Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 11 sep 2019 17:00

Köpa bil på auktion – här är tipsen och fällorna

”Det kanske inte alla förstår, ropar man in något på en auktion kan man inte gå tillbaka och säga att det inte var vad man hade tänkt sig, om saker som man borde sett eller läst om i beskrivningen, det fungerar inte. Man får skylla sig själv om man inte kollar eller läser noga” säger Michael Luft.

”Det kanske inte alla förstår, ropar man in något på en auktion kan man inte gå tillbaka och säga att det inte var vad man hade tänkt sig, om saker som man borde sett eller läst om i beskrivningen, det fungerar inte. Man får skylla sig själv om man inte kollar eller läser noga” säger Michael Luft.

1/3

Foto: STEFAN HYTTFORS

”På auktion har man stor undersökningsplikt. På auktion får man sälja i befintligt skick, det får man annars inte, annars är säljarna ansvariga. Hade man varit fullt ansvarig hade auktioner inte fungerat ” säger Michael Luft.

”På auktion har man stor undersökningsplikt. På auktion får man sälja i befintligt skick, det får man annars inte, annars är säljarna ansvariga. Hade man varit fullt ansvarig hade auktioner inte fungerat ” säger Michael Luft.

2/3

Foto: STEFAN HYTTFORS

Michael Luft, auktionsexpert och värderingsman på Bilwebauctions.

Michael Luft, auktionsexpert och värderingsman på Bilwebauctions.

3/3

Är du på bilauktion och får syn på ett häftigt objekt – men vet inte om du ska bjuda på det? Eller hittar du din drömbil på en nätauktion och funderar på vad som är rätt pris?

Här får du en guide till svaren via 12 tips och råd från auktionsexperten Michael Luft.

1. Var noggrann när du undersöker bilen

– På auktion har man stor undersökningsplikt. På auktion får man sälja i befintligt skick, det får man annars inte, annars är säljarna ansvariga. Hade man varit fullt ansvarig hade auktioner inte fungerat. Köparen måste titta mycket mer noga på det man köper, så att man vet vad man köper. Det kanske inte alla förstår, ropar man in något på en auktion kan man inte gå tillbaka och säga att det inte var vad man hade tänkt sig, om saker som man borde sett eller läst om i beskrivningen, det fungerar inte. Man får skylla sig själv om man inte kollar eller läser noga.

2. Bestäm bilens skick – det bestämmer priset

– Det finns många varor som är i bruksskick. Varorna har använts, det är begagnat, ser okej ut och bör fungera. Det finns en del som är i renoveringsskick. Objektet är trasigt och behöver lagas, men är samtidigt för bra för att slängas. Någon annan kanske kan laga det? Sedan finns det som är i utställningsskick, varorna är i topptrim.

3. Varor i utställningsskick blir ofta dyra

– Det är ganska många som bara vill ha varor som är i bra skick. Det kan bli ganska dyrt. Objekt som är i bra skick kan kosta dubbelt så mycket om något är i bruksskick. Det är en ny företeelse, folk har mycket pengar i dagsläget. Det är okej att bjuda lite mer och så är varan i bra skick.

4. Bjud flera gånger på ett objekt

– Det är bättre att bjuda många gånger, annars finns det risk att man bjuder för mycket.

5. Fynda bland varor som är i lite sämre skick

– För 10 år sedan köpte man lite sämre objekt och fixade till dem. Man var mer händiga då. I dag är det ett mer slit- och släng samhälle. Tänk efter om man vill ha något som är i lite sämre skick, då behöver man fixa lite. Då kan man göra de stora fynden om man kan fixa dem. Är man händig kan man köpa.

6. Tänk till innan auktionen 

– Är jag en person som vill fixa en sak, eller vill jag ha något som är färdigt? Bruksskicksvarorna behöver ofta också fixas lite innan man är nöjd. Man blir ofta besviken när man köper bruksskicksvarorna. Den som lämnar in till auktionen reparerar ofta inte och gör i ordning innan auktionen. Man kanske putsar så att det ser snyggt ut, tekniska saker slits. På auktion finns ingen service kring objektet. Över huvudtaget. Det är lite att köpa grisen i säcken. 

