Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Långtest del 2: Outlander PHEV 2016

Vi långtestar nya versionen av Mitsubishi Outlander PHEV.
Foto: Jan-Erik Berggren
Just nu snittar vi på 7,7 liter bensin per 100 kilometer.
Foto: Jan-Erik Berggren

En egen liten laddstation.

Det gör livet med Mitsubishi Outlander PHEV lite enklare - och väldigt mycket renare.

Nu har jag svårt att tänka mig något annat än en laddhybrid.

Ni som hängt med vet att vi hela 2015 långtidstestade Mitsubushis Outlander PHEV - den storsäljande laddhybriden. Ni vet också att jag under stora delar av testperioden hade problem med att få till rutiner för att ladda bilen.

Så med 2016 års Outlander PHEV i testgaraget bestämde jag mig för att agera. Jag byggde upp en egen liten laddstation med laddkabeln från Mitsubishi. Dessutom har jag extrakabeln från ChargeAmps i bilen.

Och nu sitter rutinerna för laddning.

När bilen parkeras intill ett uttag sitter laddare i.

Resultatet ser ni på bilden ovan.

Snittförbrukningen av el ligger på 31 kWh per tio mils körning och snittförbrukningen av bensin ligger på 7,7 liter per tio mil.

Körningen har då bestått av pendling på mestadels 70-väg, motorvägskörning i cirka 120 km/tim och så kortare turer på ett par mil i snittfarter runt 70 km/tim. Allt med dubbdäck och över hälften av milen med takbox och lastat med tre till fem personer. Körningen har också skett vintertid med temperatur runt nollgradigt.

BILTEST+BETYG: Så bra är Mitsubishi Outlander PHEV 2016

Krävs disciplin och ständig laddning

Siffrorna imponerar kanske inte vid en första anblick, men med tanke på förhållanden med kallt väder och dubbdäck är det bra för en så pass stor och rymlig bil som Outlander. Jo, vi hade kanske kunnat komma undan billigare med en diesel men knappats inte miljövänligare.

Men det krävs disciplin och ständig laddning för att få ner förbrukningen. I snabb motorvägsfart drar bilen fortfarande en hel del bensin - runt litern per mil. Och som långfärdslok blir Outlandern inte alls så miljövänlig.

När det är kallt ute vill bensinmotorn gärna dra i gång för att få full effekt på klimatanläggningen. Att köra flera korta turer under vintern blir därmed inte alls så miljövänligt som man kan tro med en eldriven bil. Å andra sidan gäller samma sak för de flesta bensin- och dieselbilar - de drar betydligt mer på vintern än på sommaren.

36-210 mil

Kostnader:

Inga kostnader förutom bränsle.

Detta har hänt:

Vi har kört i vinterväglag och med dubbdäck under hela testperioden. De sista 150 milen har körts med takbox från Thule.

FAKTA

Outlander PHEV - storsäljare i Europa. Det är inte bara i Sverige som Mitsubishi Outlander PHEV blivit ett populärt bilval. Så här ser försäljningssiffrorna ut i några av de andra länderna i Europa där Outlander PHEV passerat 50 000 sålda bilar sedan starten 2013. Outlander PHEV står för hela 15 procent av Mitsubishis totala försäljning i Europa.

Outlander PHEV - topp 5 i Europa

1. Nederländerna mer än 20.350 bilar

2. Storbritannien mer än 16.300

3. Sverige mer än 5670

4. Norge mer än 3800

5. Tyskland mer än 3030

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: