Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 26 mar 2019 09:37

TEST: Tre populära suvar – visar sig dra mer än väntat

Vi har provkört de tre storsäljarna Volvo XC60, VW Tiguan och Mazda CX 5.

Vi har provkört de tre storsäljarna Volvo XC60, VW Tiguan och Mazda CX 5.

Foto: Volvo/Volkswagen/Mazda

Bensinbilar står numera för nästan hälften av nybilsförsäljningen i Sverige. 

Men hur hållbart är det när det kommer till suvar, en del av marknaden där kunderna hittills föredragit diesel? 

Vi har provkört tre populära modeller: Volvo XC60, VW Tiguan och Mazda CX 5.

Och alla visar sig vara riktiga bränsleslukare.

Trots åratal av debatt om bilarnas bränsledrift utgör bensinbilarna ungefär hälften av den svenska fordonsflottan. Varje år sker det en svag minskning men det kommer att dröja länge innan de bensindrivna bilarna blir en utrotningshotad art på de svenska vägarna.

Enligt Trafikanalys såldes bara under januari nästan 9 000 nya bensinbilar i Sverige, något fler än dieselbilarna. Samtidigt såldes ungefär 1 000 elbilar och lika många laddhybrider. Målet om en fossilfri nybilsflotta till 2030 kommer att kräva en rejäl omprioritering både från köparna och från tillverkarna.

Alla tre är törstiga som en 80-talsbil

Vi har under vintern provkört tre av de mest sålda mellanklassuvarna med bensinmotor: Volvo XC 60, VW Tiguan och Mazda CX 5. Resultatet är entydigt, den som kör en bensindriven suv i den här storleksklassen kommer upp i en bränsleförbrukning som kan jämföras med en gammal Volvo 240 från 1980-talet. Samtliga bilar drar uppåt litern eller mer per mil trots att merparten av provsträckan gått på landsväg. Inte konstigt att de flesta köpare i denna kategori föredragit diesel.

Huruvida avgaser från diesel är mer skadliga än avgaser från bensin finns det skilda åsikter om. Det är först på senare tid som dieslar fått rening som verkar fungera även i verklig trafik. Tidigare har utsläppen av partiklar och försurande och hälsovådliga kväveoxider varit ett stort bekymmer för dieslar. Men om en bilmodell med bensinmotor drar betydligt mer än en med dieselmotor så är det definitivt till bensinarens nackdel ur klimatsynpunkt. Utsläppen av växthusgaser blir ju större desto mer bilen förbrukar.

Enligt tillverkaren släpper en fyrhjulsdriven Volvo XC60 D4 ut cirka 150 gram koldioxid per kilometer medan bensindrivna systermodellen XC60 T5 släpper ut cirka 170 gram per kilometer.

LÄS MER: 22 familjebilar som får dyra fel 

Tre suvar: Mazda CX-5, Volvo XC60 och VW Tiguan

Vi inleder vår provkörning med Mazdas mellan-suv CX-5, som i grundpris kostar cirka 250.000 kronor. Motorn är på 194 hästkrafter och ska enligt tillverkaren dra 0,71 liter per mil vid blandad körning. Vi kör Mazdan i drygt 100 mil och mäter upp en verklig förbrukning på 0,86 liter/ mil. 

Det ska ändå visa sig vara en hygglig notering jämfört med de övriga bilarna. Volvos på många sätt fantastiska XC 60 T5 är en fröjd att köra, men en mardröm att tanka. Enligt Volvo ska T5:an med sina 250 hästkrafter dra mellan 0,71 och 0,74 liter bensin per mil vid blandad körning. Vår notering blir 1,1 liter/ mil efter en långkörning som på inga sätt innehöll några anmärkningsvärt bränsleslukande inslag. Tvärtom, de flesta milen avverkades på landsväg. En tidigare provkörning visade på liknande resultat.

VW Tiguan lägger sig någonstans mittemellan med en förbrukning på 0,97 liter per mil vid verklig körning. Enligt tillverkaren borde det ha stannat vid 0,78 liter/mil med det här motoralternativet på 220 hästkrafter.

