Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 10 maj 2018 14:00

Här är färgerna vi inte vill ha på bilen

58 procent av svenskarna skulle inte köpa en rosa bil.

58 procent av svenskarna skulle inte köpa en rosa bil.

1/2

Foto: FAME PICTURES

Grått och svart är de mest populära färgerna.

Grått och svart är de mest populära färgerna.

2/2

Foto: VOLVO

En ny Sifo-undersökning gjord av bilauktionisten Kvdbil.se visar att ett bilköp mycket väl kan påverkas av bilens färg. 

Svenskarna vill gärna ha grå eller svarta bilar och undviker helst färger som rosa, orange och gul.

Kanske har du lekt billeken "gul bil" för att fördriva tiden på väg till lantstället eller till mormor på andra sidan stan. En simpel lek där du ska försöka hitta en gul bil före dina medresenärer. Problemet, och det spännande med leken, är att du väldigt sällan ser en gul bil och kanske finns det nu en förklaring till varför. 

En Sifo-undersökning gjord av Kvdbil.se visar att drygt varannan svensk inte skulle köpa en bil om den hade fel färg. Hela 42 procent av svenskarna skulle inte köpa en bil som var just gul och ännu värre går det för de rosa (58 procent) och orange (46 procent) bilarna. 

LÄS MER: Få råd inför bilköpet – vi testar nya tjänsten 

Ljusgrå toppar

På listan över vilka bilfärger som svensken tycker bäst om toppar ljusgrå. För 14 procent är den färgen mest eftertraktad. Därefter följer mörkgrå och svart på 13 procent. Undersökningen visar också att rätt färg på bilen är viktigare för män än kvinnor.

– Det är med bilen som med många andra dyra inköp – vill du sälja vidare en vacker dag ska du tänka på att inte göra alltför galna färg- eller mönsterval. Trender kommer och går i bilar som med allt annat, men i slutet av dagen är svensken ganska klassiskt lagd, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil.

Fotnot. Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9–13 mars 2018. Totalt intervjuades 1 237 personer i åldern 16-79 år, varav 1 009 personer med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

LÄS ÄVEN: Köpa, dela eller hyra bil – vad är billigast?