Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 3 nov 2016 10:24

Så mycket kostar kombibilarna att äga

Billigast av de mest populära 4WD-modellerna är Skoda Superb med en total ägarkostnad av 189 540 kronor på tre år.

Billigast av de mest populära 4WD-modellerna är Skoda Superb med en total ägarkostnad av 189 540 kronor på tre år.

1/3

Foto: Skoda

Dyrast: Mercedes C220 CDI 4Matic Kombi S204 kostar 269 568 kronor att äga över tre år.

Dyrast: Mercedes C220 CDI 4Matic Kombi S204 kostar 269 568 kronor att äga över tre år.

2/3

Foto: Mercedes

Volvo V70 D4 AWD kostar 220 212 kronor på tre år.

Volvo V70 D4 AWD kostar 220 212 kronor på tre år.

3/3

Foto: Volvo

Vad kostar 12 av de mest populära fyrhjulsdrivna kombibilarna att äga under en treårsperiod?

Det har KVD Bilpriser undersökt.

Resultatet visar att Mercedes E250 CDI har högst ägandekostnad och Skoda Superb lägst. På tre år är skillnaden hela 80 000 kronor.

Spana in listorna över de 12 kombibilarnas månads- och milkostnad här intill!

"Resultatet visar att det går att spara stora pengar genom att välja en Skoda Superb, som både är billigast att köpa och att äga under en treårsperiod", skriver KVD Bilpriser.

Dyrast i undersökningen är alltså Mercedes kombi E250 CDI. Den har inte bara högst prislapp för själva fordonet utan är även dyrast i drift över tre år. Mercedes E 250 CDI är 42 procent dyrare att äga än Skoda Superb.

Sett till alla bilar i sammanställningen så skiljer sig den totala ägandekostnaden per mil från 42 till 60 kronor.

Ägandekostnaderna baseras på värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsleförbrukning.

Värdeminskningen enskilt största faktorn

Den genomsnittliga värdeminskningen för bilarna efter tre år är 44,5 procent, vilket motsvarar cirka halva ägandekostnaden. Audi A4 och Opel Insignia har med sina 48,1 och 48,9 procent högst värdeminskning. Lägst värdeminskning i procent har de dyrare modellerna Audi A6 och Mercedes E250 – även om de båda sistnämnda modellerna tappar mest i värde sett till kronor.

– Värdeminskning är den faktor som styr ägandekostnaden mest över tid och bilar med högst inköpspris tappar mest i kronor medan billigare bilar tappar mer procentuellt. Det gör att bilar med högt inköpspris tenderar att ha en högre ägandekostnad, även om det finns undantag, säger Jonas Björkman, vd på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Stora skillnader i skatt och försäkring

I sammanställningen går det också att se en tydlig skillnad i kostnaden för skatt och försäkring. Kombin med lägst skattekostnad – BMW 520D – kostar hälften mot den med högst skattekostnad - en Volvo V70.

Även försäkringskostnaden skiljer stort. En Volvo V60-kombi har 10 000 kronor lägre försäkringskostnad än en Mercedes E250 - som har den högst försäkringskostnaden.

Lägst skatt och bränsleförbrukning har BMW som trots detta är långt ifrån att ha lägst total ägandekostnad.

– Kostnaderna för försäkring, skatt, bränsle och service skiljer sig stort. En modell som har lägst kostnad inom ett område kan vara dyrast inom ett annat. Därför är det viktigt att se till alla faktorer som påverkar ägandekostnaden vid, säger Jonas Björkman.