Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 19 mar 2008 12:16

Uppdaterad 28 mar 2008 10:31

Kör säkert som rallyproffset

"Däcken spelar jättestor roll", säger Jonas Kruse och uppmanar alla att kolla lufttrycket innan de ger sig ut på vägarna i påsk.

"Däcken spelar jättestor roll", säger Jonas Kruse och uppmanar alla att kolla lufttrycket innan de ger sig ut på vägarna i påsk.

Foto: Maritha Haraldsson

Mars har bjudit på kraftiga väderomslag och stor olycksrisk i trafiken. Det gäller att vara väl förberedd när man ger sig ut på de förrädiska vägarna.
- Man kan inte upphäva tyngdlagen. När väggreppet väl släpper är det för sent, säger rallyprofilen Jonas Kruse.
Vi lät honom ge sina bästa tips för hur du kör säkrare.
Köerna är långa, sikten dålig och du blir omkörd av en galning som sprutar smutsig snömodd över din bil. Stressen och irritationen ökar ju mer du märker att ni inte hinner fram i tid. Mörkret sänker sig och vägarna blir smalare och slingrigare. Känns det igen?
Vi har tagit hjälp av rallyveteranen Jonas Kruse för att ta reda på de största farorna och de smartaste säkerhetsåtgärderna för marsvägarna.
Vilket är det värsta vinterunderlaget?
- Det är när det är fläckvis halkigt, så kallad svartis. Oftast dyker sådana områden upp på relativt hög höjd eller i skuggiga partier.
Andra faror är plötsliga snöfall och den förhatliga snösträngen.
- Alla tycker nog att det är obehagligt att köra över snösträngen. Till och med jag.

Många faktorer

Nervositeten är en sak, men det är många faktorer som gör att man inte kan köra som man är van vid när man är på resande fot och vädermakterna trotsar.
Bilen är tyngre, till och med högre om man har takbox, risken för irritation är stor, vägunderlag och väder kan växla snabbt.
Det är viktigt att börja resan i god tid, så att man inte måste stressa till sitt mål.
Om man dessutom blir på dåligt humör på grund av trafikmassorna är det större risk att man gör ödesdigra misstag.
- Man måste inte upp i 90 på en 90-väg om man känner att man inte har full kontroll då, säger Jonas Kruse som till vardags jobbar med förarutbildningar för Nissan, men de flesta känner honom som före detta rallyproffs och SVT:s expertkommentator.
På sina utbildningar går han ofta igenom hur viktigt det är att bromsa rätt.
- Folk kan inte bromsa, få vet hur antisladdsystemet fungerar. Har man inte har råd eller möjlighet till en körutbildning borde man åtminstone ge sig ut och provbromsa sin bil.
- Fast inte på motorvägen förstås.

Tänk igenom packningen

Det är också viktigt att packa rätt. Tungt närmast ryggstödet, lakan och lättare saker överst.
- Och att packa tätt. Ett tips är att lägga fram allt innan man lägger in det i bilen för att få översikt, säger Jonas Kruse.
Har man kombi är det läge att investera i ett lastskydd, då riskerar man inte att packningen flyger framåt som projektiler vid en tvär inbromsning.
Tvära kast och ryckig körning är riskabelt.
Men en grupp som känner sig säkrare än andra när vägunderlaget brister är de som kör fyrhjulsdrivet. En trend som kommit starkt på senare år, med stadsjeepar och pickups. På vintervägarna är de bilarna säkrare, stadigare och bättre.
Men se upp.
- Det bästa är att köra fyrhjulsdrivet som om det vore tvåhjulsdrivt, säger Jonas Kruse.
- Om man kör respektlöst och farten är för hög hjälper inte ens antisladdsystemet eller bra däck.

Relaterat