7. Ny trend att se upp med: Vanliga bilar allt dyrare

– Många tror att ovanliga bilar är dyra och blir mycket dyrare än vanliga bilar och så har det varit tidigare. Nu är det tvärtom, de vanliga börjar bli dyra och de ovanliga mindre värda. Det är mycket enklare att serva en vanlig bil, till exempel Volvo, Volkswagen, Mercedes, Porsche, eller flera amerikanska bilar eftersom det finns bildelar till dem. De har sålts i så stora mängder att det lönar sig att ha reservdelsförsörjning. 

8. Köpare vill köra bilen – därför går äldre samlarbilar ner i pris

– En annan trend är att människor vill ha äldre bilar att använda, inte så mycket att samla på. Bilar äldre än 60-tal sjunker i pris, de är inte så bra att använda, de är obekväma och slöa, krångliga att hålla i gång. 70, 80-talsbilar är okej. Man kan köra långt och det finns reservdelardelar. Vanliga bilar från 60, 70 och 80-talsbilar är på väg upp i pris, ovanliga och äldre är på väg ned i pris.

9. Se upp: Äldre bilar går sönder

– Bland ovanliga bilar kan man göra de största klippen. Det är större efterfrågan på de vanliga. Då blir det inte så höga priser. Alla bilar går sönder och slits. Många har en romantisk dröm att ha en gammal bil. Man får räkna med att det kostar lite, även om bilen inte används. Plötsligt fungerar inte bromsarna eller att det börjar pysa lite i avgassystemet, det är normalt slitage. Packningar torkar, gummislangarna spricker, det får man baka in i priset så att man är beredd på det.

10. Köp fräscha exemplar

– Fräscha exemplar kostar dubbelt så mycket jämfört med något som ser okej ut. Det kostar mycket att göra något fräscht och då är det bättre att köpa det objektet från början. Det är lättare att göra i ordning tekniska saker än utseendemässiga såsom lack, krom och inredning som kostar mycket mer att snygga till än att laga en trasig motor eller växellåda. Hitta något som ser riktigt fräscht ut, det andra går att fixa.

11. Kontrollera när du hämtar ut objektet

På nätauktioner säljs de på uppgifter som finns, då kan inte köparen kontrollera på samma sätt. Ibland när det finns en nätauktion finns det visning, då har du rätt att kolla och ska kolla. Man måste titta noga. Ibland köper man utan att titta och då får man godkänna köpet objektet när man hämtar det i stället. Stämmer inte uppgifterna och till exempel att det inte fungerar, då behöver man inte köpa. 

12. 14 dagars ångerrätt 

På nätauktion har man inte samma undersökningsplikt och befintligt skick gäller inte fullt ut. Man har till och med 14 dagars ångerrätt om ingen del av köpet genomförs fysiskt (distansköp). Om inte företaget upplyser om detta har man ett års ångerrätt. Företaget ska skicka med på papperet eller skriva på kvittot att kunden har 14 dagars ångerrätt. Det är enklare att utnyttja detta än att att diskutera skicket på varar, om man är missnöjd.

13. Två räddningsplankor om du ändå köpt fel

– Försök hitta om man beskrivit objektet felaktigt, att man varit för positiv. Det andra är det uppskattade värdet. Är det satt för högt lika mycket som är i fullgott eller bra skick, då ska den vara i gott skick. Det går inte att ha ett uppskattat högt värde och att vara sedan är i dåligt skick. Då har de lurat dig. Det står även i konsumentköplagen. Befintligt skick gäller, men jämförelse ska göras med utropspriset – uppskattat värde med andra ord.

14. Ta hjälp av kunniga människor

– Det är lätt att hitta andra personer som håller på med gamla bilar och få råd av dem. Det är en social bonus. Har man ett bekymmer kan man gå in på klubbarna eller Facebook-grupperna och fråga, och så får man ett bra tips. Folk hjälper varandra och hälsar även när man är ute och åker med sin veteranbil, det är trevligt.