Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 25 okt 2016 14:02

LISTA: 10 fällor när du väljer ny bil

Att välja rätt bil kan tyckas enkelt. Det finns drygt 4000 varianter av nya bilar på den svenska marknaden.

Men det finns några viktiga detaljer och viktiga val att göra och för dig som köper nytt, för alla som ska teckna nytt tjänstebilsavtal och för de som funderar på det här nya med privatleasing.

Alla som ska välja en ny bil behöver ha koll på det här för att verkligen bli nöjd med nybilsvalet.

1. Motor

Provkör alltid en bil med den motor du vill ha.

En motor är väl en motor tycker ni. Men det finns nya bilar där ute i bilhallarna som har en motor som inte alls passar in till bilen. Det kan både vara för mycket eller för lite hästkrafter och kraften kan levereras på fel sätt. Det här gäller inte minst privatleasingalternativen där importörerna ofta pressar ner priset med hjälp av en för liten motor.

Och är motorn för liten för bilen blir det i värsta fall en väldigt ansträngd körning och bullrig upplevelse, speciellt på motorväg och landsväg.

Fel motor för bilen kan förstöra hela intrycket av bilen.



2. Årsmodell

Försäkra dig om att modellen du ska köpa inte snart ska ersättas.

En ny bil är väl en ny bil, tror ni. Men inte alls. Speciellt på hösten säljs det många nya bilar, nya på det viset att de inte rullat en meter, som i praktiken är gamla och av en utgående modell. Bilar som står inför ett stort modellbyte kan vara en stor risk att köpa eftersom de ofta står inför en stor värdeminskning de första åren.

Ska du teckna ett leasingavtal är det också viktigt att få den senaste modellen som har den senaste tekniken. För synar du avtalet så blir det i många fall lika dyrt med ett avtal på en den äldre modellen jämfört med den nyare.




3. Garanti och service

10 års garanti på Mazda.

Garantivillkoren skiljer sig väldigt mycket mellan olika bilmärken. Och det gäller inte bara hur många år garantin gäller. Under garantitiden är det vanligt att importören kräver en viss form av service för att garantin ska gälla och det kan påverka ägandekostnaderna under de första åren.

En bil med lång garanti och dyra villkor kan bli dyr att äga och en bil med kort garanti kan bli dyr att äga om den börjar att gå sönder.

På samma sätt är det viktigt att kontrollera servicekostnaden för en bil under de första fem, sex åren - eller den tid du har tänkt dig att äga bilen. Krävs det en stor service tidigt så kostar det mycket mer pengar jämfört med om det mest är mindre servicekrav de första åren.



4. Däck

Se till att få med bra däck på köpet.

De nya bilarna har väl okej däck monterade, eller? Absolut inte alltid. Det vanliga är att tillverkaren godkänner vilka däck som ska sitta på bilen och det är ett minimikrav från dig som väljer ny bil att du ska ha något av de däcken monterade på bilen.

Försök också att förhandla dig till de premiumdäck som finns bland de godkända däcken och se till att få med däck för alla årstiderna. Bra vinterdäck kostar en hel del och kan bli en dyr överraskning framåt hösten. Och det är inte alltid du tänker på att förhandla om vinterdäck när du hämtar din nya fina bil en varm vårdag i maj.

Välj också rätt typ av däck. Lågprofildäck kan göra bilen spårkänslig och stötig och bilens köregenskaper kan förändras beroende på storlek på hjul och däck.

Här är det viktigt att veta om du föredrar komfort framför utseende och kanske dynamiska köregenskaper.



5. Växellåda

Det är stor skillnad mellan olika växellådor.

Automat borde ju vara automat och manuell manuell. Men inte alls. Det finns en mängd olika automatlådor och i dag även flera olika manuella växellådor. Många av premiumbilarnas automatlådor är så kallade dubbelkopplingslådor vilket betyder att de kan växla snabbare och effektivare. Kan du välja så är en dubbelkopplingslåda att föredra framför en konventionell växellåda.

Bland de manuella lådorna så finns det i dag främst två olika, femstegade och sexstegade. De sexstegade är modernare och att föredra då framför allt sexans växel ger en mindre ansträngd motor i högre farter. Med femstegade växellådor får du ofta en bil som varvar mycket på högsta växeln vilket är jobbigt att köra med i längden.

Även här är det lätt att bli lurad som leasing- och företagskund. Det är dyrare med bättre växellådor varför de billigaste alternativen ofta har den sämre växellådan.

De steglösa automatlådorna, CVT, har en väldigt speciell karaktär som du måste gilla för att klara av att äga. Är du osäker så provkör en bil med CVT-låda innan du slår till.



6. Sittställning

Provsitt ordentligt!

Det är populärt att sitta lite högre och det är en anledning till att suv:arna säljer så bra just nu. Men hög markfrigång betyder inte automatiskt en högre sittställning. Vissa tillverkare höjer golvet för att få markfrigången och höfthöjden men skapar ändå ett svårt insteg genom att sänka eller inte höja taket.

