Bäst 2018: Här är bilarna som fick högst getingbetyg

Varje år testar vi mängder med bilar och betygsätter dem i fem kategorier.
Nu är det dags att summera vad vi sett under 2018.
Här är de 16 bilar som fått bäst betyg av våra experter i år. Allt från stora familjebilar till riktigt snabba vrålåk och en elbil.
I topp syns en blivande svensk klassiker.

16. Volkswagen Touareg


Volkswagens modell på topplistan är Touareg, där all kraft lagts på att skapa en bekväm och rymlig suv. Och på köpet har den till och med blivit lite lyxig.

Strävan efter komfort påverkar körningen, som inte är lika snabb och sportig som många andra bilar i samma prisklass. Men VW har ändå fyrhjulsstyrning och progressiv styrning och ett chassi som är mycket stabilt.

Under huven finns bara stora bensin- och dieselalternativ. Perfekt för dig som kör långa sträckor på motorväg och ofta också drar något tungt, som husvagn, hästkärror eller båtsläp. Sämre för dig som vill kunna köra i en miljözon i stan.
 

Betyg

Motor och köregenskaper: 4
Säkerhet och förarstöd: 4
Teknik och uppkoppling: 4
Design: 4
Köpa och äga: 3
Totalt: 19 av 25
Pris: Från 579 900 kronor




15. Porsche 911 T


Det här är den snabbaste och dyraste bilen på listan, och verkligen något för entusiasterna. Allting handlar om körupplevelsen, och det märks så fort man sätter sig.

Ingenstans att lägga mobiltelefonen. Inget handtag att öppna dörren med. Inget baksäte. Mycket av ljudisoleringen bortplockad. Porsche menar allvar med att sänka vikten på bilen för att öka hastigheten. 370 hästkrafter med bakhjulsdrift gör att inte kan bli annat än fem getingar för körupplevelsen.

Betyg

Motor och köregenskaper: 5

Säkerhet och förarstöd: 2

Teknik och uppkoppling: 3

Design: 5

Köpa och äga: 4

Totalt: 19 av 25

Pris: Från 1 035 000 kronor



14. Ford Focus


Fords grundpelare Focus firar 20 år med en ny generation, och alla de tidigare har sålt bra. Här lockar framför allt köregenskaperna där styrningen är den verkliga godbiten. Att kryssa på motorväg i 130-140 km/tim är inga problem, trots en liten motorvolym och tre cylindrar. Den manuella växellådan arbetar mycket bra tillsammans med kopplingen.

Trots att prislappen är pressad ingår avancerad säkerhetsutrustning. Det innebär bland annat en bra filkörningsassistent, autobroms i alla hastigheter, igenkänning av fotgängare och cyklister, även i mörker, adaptiv farthållare och skyltläsning. Fem getingar? Javisst!

Betyg

Motor och köregenskaper: 5

Säkerhet och förarstöd: 5

Teknik och uppkoppling: 3

Design: 3

Köpa och äga: 3

Totalt: 19 av 25

Pris: Från 199 900 kronor



13. DS7 Crossback


Det här är, enligt DS vd, Frankrikes populäraste suv och systerbil med Peugeot 3008, som vann Car of the Year 2017. Men har den vad som krävs för att ta sig utanför landets gränser och konkurrera med Volvo i Sverige eller Audi och BMW i Tyskland?

Tja, det beror på vad man tittar på. Fransmännen kan definitivt sin form och sin färg och designen får toppbetyg. Komforten är underbar – även i hastigheter uppåt 140-150 kilometer i timmen och rejäl blåst är det behagligt tyst i kupén. Men tekniken lämnar en del övrigt att önska och även om mycket är smart och snyggt gjort har DS inte lyckats gå i mål med alla detaljer och funktioner.

Betyg

Motor och köregenskaper: 4

Säkerhet och förarstöd: 4

Teknik och uppkoppling: 3

Design: 5

Köpa och äga: 3

Totalt: 19 av 25

Pris: Från 359 900 kronor



12. Audi A1

Foto: AUDI


Audi A1 Sportback har alltid bjudit på fina köregenskaper och en kvick styrning. Att köra den är lite som att ta på sig en lätt ryggsäck och gå en fin skogspromenad i vackert väder. En njutning.


Audi visade sin minsting inför modellåret 2011 och redan från start var det givet att köregenskaperna och styrningen stod i centrum. Och nu har Audi lyckats förbättra en redan bra bil. A1 är fortsatt kvick med snabba reaktioner och en i alla stycken väldigt kompakt bil. Dessutom är den rymligare och rejälare än sin föregångare.


Det finns de som tycker att Audi A1 är onödig och för dyr då Volkswagen Polo är minst lika bra. Men Jan-Erik Berggren tycker att designen och paketeringen skiljer de två så pass mycket att prisskillnaden är motiverad.

