"Lätt förstå att Volvo XC90 är så populär"

Foto: David Jakobsson

En stor suv med hyfsade offroadegenskaper. Och samtidigt en trevlig och personbilslik komfortvagn.

Det är lätt att räkna ut varför Volvo XC90 har blivit så populär, trots att det är en mycket dyr bil.

Nu finns det dock många begagnade på marknaden till rätt överkomliga priser.

XC90 gjorde entré 2002 och blev snabbt en populär bil, framför allt i USA där den varit en av Volvos viktigaste modeller någonsin. Även i Sverige fick XC90 ett varmt mottagande – och inte undra på det.

En stor och oöm suv som tack vare sin Haldex-fyrhjulsdrift klarar vilken elak snödriva som helst, samtidigt som den erbjuder klassiska trygga Volvoegenskaper och komfort som en vanlig personbil. Dessutom har XC90 varit den enda bilen i Volvos modellprogram som erbjudits med sju sittplatser.

Tjänste- och dragbilar

De allra flesta exemplar av XC90 har tillbringat sina liv som tjänstebilar och har i första hand levt sina liv på motorvägarna. Men en del exemplar har blivit flitigt använda som dragbilar. Och XC90 är en fin dragbil, om man bara har ett körkört som tillåter mer är 3 500 kilo.

Dock så kan extravikt slita på både motorn och växellådan, vilket gör bilarna till ett mer osäkert begagnatköp. Vill man veta hur bilen har använts kan det vara smart att ringa tidigare ägare. Eller köpa en utan dragkrok, för att vara helt säker.

Tung bil

Även utan släp är Volvo XC90 en tung bil, tjänstevikten ligger på över 2,1 ton. För att flytta på en sådan här klump så krävs en ordentlig motor. Det bästa och mest populära alternativet är dieselmotorn D5, som passar XC90 perfekt. Mycket kraft i botten och en i sammanhanget hyfsad bränsleekonomi.

Föredrar man en bensinare, som är betydligt billigare begagnade, så finns fem-, sex- och åttacylindriga alternativ. Det är också bra maskiner – men väljer man en sådan så kan man glömma det där med bränsleekonomi.

Elektronikstrul

Att XC90 är så tung inneburit andra problem än hög bränsleförbrukning. Många bilar har fått problem med spindel- och styrleder. Det gäller framför allt de allra tidigaste årsmodellerna, men är vanligt även på nyare bilar.

En del elektronikstrul och någon läckande automatlåda har också rapporterats. Annars har XC90 varit rätt förskonad från allvarligare fel.

Volvo XC90 D5 modellår 2005

SE UPP MED

Oljud i framvagnen. Många XC90 har problem med spindel- och styrleder. Kör man på en gropig väg så hör man.

Elektronik. Spökande elektronik förekommer.


PLUS

Bra där det är dåligt. Volvo XC90 är kung på dåliga vägar. Går som ett tåg genom vilken svensk vinterstorm som helst.

Fin komfort. Riktigt skön att åka i.


MINUS

Bränsleekonomi. Stor och tung – och naturligtvis törstig. Framför allt om man väljer en bensinare.

Körglädje? XC90 är rätt seg att ha att göra med på kurviga vägar.


FAKTA

Pris: Från cirka 100 000 kronor.

Motor: Femcylindrig diesel.

Cylindervolym: 2 401 cc.

Effekt: 163 hk.

Vridmoment: 340 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, automat.

Förbrukning: 9,0 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 239 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 900x1 900x1 740 mm.

Tjänstevikt: 2 150 kg.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: