Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 22 aug 2018 09:27

Köpa bil 2018: Här är 9 viktiga saker att tänka på

Bilåret 2018 är intensivt och ovisst med en rad ny regler och skatter. Plus en hel del intressanta bilnyheter.
Det är också valår och kanske får vi snart veta vad politikerna vill göra med klimatzonerna.
Allt det här betyder stor ovisshet på marknaden och stora prissvängningar.
Här är de 9 viktigaste sakerna du måste ha koll på när du ska köpa ny eller begagnad bil under 2018.

1. Nya skatten straffar bilar med stort utsläpp

Törstiga bilar blir dyra att ha med nya fordonsskatten.

Foto: BMW

Kommentar: Den enskilt största förändringen på den svenska bilmarknaden på många år. Bilar som släpper ut mycket koldioxid straffas hårt och förutom det får diesel fortsatt en viss ytterligare straffbeskattning. Behöver du eller vill du köpa en bil som släpper ut 140 gram koldioxid eller mer så borde du ha slagit till och fått bilen registrerad före 1 juli 2018. Skattehöjningen gäller inte äldre bilar men de nya reglerna påverkar ändå begagnatmarknaden. Det kan bli svårt att sälja en bil med straffbeskattning under de tre första åren, då kan bilköparna välja en äldre bil och vänta ut att skatten återgår till det normala igen. Du behöver alltså vara säker på att bilen du köper hösten 2018 inte har ett högt utsläppsvärde.


2. Bilarnas förbrukning räknas upp

Foto: Ludvig Thunman/Kvp/Expressen

Kommentar: Från och med 1 september 2018 måste alla nya bilar ha en förbrukning som mätts enligt den nya tuffare körcykeln WLTP. Det betyder att bilen kommer att dra mer på papperet. Eller om du vill, att tillverkningens förbrukning stämmer bättre överens med din egen. Men till och med 2020, i Sverige under hela 2019, kommer bilen också att ha en angiven förbrukning enligt den äldre och snällare körcykeln NEDC. Det beror på EU-regler som håller koll på tillverkarnas totala utsläpp och i Sverige används det NEDC-värdet för att bestämma beskattningen. Men det är ett värde som beräknats fram efter WLTP-värdet och det kommer att ligga högre än dagens mätta NEDC-värde. Bilar som ligger nära gränsen för högre beskattning eller för bidrag kan påverkas negativt, alltså att utsläppsvärdet höjs en aning efter 1 september.


3. Undvik äldre dieselbilar

En några år gammal Volvo V70 – Sveriges vanligaste bil – kan bli förbjuden Stockholm.

Foto: Volvo

Kommentar: Den enskilt största frågan hos bilhandlarna i dag är bränslet och om köparen vågar satsa på ytterligare en dieselbil. Andelen dieselbilar har varit uppåt 60 procent av nybilsförsäljningen i Sverige men under hösten 2017 sjönk andelen dramatiskt. Anledningen är dels den nya fordonsskatten men också att de nya bensinmotorerna blivit bättre och snålare. Snacket om de nya miljözonerna spelar också in även om det främst drabbar äldre dieselbilar - till en början. Men en köpare av främst en äldre dieselbil behöver hålla reda på vilken rening den har och försöka undvika bilar som inte har en så kallad Euro6-klassning på avgasreningen.


4. Miljözoner – där dieselbilar förbjuds

Stockholm är en av städerna där dieselförbud står inför dörren.

Foto: Colourbox

Kommentar: Hittills har det mest varit snack om att miljözonerna drabbar dieselbilar men det är bara sant till en viss del. Zonerna utgår från utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider och det drabbar även äldre bensinbilar. Många undrar också varför de inte får köra in i miljözonerna med diesel- och bensinbilar som körs på biodrivmedel. Men även biodiesel släpper ut skadliga partiklar och kväveoxider, om än mindre. Du behöver hålla koll på politikerna i din kommun och hur de tänker och resonerar angående miljözoner. Det här har blivit en valfråga och hur det än blir i slutändan så påverkar diskussionen andrahandsvärdet av dieselbilarna. 


5. Ha koll på de olika hybridbilarna

Allt fler bilar får lättare hybridsystem som hjälper bensin- eller dieselmotorn. En av dem är nya Audi A8.

Foto: Audi

Kommentar: I år börjar försäljningen av elektrifierade bilar att verkligen ta fart i Sverige. Men det har redan blivit rörigt. Toyota kallar sina hybrider för självladdande men det handlar i själva verket om en drivlina med en elmotor och ett mindre batteri som hjälper till att återvinna energi och använda den från stillastående och i låga farter. En laddhybrid arbetar på samma sätt men har ett större batteri som du själv kan ladda. I år dyker det också upp så kallade 48 Volt-bilar. Det är hybrider med ett kraftigare batteri med större möjligheter att driva bilen effektivt på el. Du behöver sätta dig in i vilken typ av hybrid du köper.


6. Se till att du kan ladda bilen

Foto: Tesla

Kommentar: Köper du en laddhybrid så behöver du kunna ladda den. Men eftersom bilar har ett relativt litet batteri går det också relativt snabbt att ladda bilen i ett vanligt 220-uttag, förutsatt att du har rätt säkring på uttaget förstås. Kör du bara på dagtid kan det räcka att ladda bilen över natten. Men innan du köper en laddhybrid behöver du fundera på var och hur bilen ska laddas. Kolla laddtider på bilen och vad den behöver för uttag. Kontrollera också om du kan ladda bilen på jobbet och vid sommarstugan. Det är först när du laddar bilen ofta som du får full valuta för pengarna och kan köra bilen snålt.


7. Undvik elbilar med kort räckvidd

Nissan Leaf är en av elbilarna som utmanar Tesla när det kommer till räckvidd.

Foto: Nissan

Kommentar: Under 2018 kommer de första elbilarna med en riktigt bra räckvidd, ja om vi undantar Tesla som hittills varit relativt ensamma på marknaden. Nissan Leaf är först ut men redan i år kommer vi att få se suvar med elmotor och ett stort batteri. Det är lockande av många anledningar att byta till en elbil men det kräver att du har en laddbox och att du börja leva elbilslivet med full koll på var det finns publika laddare och snabbladdare. Om du köper en bil där det ingår en laddbox så kontrollera abonnemanget som ingår, ofta handlar det om långa bindningstider hos en leverantör. Se också upp med begagnade elbilar. Utvecklingen går snabbt och elbilar med kortare räckvidd kan snabbt bli i praktiken värdelösa.


8. Se så att du inte får en gammal bil

Se vad bilen har för modellår och kolla upp så att det inte finns en nyare version.

Foto: Volkswagen

Kommentar: Det här gäller varje år men har blivit allt viktigare eftersom tillverkarna uppdaterar sina bilar snabbt, snabbt. Alla tillverkare börjar bygga nästa modellår under föregående vår. Framåt vecka 17-18 i år byggs de bilar som enligt tillverkarna har modellår 2019. Som biltillverkarna ser det är de här bilarna specificerade enligt modell 2019. Men ute i bilhallarna kommer de här bilarna att stå parkerade bredvid de som byggdes hösten 2017 och vintern 2018, till och med vecka 16-17 2018. Det blir rörigt, speciellt som bilhandlarna gärna kallar både de här bilarna för "nya", trots att det kan vara två helt olika bilar. Så bilköparna måste hålla koll på ett modellbyte och vad som hände i bytet, vad förbättrades. Det här fenomenet hänger med under bilens hela livstid. Det gamla svenska begreppet årsmodell är helt förlegat och skapar bara ovisshet. När bilen registrerades första gången indikerar knappt alls vilket modellår det är. Modellår påverkar bilens värde under hela livstiden. Det viktiga är när bilen tillverkades och enligt vilken specifikation. När fler tillverkar börjar uppdatera sina bilar över internet blir det ännu rörigare. Då kommer bilens programvara att bli en viktig indikator.


9. Skippa utrustningen som inte ger bättre andrahandsvärde

Foto: Skoda

Kommentar: Det är svårt att hålla ordning på vilken utrustning en ny eller begagnad bil har. Det finns två trender i bilvärlden: de som satsar mycket på personifiering och de som bygger färdiga paket. Ska du köpa en bil är det väldigt viktigt att du sätter dig in i hur bilen paketerats och vilka paket som går att köpa till. Mitt råd är att satsa på säkerhet i stället för ren designutrustning. Det höjer värdet på bilen över tid och du har själv nytta utav en hög säkerhetsspecifikation. Se till att den bästa möjliga autobromsen ingår och gärna adaptiv farthållare. Kräv också att försäljaren har en genomgång på minst en timme om bilens funktioner vid leverans. Köper du begagnat ska du leta efter välutrustade bilar och inte betala för mycket för utrustning som du inte behöver.