson

Mazda CX-3

Mazda CX-3

2/6

Foto: David Jakobsson

Mazda CX-3

Mazda CX-3

3/6

Foto: David Jakobsson

Mazda CX-3

Mazda CX-3

4/6

Foto: David Jakobsson

Mazda CX-3

Mazda CX-3

5/6

Foto: David Jakobsson

Mazda CX-3

Mazda CX-3

6/6

Foto: David Jakobsson

BARCELONA. Det här är en av marknadens minsta suvar.

Men den är en av de största karaktärerna.

På vårdagjämningen konstaterade vi att Mazda CX-3 är komfortabel, snygg och rolig att köra.

Nu står det klart att det också är en prisvärd bil.

Nu har de svenska priserna för Mazda CX-3 kommit. För 169 900 kronor får man en tvåhjulsdriven bil med lägsta utrustningsnivån och manuell växellåda. En fullutrustad diesel med fyrhjulsdrift landar på 243 900 kronor.

Det kan ju låta som mycket pengar för en så liten bil, men med tanke på hur mångsidig och trevlig den är så är det prisvärt. Dessutom brukar Mazda stoltsera med ett bra andrahandsvärde.

Blir snabbt charmade

Segmentet med små suvar fortsätter att växa och många biltillverkare satsar hårt för att fånga de här kunderna. Med nya CX-3, som kommer att lanseras i Sverige under sensommaren, ger sig nu Mazda in i den här leken. Och den japanska tillverkaren har alla chanser att lyckas kapa åt sig en stor del av den kakan.

Vi provkör några förseriebilar av CX-3 – och blir snabbt charmade av modellen. Det här är visserligen en liten bil, men på motorvägarna utanför spanska Barcelona upplevs den som fullvuxen. Komforten är överraskande bra, bilen ligger stadigt på vägen och fjädringen gör ett kanonjobb med ojämnheterna i vägbanan. Man sitter skönt i stolarna och gången är mjuk och behaglig. Och bortsett från en del vindljud är det rätt tyst i bilen.

Samtidigt är CX-3 en busig karaktär, de här egenskaperna blir tydliga när vi kör upp mot bergen på härligt kurviga småvägar. Styrningen är väl en aning tråkig – men bilen överraskar oss igen när den lydigt låter sig köras riktigt hårt genom böjarna. Mazda har programmerat fyrhjulsdriften så att den ska knuffa på lite extra när man går in i en sväng vilket ger bilen en liten överstyrning och en sportig känsla.

Bäst på asfalt

Visst är CX-3 i grunden en suv, men den är knappast någon offroadbil. Den gör sig bäst på asfalten. Markfrigången på 160 millimeter lär väl räcka till för de flesta, men inte för terrängkörning. Bilen är i grunden framhjulsdriven och varken några speciella körprogram för löst underlag eller några diffspärrar.

Mazda CX-3 kommer med tre olika motoralternativ, två bensinmotorer på 120 och 150 hästkrafter. De kommer att börja på 169 000 respektive 231 900 kronor. Dieselmotorn på 105 hästar och 270 Nm är kanske det vettigaste alternativet. Motorn upplevs som starkare än den är, har ett hyfsat brett register och går relativt snålt. 150-hästarsbensinaren är kanske roligare, men med manuell växellåda varvas den en hel del i motorvägsfart med lite buller som följd.