ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 5 okt 2017 14.33

Marcus Ericsson slår tillbaka mot kritiken

Foto: FRANCK ROBICHON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Många har kritiserat svenske F1-stjärnan Marcus Ericsson för de dåliga resultaten i F1 i år.

Ericsson har förlorat till sin teamkompis Pascal Wehrlein flera gånger de senaste veckorna.

Nu avslöjar Marcus vad som ligger bakom de långsamma varvtiderna.

Marcus Ericsson var för ett par veckor sedan aktuell för ett byte till F1-stallet Williams. Men den senaste veckan har Marcus namn svalnat. Williams ska istället testa förarna Robert Kubica och Paul di Resta för platsen bredvid Lance Stroll. Dessutom är Marcus Sauber-kompis Pascal Wehrlein aktuell och Williams kan också erbjuda Felipe Massa att stanna ytterligare en säsong.

Marcus Ericsson säger till brittiska tidningen Autosport att hans bästa F1-chans för 2018 är att stanna i Sauber men att hans managementteam också arbetar med andra lösningar. Sauber förhandlar med Ferrari om motor- och förarkontrakt och Ferrari vill placera minst en av sina talanger i Sauber-bilarna.

LÄS MER: Sauber lovar ny bil till Marcus Ericsson 

10 kg skillnad mellan Sauber-bilarna

I intervjun slår Marcus Ericsson också tillbaka mot kritiken han fått sedan Wehrlein varit snabbare i flera lopp på sensommaren. Enligt Ericsson handlar det om vikt och enligt svensken är hans bil cirka 10 kg tyngre än Wehrleins på grund av att Marcus väger mer och att bilen fått nya delar under året. Sauber bekräftar också teorin och säger att de beräknat skillnaden mellan bilarna till mellan fyra och åtta kilogram.

Marcus Ericsson har genom hela sin F1-karriär kämpat med att plocka bort så mycket vikt som möjligt.

– De senaste racen har skillnaden varit cirka 10 kg och det betyder mycket i racen, varv efter varv. Det brukar sägas att 10 kg betyder 0,3–0,4 sekunder långsammare tid per varv, säger Ericsson.

– Det är ett problem att vara lång. Jag har varit i den sämsta bilen i många säsonger nu och då är det svårt att visa vad du kan, och svårare att hitta ett bättre team.

LÄS MER: Kubica slåss med Marcus Ericsson om F1-platsen 

Ericsson kör på favoritbanan i helgen

Marcus Ericsson har inget kontrakt klart för 2018 och de team som fortfarande kan ha lediga platser är Sauber, Toro Rosso och Williams. Ferrari vill placera Charles Leclerc och Antonio Giovanazzi i Sauber och Mercedes kan betala för Wehrleins plats i Williams. Dessutom finns Jolyon Palmer, Paul di Resta och Robert Kubica med i snacket om Williams. Toro Rosso brukar plocka förare från Red Bulls förarprogram om de får någon ledig sits.

I helgen körs F1-tävlingen på Suzuka-banan i Japan, en av Marcus Ericssons favoritbanor. Och det skulle vara ett bra tillfälle att tysta kritikerna även på banan för Ericsson.

***

Petter Solberg tävlade i rallycross-VM i Tyskland förra helgen trots att han opererades för ett brutet nyckelben bara fyra dagar före tävlingen. Solberg klarade att tävla men kan ha förvärrat sin revbensskada med ett nytt benbrott.

***

Det börjar dra ihop sig i flera bilsportserier och Sverige jagar en andra VM-titel – i så fall nummer två av fyra möjliga – när WTCC-gänget kommer till Kina den 14-15 oktober. Thed Björk är omslagspojke för racet och är tvåa i VM-tabellen, 12 poäng bakom Tiago Monteiro. Sverige har redan vunnit VM-titeln i rallycross och dessutom vann Pontus Tidemand WRC2-titeln i rally. Felix Rosenqvist tog också en pallplats i Formel E och jagar ytterligare en topp-tre-placering i Super Formula. Där återstår en tävling, på Suzuka, om två veckor. Rosenqvist kan vinna totalt men också komma utanför pallen.