  Betyg

Köregenskaper: 5

Säkerhet: 4

Design: 4

Komfort: 3

Ekonomi: 3

Totalt: 19 av 25

Pris: Från 225 900 kronor



11. Mercedes CLS


En stor, lyxig, snygg och dyr coupé från Mercedes kvalar så klart in på topplistan. Det här är enligt Mercedes själva mamman till alla fyrdörrarscoupéer. Och visst är den kul att titta på, speciellt med en ny design på grillen (diamantformad) och frontlyktorna. Således fem getingar för designen.

De nya motorerna ger en oerhört mjuk körning och ett mildhybridsystem ger stora bränslebesparingar. Överlag väldigt trevlig att titta på och köra. Men prisvärt? Nja.

Betyg

Motor och köregenskaper: 5

Säkerhet och förarstöd: 4

Teknik och uppkoppling: 3

Design: 5

Köpa och äga: 2

Totalt: 19 av 25

Pris: Från 719 900 kronor



10. Audi A7 Sportback


Audi har i nya A7 Sportback en kaxig sportbil i lyxbilsformat. Den är inte billig men tekniken är i toppklass. Det är svårt att tänka sig speciellt många fler finesser utan att landa i en elbil eller en självkörande bil, vilket ger toppbetyg i kategorin teknik och uppkoppling.

Det är en mildhybrid, vilket innebär att en liten elmotor hjälper till vid exempelvis stopp-start-situationer. I A7 Sportback fungerar det helt friktionsfritt och man märker det inte alls vid körning.

Betyg

Motor och köregenskaper: 4

Säkerhet och förarstöd: 4

Teknik och uppkoppling: 5

Design: 4

Köpa och äga: 3

Totalt: 20 av 25

Pris: Från 668 000 kronor



9. Jaguar I-Pace


Det här är den enda elbilen på listan och toppade nyligen vår sammanställning av de bästa elbilarna just nu. Den är fyrhjulsdriven med två motorer, vilket gör att den passar både i terrängen, på racingbanan och en vanlig landsväg.

Det är den första bilen från en redan etablerad tillverkare som från grunden utvecklats för eldrift, och det märks. Räckvidden är drygt 45 mil enligt den nya, tuffare körcykeln.

Betyg

Motor och köregenskaper: 5

Säkerhet och förarstöd: 3

Teknik och uppkoppling: 4

Design: 5

Köpa och äga: 3

Totalt: 20 av 25

Pris: Från 829 000 kronor



8. Audi Q8



Även om den silverfärgade bilen Jan-Erik Berggren testkörde i Danmark inte är lika snygg som den guldgula Audi tidigare visade upp, är det svårt att bli besviken på Q8 när man väl är ute på vägen. Styrningen är lätt och exakt, och varje rörelse i ratten avspeglar sig exakt som de borde.


Men det vimlar av bra suvar i prisklassen och Audi får tuff konkurrens från sin egen elbil e-tron, från Jaguar I-Pace och från ännu mer livsstilsbetonade suvar som Range Rover och Land Rover, Alfa Romeo och Mercedes.

Betyg

Motor och köregenskaper: 5

Säkerhet och förarstöd: 4

Teknik och uppkoppling: 5

Design: 3

Köpa och äga: 3

Totalt: 20

Pris: Från 733 000 kronor



7. Suzuki Vitara



Det är inte alltid bilars bästa teknik kommer inkluderad i baspaketet.

Men när Suzuki Vitara nu har uppdaterats så har modellen begåvats med nya säkerhetssystem – som ingår i standardutrustningen. Det handlar bland annat om autobroms som känner av gående, adaptiv farthållare, backvarnare och döda-vinkelvarnare.


Till det yttre har designen både fram och bak förfinats med exempelvis både ny grill och bakljus. Också interiören är moderniserad. På slingriga uppländska vägar bevisar Vitara att det är en bekväm bil. Litet vindbrus stör i kupén under framfarten.

Betyg

Köregenskaper: 4

Säkerhet: 4

Design: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 4

Totalt: 20

Pris: Från 249 900 kronor (lanseringspris)



6. Audi A6


Det har varit ett bra år för Audi, vilket resulterar i många bilar på toppen. Man har släppt flera modeller under året, men A6 är den som kommer att sälja allra bäst av dem. Liksom A7 Sportback är det en mildhybrid.

En innovation i bilen är pekskärmen, som har små knappar för att underlätta till exempel när föraren ska skriva in en adress i navigatorn. Bättre, säkrare och effektivare än att bara ha ett peksystem.

