Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 22 mar 2019 14:52

TEST: Vi sladdar med Tesla Model 3 i snön

1/11

Foto: Mikko Hiukka

2/11

Foto: Mikko Hiukka

3/11

Foto: Hans Hedberg

4/11

Foto: Hans Hedberg

5/11

Foto: Hans Hedberg

6/11

Foto: Hans Hedberg

7/11

Foto: Hans Hedberg

8/11

Foto: Hans Hedberg

9/11

Foto: Hans Hedberg

10/11

Foto: Hans Hedberg

11/11

Foto: Hans Hedberg

Teslas nya ”folkbil” Model 3 börjar rulla ut till svenska kunder. 

Vi tar en tur till Nordkalotten för att prova hur bra den amerikanska elbilen klarar snö, isvägar och sträng kyla. Plus undersöker eventuell körglädje hos Trean! 

Det är långt till Kemi, grannstad med Torneå i finska Nordkalotten. Propellerplan från Helsingfors med mellanlandning i Kokkola för att släppa av och på passagerare innan vi når slutmålet. Resan är mödan värd, vädret är gnistrande vårvinter, Bottenvikens innanhavsisar är närmast metertjocka och snön ligger adventskalenderdjup. 

Men bättre upp är att Tesla Model 3 står fulladdad i vinterlandskapet och väntar på att bli provkörd. Till mitt förfogande finns upplogade isbanor förutom gnistrande nordfinska vintervägar. 

LÄS MER: Här sätter vi getingbetyg på Tesla Model 3 

Tesla Model 3 är riktigt snabb

Jag spar inte på krutet, hrm…kilowattimmarna, utan ger full gas nästan direkt. Tesla gör stor sak av att Model 3 utmanar premiumbilar som Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Lexus IS. ”Vår bil är den absolut roligaste att köra, nya 3-serien är jämförelsevis överraskande tråkig att ratta” säger en Tesla-tekniker på plats i Kemi som vill vara anonym. Tesla-mannen kan ha rätt, läser vi den amerikanska nybilsförsäljningen för 2018 säljer Model 3 bäst av de fyra utpekade konkurrenterna! 

Som extra krydda går det att beställa Model 3 med ”Performance”-paket. Det innebär bättre bromsutrustning, sänkt sportchassi, kolfiberspoiler på bakluckan, större 20-tumshjul men framför allt omarbetad – nymappad – drivlina vilket förbättrar accelerationen 0-100 km/h med hela 1,3 sekunder från 4,7 sekunder till ännu raskare 3,4 s! Toppfarten höjs från 233 km/h upp till 261 km/h.  All extrakräm tar ut sin rätt, Performance-paketet innebär att räckvidden minskar med tre mil till 53 mil.

LÄS MER: 10 tips – så gör du ditt livs bästa bilaffär

Foto: Mikko Hiukka

En väldigt sladdvillig bil

Viktigaste är dock finessen ”Track Mode” i antisladdsystemet (fabrikat Bosch ESP) som lösgör chassistrypningen å det grövsta. Vanliga Model 3 har vanligtvis ett relativt ”öppet” ESP-ingrepp, särskilt i Sport-läget. I läge Track Mode tillåts rallybreda bakvagnskast, men under kontroll. Antisladdsystemet går inte att koppla ur till hundra procent – tack och lov – i stället är Track Mode-kalibreringen tillsammans med de dubbla axelmotorer i samverkan med bromsinverkan och elkraftutsöndring optimerad för lek. 

Initialt är chassit tryggt understyrt men med snabb dutt på bromspedalen alternativt trycka gaspedalen i botten kommer bakvagnen farande. För den orutinerade föraren kan Model 3 Dual Motor AWD även körd i sitt normalläge uppfattas alltför sladdvillig. Detta påtalas för den anonyme Tesla-chassiteknikern från Kalifornien som berättar att man redan är i färd med att uppdatera mjukvaran just på grund av detta. I framtiden kommer Model 3 tillåtas att sladda mindre brett. Ett klokt beslut – hur roligt det än är att sladda på snöiga isvägar.      

Lekfullheten hos Model 3 ligger helt klart i dess amerikanska/kaliforniska utvecklingsgener. Bland annat har Ford gett oss möjligheten att göra linjärt spikraka burnouts i nya Mustang plus ett perfekt drift-sladdläge i Focus RS. Amerikanska bilingenjörer låter – än så länge – barnsligheter tydligt spela med i utvecklingen. Volvo Cars gör tvärtom och inför toppfartsstrypningar vid 180 km/h från och med modellår 2020. Diametralt olika skolor.

I mittkonsolen finns en stor skärm som styr alla bilens funktioner.

Foto: Hans Hedberg

LÄS MER: 10 riktigt prisvärda bilar i vår 

Största nackdelen – priset

Mr Elon Musk, mannen bakom bilmärket Tesla, tittade i backspegeln när deras elbilar – företaget startade 2003 – skulle tas fram. Redan på 1950-talet charmade USA-bilar sin omvärld genom uppseendeväckande karossdesign, stora motorer med ännu större bensintankar. Inget nytt under solen således.

Mellanklassaren Model 3 följer upp storbilsklassaren Model S och lyxsuven Model X med att erbjuda liknande design, kraftfulla elmotorer och förhållandevist stort batteripack. Ni vet väl att Musk vill åstadkomma ”The sexy car brand” (det sexiga bilmärket)? Orsaken till att modellerna heter som de gör: Model S, 3, X och Y. Ford har dock namnpatent på ”Model E” vilket gjorde att Tesla vände på bokstaven E och gav folkbilen Model 3 sin sifferbeteckning i stället.

Akilleshälen för Teslas bilar är fortfarande de saftiga prislapparna. Billigaste Model 3 Dual Motor AWD ”Long Range” kostar efter nyligen justerade listpriser 616 300 kronor, önskas ”Performance”-paketet landar slutpriset på 733 300 kronor! Under året kommer instegsmodellen Tesla 3 ”Standard Range” med enbart bakhjulsdrift för lägre peng. Beroende på dollarkurs kostar denna cirka 425 000 kronor, den fixar 40 mils räckvidd och accelererar 0-100 på under sex sekunder. Och du slipper möjligheten att kunna sladda brett, på gott och ont.

Plus

Utsläpp under körning

Laddmöjligheter

Sladdmöjligheter!

Minus

Pris

Ingen skidlucka, endast 40/60-delat baksäte

Sladdmöjligheter!