Sittställningen påverkas också av stolens höjd. Flera suv:ar har, precis som pickuperna, låga stolar vilket gör att du känner att du sitter på golvet med raka ben.

Stolarna är också olika bra och tillsammans med justeringsmöjligheterna kan det här skapa en bra eller en mindre bra sittställning. Ett vanligt problem för oss svenskar är att själva dynan är kort vilket gör att du inte får stöd åt låren.

Du ska också verkligen se till att du kan placera ratten där du vill ha den och där du kan se hela instrumenteringen.

Som tur är så kan du enkelt provsitta bilen för att se om du kan få till en körställning som du gillar.



7. Baksäte

Glöm inte bort baksätet!

När vi testar nya bilar är det ofta inte möjligt att testa att sitta i baksätet när bilen rullar. Men det är viktigt att testa och uppleva miljön i baksätet. Det händer att biltillverkarna prutar på ljudisolering och komfort i baksätet men för till exempel en barnfamilj är miljön och komforten i baksätet minst lika viktigt som den i framsätet.

Hur bra man ser ut genom sidorutan är viktigt för om de som sitter bak ska trivas och inte bli åksjuka. Det skiljer också mycket mellan olika baksätens utformning. Platta baksätet gör det möjligt att sitta tre personer i bredd medan kraftigt skålade baksäten betyder att platsen i mitten bak blir svår att utnyttja.

Ska du använda baksätet för att frakta personer är det viktigt att du också testar insteget och höjden. Många bilar har korta bakdörrar, minimalt med plats för fötterna och en låg taklinje som gör att personer över 185 cm lätt slår i huvudet i den bakre stolpen.



8. Utrustning

Tänk på att priset kan dra iväg ordentligt när du väljer till utrustning.

Lockpriser är ett begrepp som förekommer i många branscher och det är kanske allra tydligast i bilbranschen. Det så kallade frånpriset gäller ofta en bil med en mindre motor, manuell växellåda och en låg utrustningsnivå. Ofta så betyder det att den variant du vill ha av en viss bilmodell kostar 50 000-100 000 kronor mer än priset i bilannonsen, eller ännu mer.

Är du privatleasingkund så kommer månadskostnaden att skjuta i höjden när du börjar välja den motor du vill ha och den utrustningsnivå du önskar dig.

Här är det viktigt att lägga pengarna på rätt saker. Säkerhetsutrustning och förarstödsystem bör du aldrig snåla på och det är också viktigt att välja utrustningspaket som betyder att bilen blir mer praktisk och komfortabel.

Välj till exempel alltid dragkrok och att kunna spegla din smartphone med Apple Car Play eller Android Auto. Det är utrustning som kommer att krävas i framtiden och som kommer att höja värdet på din bil när den är begagnad.



9. Vindbrus

Provkör i hög hastighet.

Vinden är bilens största fiende. Den bromsar, ökar bränsleförbrukningen och låter. Och det är stor skillnad mellan olika bilar. Flera premiumtillverkare satsar stora pengar på välisolerade rutor och att få bort motorljudet. Ford har till och med utvecklat en teknik för att störa ut en viss typ av ljud i några av sina modeller.

Mycket vindbrus är jobbigt och du blir lätt trött och sömning av att köra en bil där du hela tiden hör ett vinande bakgrundljud.

Den första känsliga punkten för vindbruset är den så kallade a-stolpen, alltså stolpen framför främre dörren. Där bryts vinden först och där uppstår det mycket lätt vindbrus. Men jag har också kört nya bilar där det är ett kraftigt vindbrus direkt från sidorutan. En felaktig design på b-stolpen - stolpen mellan den främre och bakre dörren - samt stolpen bakom bakdörren, c-stolpen, kan också ge kraftigt och störande vindbrus.

För att testa det här behöver du kunna köra bilen i hög fart och gärna också ha två bilar att hoppa emellan, till exempel din gamla och den nya. Då kan du lätt jämföra under samma förhållanden om den nya bilen låter mer än den gamla.



10. Vägljud

Testa hur bullrig bilen är – jämför med en annan modell.

Minst lika störande som vindbrus är ett högt vägljud. Att höra vattenstänk och rulljud från hjulhusen är väldigt jobbigt i längden. Hur välisolerade hjulhusen är betyder allt för ljudet i kupén och för att slippa ljudet från vägen behövs också välisolerade dörrar.

Vid ett tillfälle under en testkörning av en ny bil kom jag på mig själv med att åka och dra upp sidorutorna och hela tiden kontrollera om dörrarna var stängda. Så mycket lät det ifrån dörrar och hjulhus.

Precis som med vindbrus så behöver du testa det här genom att köra bilen i relativt hög fart och allra helst ska du kunna jämföra med en annan bil vid samma tillfälle.

Det finns välisolerade nya bilar så det finns ingen anledning att välja en bil som har ett störande ljud.