Betyg

Motor och köregenskaper: 4

Säkerhet och förarstöd: 4

Teknik och uppkoppling: 5

Design: 4

Köpa och äga: 3

Totalt: 20 av 25

Pris: Från 573 900 kronor



5. Volvo S60

Foto: VOLVO


Nya S60 är examen för Volvos duktiga ingenjörer och prestandaversionen Polestar Engineered är grädden på moset. Det känns, det känns i varje millimeter av styrningen och varje svar från bilens känsliga drivlina och chassi. Det här är modellen som fulländar Volvos framgångsrika SPA-plattform.


Säkerheten håller toppklass, köregenbskaperna är fina och designen snygg med de guldfärgade detaljerna som kommer med Polestar-versionen. De S60-bilar som ska säljas i Sverige börjar byggas i fabriken i USA i början av 2019. Till att börja med säljs modellen T5, framhjulsdriven och med automatlåda.

Betyg

Köregenskaper: 5

Säkerhet: 5

Design: 4

Komfort: 3

Ekonomi: 3

Totalt: 20 av 25
Pris: Ej angivet 



4. Mercedes A-klass


Både designen och tekniken på Mercedes budgetalternativ A-klass har hämtat inspiration från de dyrare syskonen E-klass och S-klass. Det märks utvändigt och på interiören, där en ny instrumentpanel, två stora bildskärmar som styrs via ratten och nya knappar och reglage ger A-klass toppbetyg för både design och teknik och uppkoppling.

Men det är inte bara design och teknik som uppgraderats, utan även nya motorer, smart röststyrning, bra säkerhetspaket och assistanssystem gör att det är den bilen tar en fjärdeplats.

Betyg

Motor och köregenskaper: 4

Säkerhet och förarstöd: 4

Teknik och uppkoppling: 5

Design: 5

Köpa och äga: 3

Totalt: 21 av 25

Pris: Från 283 900 kronor



3. Audi e-tron

Foto: AUDI

När Allt om Bilars Jan-Erik Berggren testade Audi e-tron slogs han av att han aldrig kört en elbil som känns så lite som en elbil. Trots att e-tron är både längre och tyngre än Jaguars fina I-Pace känns den lättare.

Med hjälp av de två elmotorerna på vardera axeln och smart styrning av fyrhjulsdrift och bromsar så har Audi byggt en bil med flera olika skepnader. Den trygga familjebilen, den sportiga bilen och terrängbilen. Styrningen är så exakt och följsam att jag önskar att alla tillverkare ska bygga elbilar – nu direkt. En ren njutning att köra.

Betyg

Köregenskaper: 5

Säkerhet: 4

Design: 4

Komfort: 5

Ekonomi: 3

Totalt: 21

Pris: Från 885 000 kronor



2. Kia e-Niro



Kias modellserie Niro blir allt grönare. Först kom den som hybrid, sedan som laddhybrid. Nu är den rena elversionen här – med en räckvidd på drygt 45 mil! Konkurrenterna har all anledning att se upp för Kia e-Niro.


e-Niro ser ut som en vanlig bil och har en förarmiljö som i mångt och mycket påminner om en vanlig bil. Och det är medvetet gjort av Kia – kunderna ska inte skrämmas bort av alltför spejsad design. Det är lätt att trivas i Niro. Bilen är kompakt på utsidan och därmed lätt att hantera i storstans trånga miljöer. Man sitter skönt fram, sikten är bra och baksätet har gott om svängrum för benen, även för långa personer. Mittplatsen däremot är obekväm.


Sammanfattningsvis känns e-Niro som en av de mest spännande elbilarna. Kombinationen räckvidd, utrustning och prestanda gör den svårslagen.  Priset är högt, men det gäller även för andra elbilar med lång räckvidd.

Betyg

Köregenskaper: 4

Säkerhet: 5
Design: 4
Komfort: 4
Ekonomi: 4
Totalt: 21
Pris: Från 429 900 kronor



1. Volvo V60


Det är kanske ingen skräll att listan över de bästa bilarna som vi testat i år toppas av Volvos kommande storsäljare. Den här nya folkkombin kommer att bli en succé, framför allt i Sverige. Inte minst eftersom det är den naturliga ersättaren till V70.

Det är ingen bil för sportiga köregenskaper, styrningen är inte riktigt lika briljant kvick som i sportigare bilar. I stället har komforten prioriterats.

Volvo hävdar att V60 är den säkraste bil de byggt – och det säger en hel del. Körassistenten har vässats till, autobromsen är ny och Volvo fortsätter att vara världsledande på säkerhet. Det ger givetvis ett toppbetyg i den kategorin.

Betyg

Motor och köregenskaper: 4

Säkerhet och förarstöd: 5

Teknik och uppkoppling: 4

Design: 5

Köpa och äga: 4

Totalt: 22 av 25

Pris: Från 317 000 kronor


Fotnot: Uppmärksamma läsare kanske ser att det finns två olika uppsättningar betygskategorier. Detta beror på att vi reviderade vårt betygssystem under året, men totalpoängen är 25 getingar i båda fallen.

Annons: