Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 29 nov 2019 11:24

Köpa bil: Svenskar frågar hellre partnern än expert

När det är dags för bilköp för svenskar är partnern det viktigaste bollplanket, enligt en undersökning från Blocket.

När det är dags för bilköp för svenskar är partnern det viktigaste bollplanket, enligt en undersökning från Blocket.

Foto: SHUTTERSTOCK

Partnern viktigare än expertishjälp vid bilköp. Det visar en ny undersökning av svenskarnas bilaffärer.

När vi som är bosatta i Sverige ska köpa bil så vänder vi oss ofta till sökmotorer eller våra familjemedlemmar. Så många som varannan svensk anser att de inte är särskilt kunniga när det gäller bilar och bilköp. Var fjärde vänder sig helst till sin partner för att få råd när det gäller inköp av en bil. Det visar en undersökning som är utförd av YouGov på uppdrag av Blocket Fordon.

Undersökningen visar att ungefär varannan svensk (51 procent) anser sig vara ganska eller mycket bilkunnig. Men nästan lika många (46 procent) anser att de inte är så kunniga eller kunniga alls gällande bilar. Unga svenska anser att de i högre grad (53 procent) inte är så bilkunniga jämfört med de som är 55 år eller äldre (39 procent).

Var tredje svensk använder Google inför bilköp

När tiden är inne för att skaffa bil söker svenskarna information via sökmotorer som till exempel Google (31 procent). Var fjärde pratar med sina familjemedlemmar (25 procent) och lika många (25 procent) använder sig av biltillverkarnas egna hemsidor.

Ett bilköp kan för många vara en av de största investeringar man gör i livet, förutom bostadsköp, speciellt om man ska köpa en ny bil. De flesta som ska betala flera hundra tusen kronor vill väldigt gärna veta vad det är de köper, och då är det bra att ha lite koll på utbudet på marknaden som kanske kan te sig väldigt stort om man inte är så intresserad.

En av tio frågar pappa vilken bil som gäller

Därför vänder sig så många som 25 procent av oss svenskar till vår partner för råd, 14 procent vänder sig till olika motormedier och en av tio frågar sin pappa (10 procent). De yngre bilköparna, de som är mellan 18 och 34 år, frågar oftare sin pappa om råd (27 procent) och i samma åldersgrupp är det endast sex procent som söker information hos motormedia.

Statistiken skiljer sig också mellan män och kvinnor. Män vänder sig oftare till motormedier (22 procent) medan kvinnor hellre frågar sin partner i högre utsträckning (41 procent).

– Det är intressant att se att så många vänder sig till någon i sin direkta närhet för råd när det kommer till ett bilköp. Generellt har bilhandlare mer kunskap och expertis inom området, men trots det vänder vi oss hellre till en pappa eller partner. Det tyder på hur högt svensken värderar personlig kännedom och gott förtroende, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.

Fotnot. Undersökningen gjordes under perioden 23–24 september 2019 av YouGov på uppdrag av Blocket Fordon. 1 035 intervjuer genomfördes med kvinnor och män som var 18 år och äldre i Sverige.