Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Många bilägare har problem med bränslet

Igensatta bränslefilter verkar inte vara någon ovanlighet i Sverige.
Foto: Thinkstock
Många läsare berättar om sina erfarenheter.
Foto: Thinkstock

Igensatta bränslefilter verkar inte vara någon ovanlighet i Sverige.

Efter ALLT OM BILARS artikel om de eventuella problemen med dieselbränsle från OKQ8 har många hört av sig och berättat om sina erfarenheter.

Här är några av läsarnas reaktioner.

"Svarade inte på gasen"

Min fru har en Ford C-Max, diesel. Hon har kort på OK/Q8 och tankar alltid där. Vi råkade ut för det problem du beskriver i din artikel för ca en månad sedan. Bilen är ett par år och har gått ca 3 000 mil. Motorn tappade dragkraft. Den svarade helt enkelt inte när min fru tryckte på gasen. Det blev bärgningsbil och hyrbil. Några dagar senare hämtade min fru sin bil. Felet var smutsigt bränslefilter.

"Bilen på verkstad"

Jag har en Kia som bara har kört cirka 3 500 mil när filtret var slut. Jag har tankat på ok, men även på Preem. Bilen är nu inlämnad på verkstad. Det blir spännande att se vad det kommer att kosta.

"Bärgning och hyrbil"

Du kan lägga till Mitsubishi Pajero till listan. Vi åkte från Uppsala och tankade på “Tanka” (OK/Q8). Efter en km fungerar plötsligt inte gasen! Det fanns ingen effekt att accelerera och vi fick “puttra” på de resterande 20 milen i mellan 20–80 km/tim. Motorlampan, orange tändes efter c:a 10 mil. Nu väntar jag på bärgning till verkstad o hyrbil. Vilken härlig inledning på Julen!

"Något inte ok med bränslet"

Har slutat köra diesel efter det att mina två senaste bilar hade dåliga filter. Det är lätt att räkna ut att det är något som inte är ok med bränslet att det händer gång på gång. Nu kör jag en bensin-Volvo och har inte haft några problem med detta alls.

Annons: