Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kraschen förstörde Latvalas VM-premiär

Kraschen påverkar hela säsongen 2016. Minsta regelbrott och Latvala stängs av i en tävling.
Foto: Massimo Bettiol

När Kris Meeke körde av kunde Sébastien Ogier lugnt sladda hem sin tredje seger i rad i Monte Carlo.

Men rallyt handlade inte främst om segerstriden.

När Jari-Matti Latvala körde av och träffade en åskådare var hans premiär förstörd.

Ni kanske sett de dramatiska bilder från Monte Carlo där finske Jari-Matti Latvala först kör av vägen och sedan träffar en åskådare när han försöker hitta tillbaka till vägen igen.

Latvala missade sen en tidskontroll efter att ha fått skador på bilen och han tvingades att bryta. När tävlingsledningen tittat på bilder från incidenten med åskådaren bötfällde de Latvala med närmare 50 000 kronor och han fick ett villkorligt straff som hänger över finländaren under hela 2016. Minsta regelbrott och Latvala stängs av i en tävling.

Finländaren hävdade att han inte sett åskådaren men bilens kameror visade - enligt domarna - att Latvala och kartläsaren Miika Anttila borde sett vad som hänt och då stannat för att se om åskådaren var skadad.

Taktiken – att säkra pallplats

För finländaren har säsongstaktiken alltid handlat om att försöka ta en säker pallplats i stället för att försöka pressa Ogier och göra egna misstag.

Den taktiken använde i stället Latvalas och Ogiers teamkompis Andreas Mikkelsen, Norge. Mikkelsen visade att han även med en ny kartläsare, den nya heter Anders Jäger, blir han ett hot mot Ogier på grus- och snötävlingarna i år.

Premiären i Monte Carlo visade också att Kris Meeke verkligen kan ta över ansvaret som försteförare i Citroën. Meeke var länge hack i häl på Ogier och överraskade med riktigt snabba sträckor.

LÄS MER: Mikkelsen siktar på seger i Svenska rallyt

Högst segerprocent i historien

Även Mads Östberg verkar snabbt ha hittat farten i sin nya bil - en Ford. Östberg hade ett misslyckat Monte Carlo-rally förra året men körde nu in på en fjärdeplats efter Neuville.

Segern för Ogier var Volkswagens nummer 35 på 40 starter med VW Polo WRC vilket gör bilen till den med högst segerprocent i historien. Ogier blir också den femte föraren med tre Monte-segrar i rad. Tidigare har Sandro Munari, Walter Röhrl, Tommi Mäkinen och Sebastien Loëb lyckats med den bedriften.

Monte Carlo-rallyt 2016

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3.49.53,1

2. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 1.54,5

3. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 3.17,9

4. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4.47,7

5. Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau (F/F), Citroën, + 7.35,6

6. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 10.35,5

7. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 11.39,9

8. Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford, + 18.30,8

9. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 20.41,0

10. Armin Kremer/Pirmin Winklhofer (D/D), Škoda, + 20.43,9

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: