Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 13 mar 2018 12:25

Toyota och Subaru har mest trogna bilkunder

Subaru Impreza har hjälpt till att hålla kunderna kvar.

Subaru Impreza har hjälpt till att hålla kunderna kvar.

1/6

Foto: SUBARU

Amerikanerna gillar sina pickups, och Toyoya Hilux är inget undantag.

Amerikanerna gillar sina pickups, och Toyoya Hilux är inget undantag.

2/6

Foto: TOYOTA

Volvo XC90 är en riktig premiumbil men den har (ännu) inte höjt Volvo på listan över kunder som vid nästa bilköp väljer samma märke.

Volvo XC90 är en riktig premiumbil men den har (ännu) inte höjt Volvo på listan över kunder som vid nästa bilköp väljer samma märke.

3/6

Foto: VOLVO

Chrysler 200, från 2015, får här symbolisera det stora tapp som bilmärket haft på den amerikanska marknaden, i varje fall när det gäller lojala kunder.

Chrysler 200, från 2015, får här symbolisera det stora tapp som bilmärket haft på den amerikanska marknaden, i varje fall när det gäller lojala kunder.

4/6

Foto: CHRYSLER

Lojalitetslistan för premiummärken.

Lojalitetslistan för premiummärken.

5/6

Foto: EDMUNDS

Lojalitetslistan för icke premiummärken.

Lojalitetslistan för icke premiummärken.

6/6

Foto: EDMUNDS

13,9 miljoner bilköp under tio års tid – det är vad Edmunds lojalitetsrapport utgår ifrån. Resultatet? Toyota och Subaru har mest lojala kunder, medan Volvo återfinns i botten på listan.

Klart sämst är dock Chrysler där bara 16 procent av kunderna köpte en ny bil av samma märke.

Subaru brukar finnas med högt upp när bilägare betygsätter sina egna märken. Och nu har billtillverkaren återigen hamnat högt upp på en kundlista.

Men den här gången rör det sig inte om ett subjektivt betyg – nu handlar det om hur många bilägare som köpt en ny bil inom samma märke.

Det är Edmund Trade-In Loyalty Report som har publicerats. En lojalitetsrapport som berättar hur många bilägare som under tiden 2007-2017 valde att köpa en ny bil av samma märke som den gamla. Och bättre bevis på att kunden gillar bilmärket går knappast att få.

Rapporten gäller bara USA och 13,9 miljoner bilköp ligger till grund för resultatet.

LÄS ÄVEN: Alla nya bilar 2018 – 77 kommande modeller 

Japanska bilmärken toppar i USA

Resultatet blev två listor: en för premiummärken och en för mer vanliga bilar. Men även om de två listorna slås ihop så är det glasklart vilka bilar som har flest lojala kunder 2017:

1. Toyota – 63 procent av ägarna valde samma märke vid nästa bilköp

2. Subaru – 61 procent

3. Honda – 60 procent

Klart sämst, totalt sett, är Chrysler där bara 16 procent av bilägarna valde samma märke vid sitt nästa bilköp 2017. En nedgång från 29 procent 2007.

LÄS ÄVEN: Här är 9 bilar du inte ska köpa 

Volvo backar bland premiummärken

Volvo backar på premiumlistan, från 33 procent 2007 till 26 procent 2017, vilket gör att det bara är Infiniti och Jaguar som har sämre siffra för bilägare som väljer att stanna kvar hos märket.

Bland de som ökat mest mellan 2007 till 2017 så kan nämnas Subaru (från 45 till 61 procent), Mazda (23 till 44), Mini (9 till 24) och Audi (34 till 47).

Backar mest har Dodge (37 till 19), Chrysler (29 till 16), Cadillac (43 till 31) och Mercedes (49 till 39).

Vidare kan det noteras att rapporten från Edmunds också visar att lojaliteten är högre hos de som äger en suv (75 procent) och och pickup (74), jämfört med de som har en vanlig sedan eller kombi (57). Det vill säga, 3 av 4 suv-ägare köpte 2017 en ny suv.