Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 feb 2012 10:49

"Krockade bilar omsätter miljarder"

GÖTEBORG. Handeln med krockade och stulna bilar omsätter miljardbelopp i Europa varje år.

Som konsument är det nästan omöjligt att veta om du blir lurad.

– Den orgainserade brottsligheten med krockade bilar omsätter miljardbelopp, säger kommissarien Håkan Carlsson vid polisen i Göteborg.

Stulna bilar har alltid varit ett problem för det europeiska rättsväsendet. För några år sedan dök lyxbilar upp i länder på Balkan, bilar som stulits i Europa och på vägen mot en ny ägare fått ny identitet.

I dag är situationen mer raffinerad.

– Man köper krockade identiteter från länder som USA. Alltså bilvrak som varit med om olyckor, översvämningar eller liknande. Dessa repareras sedan i något EU-land innan de importeras hit till Sverige, säger kommissarien Håkan Carlsson vid polisen i Göteborg.

Finansierar andra brott

Håkan Carlsson sitter på uppdrag av Rikspolisstyrelsen med i en strategisk fordonsexpertgrupp inom EU vars inriktning är att bekämpa den internationella organiserade fordonsbrottsligheten.

– Detta är organiserat och den organiserade brottsligheten tjänar stora pengar på den här hanteringen, säger Håkan Carlsson.

Europol uppskattade 2009 den totala kostnaden för fordonsstölder inom EU till 150 miljarder kronor, 37 av dessa omsattes av den organiserade brottsligheten.

– Ofta är det pengar som finansierar annan typ av verksamhet som narkotika, trafficking och vapenhandel, säger Håkan Carlsson.

Skenet bedrar

Ett annat problem är att det i en del länder i Europa bara behövs ett papper för att registrera en ny bil.

– Det är en sådan sak vi jobbar med. Att få framförallt länder i Sydeuropa att införa någon slags fysisk besiktning av fordonet.

När bilen, oftast via verkstäder i Baltikum, hamnar i Sverige ser de nästan nya ut. Men skenet bedrar.

Håkan Carlsson fortsätter:

– I en del fall så görs reparationerna på ett bristfälligt sätt som kan påverka säkerhetssystemen i bilarna. Ihopsvetsade karosser så att deformationszoner ej fungerar, rattstänger som svetsats ihop så de ej kollapsar vid en kollision utan blir som ett spjut, airbags som saknas/ej fungerar, är inte ovanligt.

– Lägg därtill all elektronik som ABS och antisladdsystem som kan bli manipulerade.

Är du kund och måttligt kunnig om bilar eller hur man tar reda på bilens ursprung är det svårt att upptäcka att bilen att varit krockad.

Det finns bilfirmor som nästan specialiserat sig på att sälja denna typ av bilar.

– Om man inte har kunskapen så bör man kanske gå till en välrenommerad bilhandlare som tar ett ansvar för kunden. Det kommer förmodligen kosta mer men risken att bli lurad blir mindre, säger Håkan Carlsson.

Mats Lerneby

alltombilar@expressen.se