Bilarna som vi provkört motsvarar på många sätt förväntningarna som en köpare kan ha på en modern bil. Komforten är genomgående bra, säkerheten är hög och den senaste tekniken är elegant införlivad i inredningen. Men bränsleförbrukningen är ett problem. Inte bara för att den verkliga förbrukningen skiljer sig rejält från det som tillverkarna anger, utan också för att klimatavtrycket blir betydligt större än det borde vara. 

LÄS MER: 11 bilar du inte ska köpa 

Mazda CX-5

Foto: Hans Olsson

Med sina smäckra linjer ger Mazda CX-5 ett mer kompakt intryck än många andra bilar i den här klassen. Men den eleganta formgivningen har också ett pris. Bagaget är onödigt trångt för den som har behov av att få med sig skrymmande packning.

Bakom ratten blir det tydligt att Mazda mer sneglat på sina europeiska konkurrenter än sina japanska dito när man formgett instrumenteringen. Den plottrighet som många asiatiska tillverkare envisas med är här som bortblåst till förmån för en stram och användarvänlig uppsättning knappar och reglage. 

Motorn på 194 hästar går mjukt och fint men reagerar påfallande segt i normalt körläge - sportläget fungerar mycket bättre. Komforten är bra, inte mer. På motorväg blir det lite bullrigt i kupén och de skålade stolarna passar definitivt bättre för småväxta än för välbyggda.

Den här provturen genomförs i rejält vinterväder med temperaturer nedåt 26 minus och Mazdans värmesystem imponerar. När andra bilar har svårt att hålla rent från is och imma är det soprent på CX-5:an. 

Volvo XC 60 T5

Foto: Hans Olsson

Volvos XC 60 har trots en hög prislapp snabbt blivit en storsäljare. Det är lätt att förstå varför många köpare lockas av den här mellansuven, som avger en tydlig premiumkänsla i snart sagt alla detaljer. 

Instrumenteringen känns igen från övriga Volvomodeller med en tydlig och användarvänlig pekskärm centralt placerad i instrumentpanelen. Stolarna håller världsklass och klarar många mil utan att träsmaken infinner sig. 

250-hästarsmotorn i T5:an är påfallande pigg (men ack så törstig) och går mjukt och fint i alla hastigheter. Kupén är välisolerad och ljudnivån blir aldrig störande ens under offensiv motorvägskörning. Väghållningen är utmärkt även under svåra förhållanden och med dubbdäck känns det tryggt att köra också när underlaget består av blankis.

Bagaget på 505 liter under bagagehyllan är dock i minsta laget, men för den som kan lasta ända upp till taket går det ändå att få in en rejäl vinterpackning, om än med skohorn.

Volvo XC 60 är en bil som klarar de flesta förhållanden med bravur, men den är dyr och bör kunna erbjuda bättre bränsleekonomi för att bli långlivad.

VW Tiguan TSI 220

VW Tiguan fick för några år sedan en välbehövlig ansiktslyftning och även sällskap i modellprogrammet av den mer omfångsrika Allspace. Vi provkör 220-hästarsvarianten som med sin kompakta design är ett bra alternativ för den som mer söker funktion än flärd. Här får man en rejäl bil som inte sticker ut men som gör jobbet i de flesta situationer.

Ett stort plus för det generösa bagageutrymmet som trots att Tiguanen är 20 centimeter kortare än XC 60 ändå är 100 liter större. Det är välkommet när skidor och pjäxor ska lastas in. tillsammans med övrig skrymmande packning.

Vårt provexemplar är tyvärr utrustat med lågprofildäck vilket ger en direkt plågsam ljudnivå i kupén under motorvägskörning. Andra däck torde ge ett behagligare ljud men den här uppsättningen skvallrar om att det finns mer att jobba på med isoleringen. I övrigt är komforten god med bekväma stolar och stilren instrumentering med tysk precision. Stabilt, helt enkelt.