Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 14 nov 2018 10:23

Volvos bästa bilar genom tiderna – från Amazon till XC40

Var femte ny bil som säljs i Sverige är en Volvo.
Var fjärde bil du möter på vägen är en Volvo.
Ja, Volvo är Sveriges mest vanliga bil och enligt många Sveriges stolthet.
Vår bilexpert Jan-Erik Berggren har testkört Volvo-bilar sedan 850 och framåt och också ägt flera modeller.
Här är Berggrens 10 Volvo-favoriter genom tiderna – från Amazon till senaste XC40.

1. Volvo 850


Kommentar: en sportigare och lyxigare personbil från Volvo. Med tvärställd femcylindrig motor och framhjulsdrift. Många var skeptiska när Volvo lanserade en helt ny generation personbilar 1991. 850 byggdes till och med 1997 då modellen bytte namn till S70 och V70. Men det här var mycket mer än så – Volvo 850 var den första personbil som jag testade för en tidning. Jag skrev testet för en gratistidning i Karlskoga när bilen kom till vår lokala handlare.

Jag minns 850 som rymlig, bekväm och med bra tryck i motorn men tyvärr ägde jag aldrig någon. Och visst gjorde Volvo rätt som satsade på en sportigare image. Volvo 850 kombi blev världskänd som tävlingsbil i BTCC med bland andra Rickard Rydell vid ratten.


2. Volvo Amazon


Kommentar: Min första egna bil. Och jag kan än i dag surfa runt och leta efter snygga och välbevarade exemplar. Jag tycker att det fortfarande är en väldigt snygg bil och jag kan förlora mig i små detaljer. "Min" Amazon hade fotomkopplare för helljuset och jag pimpade med backspegelgubbe och röd plyschklädsel. Det var fantastiskt roligt att sladda runt i nysnön och det gick att köra bilen mer eller mindre på tvären. Tyvärr rostade den och när jag sålde den för att lägga pengarna på en motorcykel fanns inte så mycket av golvet kvar.


3. Volvo C30

Kommentar: Volvos försök att komma med en snygg småbil havererade snabbt. Synd – för jag tycker att C30 på många sätt var före sin tid. Volvos största misstag var att bygga en tredörrarsbil. Kanske var designen med bara två platser i baksätet – något skjutna mot mitten – och ett misstag, i alla fall för svenska kunder. Prislappen blev till slut också lite för hög. Jag hoppas att Volvo C30 får nytt liv som samlarbil vad det lider.


4. Volvo XC60

Foto: Marcus Engström

Kommentar: Maud Olofsson klev glatt in i Volvos nya – en konceptbil till det som skulle bli modellen XC60 – när den visades på bilsalongen i Detroit 2007. Jag var tvåa in i bilen för det var bråttom att få hem en text till Expressen. Olofsson var i Detroit för att försöka rädda svensk bilindustri. Vi vet hur det gick med det – knappt två år senare var såväl Volvo som Saab ute till försäljning.

Det gick desto bättre för XC60 som är en av Volvos allra största försäljningssuccéer. Världspremiären av den färdiga bilen hölls på bilsalongen i Genève våren 2008. När nya XC60 presenterades förra året blev jag väldigt imponerad av köregenskaperna och det här är den bil jag gillar allra mest på hela SPA-plattformen.


5. Volvo S60

Kommentar: En gång lanserad som en kvinnobil. När den allra senaste generationen S60 presenterades så sent som i våras handlade det i stället om sportiga köregenskaper. S60 är en modell som på något sätt aldrig riktigt hittat hem hos Volvo, en modell som känts lite udda. Vi har drömt om en stor och vräkig coupé – för att konkurrera med Audi A7, Mercedes E-klass coupé eller BMW 6-serie GT – och i stället fått en lite för mesig S60. Kanske kan S60 Polestar till slut får ordning på modellen. Det är i alla fall en väldigt snygg och kaxig sedan och den bästa S60 Volvo byggt.


6. Volvo XC70

Foto: Andreas Libell

Kommentar: Det går förstås inte att göra en sån här lista utan att plocka med ikonen XC70 – eller V70XC som modellen hette under de allra första åren i slutet av 1990-talet. Robust och rejäl och med Volvos stryktåliga motorer. XC70 hänger med som en storsäljare på begagnatmarknaden och precis som vid alla stora generationsskiften finns det de som envist kommer att hänga kvar vid den äldre skogsmullekombin. Volvo har på XC70 fått möjlighet att testa effektiv fyrhjulsdrift och modellen har överlevt de allra flesta trender och nycker på marknaden.


7. Volvo C70

Kommentar: En lite bortglömd bil i Volvos historia men det är många som uppskattat den snygga cabrioleten. Jag upptäckten bilen sent men desto mer effektfullt när jag var med under en testkörning på Västkusten. Volvo hade plockat ner dieselmotorer i C70 – jo, det var på den tiden var det allra hetaste, inte det mest hatade – och vi skulle med cabben nedfälld åka runt och övertygas om att dieselknacket inte alls störde upplevelsen.


8. Volvo XC90

Foto: Thomas Nilsson

Kommentar: Det var förstås stort när Volvo visade sin allra första suv – eller stadsjeep som många sa på den tiden – på bilsalongen i Detroit i januari 2002. Volvo byggde en lite nättare suv än konkurrenterna och jag tycker att den första generationen stod sig väldigt bra i många år. Att det dröjde till 2014 innan nästa generation kom handlade förstås till största del om ägarbytet – Ford till Geely – men den fina försäljningen spelade också in. Det är först nu på senare år som första generationen av XC90 verkligen börjat se riktigt gammal ut.


9. Volvo V40 Cross Country

Kommentar: Här i Sverige har V40 en väldigt undanskymd roll i Volvos modellprogram. Så är det inte ute i stora världen när V40 tillhör Volvos storsäljare. Jag minns speciellt två viktiga testkörningar. En var V40 Cross Country på en sjöis utanför Åre. Det var en sån där riktigt fin vinterdag och vi fick sladda runt på sjön och göra olika manöverprov och bromsprov. Det var en sån där dag då vi kanske inte kört så många mil men vi fick verkligen prova bilen och se dess begränsningar.

Den andra var när ett stort gäng Volvo-tekniker och experter ställde upp för att visa mig bilen i grunden. Vi körde runt i Göteborg och jag fick en grundlig lektion i hur V40 byggts och varför. V40 Cross Country är en lite udda version men modellen har fått många efterföljare och Volvo visade än en gång att designavdelningen var lite före sin tid. Se bara på nya Ford Focus – en gång en systerbil till V40 – som nu får en så kallad Active-version.


10. Volvo XC40

Kommentar: Det är klart att Car of the Year 2018 ska platsa på den här listan. Första gången jag såg XC40 var redan två, tre år före världspremiären och jag minns att jag tänkte "wow, det här var något helt nytt". Då stack designen ut och tankarna for i väg till Jeep Renegade och andra lite mer upprätta småsuvar. Det var en chansning av Volvo men utvecklingen i bilvärlden hann så att säga ifatt designen.

När XC40 visades i september 2017 var kändes den inte alls lika extrem längre. Och när jag fick köra bilen i Barcelona senare samma höst stod det klart att Volvo lyckats lika bra med köregenskaperna i CMA-plattformen som i SPA-bilarna. Jag ser fram emot el- och laddhybridversionen av XC40.