Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 19 sep 2017 12:25

Så undviker du nya skattehöjningen

Regeringen vill införa en ny fordonsskatt från och med 1 juli nästa år.
Och de vill försämra villkoren kraftigt för alla tjänstebilsförare.
Men det finns sätt att komma undan undan skattehöjningen och till och med spara lite pengar på förändringen.
Så här gör du.

1. Stor bil – köp den före 1 juli

Foto: Volvo

I regeringens förslag till ny fordonsskatt ska bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer skattas hårt under bilens tre första år. Och släpper bilen ut mer än 140 gram blir skatten ännu högre. Många bilar med lite större motorer har utsläppsvärden klart över 140 gram och här blir den nya skatten riktigt hög de tre första åren. Ett exempel: En Volvo XC60 D5 släpper ut 144 gram vilket ger skatt på cirka 4 000 per år, plus grundavgifterna. För en bil som släpper ut 200 gram blir skatten cirka 10 000 kronor - per år de tre första åren. Är du intresserad av att köpa en större bil framöver så se till att då den registrerad på dig före den 1 juli.

 

 

2. Kolla hur trängselskatten påverkar tjänstebilsreglerna

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Redan den 1 januari vill regeringen att alla väg-, bro- och färjeavgifter ska brytas ut från förmånsvärdet. Om du bor i Stockholm eller Göteborg och betalar trängselskatt maximala 240 dagar per år blir skatten – enligt tjanstebilsfakta.se – 14 400 kronor per år i Göteborg och hela 25 200 kronor i Stockholm. Beroende på avtal så får du betala det här själv. Om ditt företag betalar blir du förmånsbeskattad och med 50 procents marginalskatt blir kostnaden 7 200 i Göteborg och 12 600 kronor i Stockholm. Bor du i städer med trängselskatt behöver du direkt kontrollera hur din arbetsgivare ska hantera det här efter den 1 januari och vilka avdragsregler som gäller. Annars kan det bli mycket dyrare med tjänstebil efter årsskiftet.

 

 

3. Större tjänstebil – förnya avtalet före 1 juli

2018 kan bli ett tufft år för tjänstebilsförarna. Förutom trängselskatten så vill regeringen att de bilar som släpper ut mer koldioxid ska få ett högre förmånsvärde och de som har låga utsläpp ska få ett lägre. Hur mycket förmånsvärdet ökar är komplicerat att räkna ut då det inte är bilens faktiska utsläpp som gäller utan skatten grundas på bilmodellens beskattning. Enligt de beräkningar som gjorts kommer de bilar som släpper ut 130-140 gram att få betydligt höjt förmånsvärde. De nya reglerna ska börja gälla bilar som registreras efter 1 juli 2018. Vill du ha en tjänstebil med en större motor eller många hästkrafter gäller det att förnya ditt tjänstebilsavtal före den 1 juli 2018. Det sparar du flera tusenlappar på – varje månad.

 

 

4. Privatleasa under våren

Foto: Opel

De nya skattereglerna kommer att påverka andrahandsvärdet på de bilar som säljs i vår och nästa höst. Det betyder en hel del huvudbry för de som räknar ut privatleasingpriserna. En mycket trolig utveckling är att bilarna med hög fordonsskatt i det nya systemet kommer att få ett högt andrahandsvärde – de blir eftertraktade under de tre åren straffskatten gäller. Det betyder lägre privatleasingkostnad. För de mindre bilarna lär det inte bli några större förändringar. Men du kan tjäna hundralappar per månad på att teckna ett privatleasingavtal på en bil med höga CO2-utsläpp redan nu i höst eller i vår.

 

 

5. Välj laddhybrid

Foto: Volkswagen

Det finns några tydliga vinnare i regeringens nya förslag om fordonsskatt – laddhybriderna. Och de här bilarna kan köras på fossilt bränsle när du vill köra långt och inte vill krångla med snabbladdare utmed vägen. Laddhybriderna får ingen straffskatt alls i regeringens förslag och de har också låga förmånsvärden. Det blir ännu mer förmånligt att ha en laddhybrid som tjänstebil framöver. Efterfrågan påverkar andrahandsvärdet uppåt vilket också betyder att privatleasingpriserna sjunker. Äntligen kan det bli ekonomiskt rätt att köpa eller leasa en laddhybrid.

 

 

6. Sälj begagnat hösten 2018

Foto: Volvo

Riktigt höga straffskatter på bilar med höga utsläppsnivåer kommer att få nybilsförsäljningen att dyka efter 1 juli 2018. Men det betyder förstås inte att efterfrågan på de här bilarna blir mindre. Om du köper en bil med högt CO2-värde i höst eller ännu hellre i vår slipper du den högre straffskatten. De som inte hängt med i svängarna och som vill ha den här bilen vill inte, på grund av den höga skatten, köpa den ny hösten 2018. Så köpa nu och sälja nästa år är ett bra tips för den som vill ha några riktigt billiga nybilsmil.

 

 

7. Köp välutrustade bilar 

Foto: Izabelle Nordfjell/EXPRESSEN

EU har beslutat att införa den nya körcykeln WLTP för alla nya bilar som typgodkänns i EU efter den 1 september 2017. Efter den 1 september 2018 ska det finnas ett WLTP-värde för alla nya bilar som säljs i Europa. Regeringen har föreslagit att det ska dröja till 1 januari 2020 innan den här siffran används för beskattning och beräkning av förmånsvärde. I WLTP ingår att varje utrustningsnivå, storlek på däck med mera. Det betyder att varje enskild bil får ett WLTP-värde. I klartext betyder det att välutrustade bilar får dyrare skatt. Tillhör du de som vill ha mycket extrautrustning är det bäst att slå till före 1 januari 2020 – då WLTP införs – eller bevaka ifall regeringen bestämmer sig för att införa WLTP som värde i beskattningen tidigare.

 

 

8. Köp din nya dragbil i vår

Foto: BMW

Bensin- och dieselbilar behandlas lika i det nya fordonsskattesystemet. Men stora dieselmotorer – som behövs för till exempel dragbilar – släpper ut mycket koldioxid och kommer att straffas hårt i den nya fordonsskatten. Om du bor på landsbygden och verkligen behöver en stor diesel för att dra saker är det viktigt att få bilen registrerad före den 1 juli 2018. Då slipper du den höga straffskatten under de tre första åren.

 

 

9. Var försiktig med diesel

Foto: Volkswagen

Biltillverkarna vill ha gemensamma regler inom EU för hur till exempel dieselbilarna ska regleras i städer som vill få en bättre luftkvalitet. Men beslutsfattarna kämpar emot och den svenska regeringen har precis föreslagit att varje kommun ska få ta beslut om sina egna klimatzoner. Det här betyder fritt fram för förbud mot vissa bränslen. Diesel är i skottgluggen i dag på grund av de höga utsläppen av skadliga partiklar. Om du bor i en storstad ska du vara försiktig med att välja en dieselbil. Även de renaste dieselbilarna kan på sikt förbjudas eller regleras i storstäderna. Dieselbilar riskerar att rasa i värde framöver. Välj diesel om du absolut måste – annars välj bensin.