Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 21 jun 2019 14:00

En av landets första bubblor säljs på auktion

Volkswagen Typ 1 Export från 1948 som kom till Sverige och Gotland året därpå.

Volkswagen Typ 1 Export från 1948 som kom till Sverige och Gotland året därpå.

1/20

Foto: Bilweb Auctions

2/20

Foto: Bilweb Auctions

3/20

Foto: Bilweb Auctions

4/20

Foto: Bilweb Auctions

5/20

Foto: Bilweb Auctions

6/20

Foto: Bilweb Auctions

7/20

Foto: Bilweb Auctions

8/20

Foto: Bilweb Auctions

9/20

Foto: Bilweb Auctions

10/20

Foto: Bilweb Auctions

11/20

Foto: Bilweb Auctions

12/20

Foto: Bilweb Auctions

13/20

Foto: Bilweb Auctions

14/20

Foto: Bilweb Auctions

15/20

Foto: Bilweb Auctions

16/20

Foto: Bilweb Auctions

17/20

Foto: Bilweb Auctions

18/20

Foto: Bilweb Auctions

19/20

Foto: Bilweb Auctions

20/20

Foto: Bilweb Auctions

En av Sveriges första bubblor ska snart gå under klubban. Den har körts av en person sedan 1949, då den kom till Sverige och Gotland.

– Just denna bubbla är helt unik då den bara körts av en ägare och befunnit sig på en och samma ö i 70 år, säger Michael Luft, ansvarig för Bilweb Auctions.

När det begav sig såldes bubblan ny av Visby bilcity – samma företag som nu säljer den vidare 70 år senare.

Den tidiga folkan fick en osannolik karriär som skogsmulle på ön. Det var nämligen öns skogsvaktare Erik Gotthard Söderberg som hade beställt den ny under våren 1949.

Han önskade en bil som ”rullade lätt över stock och sten” på sina inspektionsresor, och i den rollen blev skogsvaktarfolkan en uppskattad medarbetare längs Gotlands småvägar. Han tyckte att bilen var modern, lätt och pigg och hade bra fjädring. Enligt Bilweb Auctions uppskattade han bilens fjädring så mycket att den stannade i hans tjänst i 20 års tid.

Vilat i 50 år

Därefter fick denna bubbla gå i pension och komma tillbaka till Visby bilcity där den stått som utställningsbil i företagets lunchrestaurang. Där har den smickrat och flörtat med lunchgäster i nästan 50 år.

– Den är i normalt brukskick och har aldrig varit rostskadad, men omlackad några gånger, säger Michael Luft på Bilweb Auctions.

– Motor och växellåda är helt original från 1949. Allt är så kallade ”matching numbers”.

Det innebär att motor, växellåda samt bakaxel är original från fabriken, och att de hör ihop med bilens kaross och chassi. 

Säten, innertak och mattor byttes ut i slutet av 1960-talet. De flesta ursprungsdetaljerna är kvar, endast stötfångarna är av något nyare modell.

20 första folkvagnarna i Sverige

Det var under hösten 1948 som de 20 första folkvagnarna anlände till Sverige, närmare bestämt till Scania-Vabis i Södertälje som importerade dem på prov. 

En av dessa såldes till försvaret och några gick vidare till andra myndigheter, medan vissa stannade i Södertälje där de testades inför kommande beställningar. Denna bubbla anlände till landet under senhösten 1948 och figurerade först som visningsbil av Scania. Därefter skeppades den till Gotland och den nya Volkswagen-återförsäljaren Visby bilcity. 

Och till skogsvaktare Erik Gotthard Söderberg.