Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 20 nov 2018 10:39

Favoritbilarna för kvinnor och män – lista län för län

Det här är bilmodellen som män i Sverige föredrar framför andra – Volkswagen Tiguan.

Det här är bilmodellen som män i Sverige föredrar framför andra – Volkswagen Tiguan.

1/3

Foto: VOLKSWAGEN

Svenska kvinnor väljer framförallt Volkswagen Golf.

Svenska kvinnor väljer framförallt Volkswagen Golf.

2/3

Foto: VOLKSWAGEN

Den modell som är populärast i flest län, bland männen, är Fiat Ducato.

Den modell som är populärast i flest län, bland männen, är Fiat Ducato.

3/3

Foto: FIAT

Det är tydliga skillnader mellan hur män och kvinnor väljer ny bil. Kvinnor föredrar genomgående mindre och mer energieffektiva bilar medan männen väljer suvar och husbilar.

Se vilken bil som är populärast i ditt län.

Det säljs nya bilar som aldrig förr. I fjol blev det närmare 380 000 bilar, nytt rekord. Volvo ligger som vanligt i topp med sina stora bilar i 90-serien. Tidigare var det 70-serien och före den 900-serien.

Men topplistan domineras av bilar som säljs till företag. Rensar man bort företagsbilar och ser på privatköpta bilar, som svarar för 35-40 procent av alla nybilar, blir bilden en annan. Då dominerar mindre bilar, särskilt när kvinnor bestämmer.

Volvo är inte längre ledare. Här dominerar Volkswagen, Fiat, Toyota och Kia.

Hur det ser ut i detalj och hur det skiljer mellan män och kvinnor framgår av grafiken. Där har vi också brutit ned siffrorna län för län för att se om det även finns geografiska skillnader.

LÄS ÄVEN: Köpa bil – det här måste du veta innan 

Transportbilen Fiat Ducato något överraskande i topp

Resultatet visar på tydliga skillnader mellan män och kvinnor. Män föredrar större bilar, gärna suvar med fyrhjulsdrift.  Den modell som ligger etta i flest län är, något överraskande,  Fiat Ducato. Det är i grunden en transportbil som är populär som husbil.  År 2017 låg den trea. 

I den mån män köper en mindre bil går gränsen i storlek vid Volkswagen Golf. Den hamnar på första plats i två av länen.

Kvinnorna visar andra köpmönster. De har VW Golf som favorit i flest län, precis som året före. I övrigt finns en rad mindre bilar som Volkswagen Polo, Toyota Yaris och Kia Rio. Undantag är Jämtland där Volkswagens mellanstora Tiguan är favorit och Västerbotten där Fiat Ducati är i topp för både män och kvinnor.

Ta Västernorrland som exempel. Där föredrar männen Volvos suv XC60 medan kvinnornas favorit är småbilen Toyota Yaris.  Samma förhållande råder i Gävleborg.  I Stockholm väljer flest män Volkswagens fyrhjulsdrivna suv Tiguan medan kvinnorna köper småbilen Volkswagen Polo.

LÄS ÄVEN: 9 bästa laddhybriderna – se vilken som passar dig 

Kvinnorna väljer bilar som är bättre för miljön

Kvinnornas bilar är billigare att köpa. Eftersom de är mindre och lättare drar de också överlag mindre bränsle och släpper därmed ut mindre klimatpåverkade koldioxid.  En jämförelse mellan den snålaste bensindrivna Volvo XC60 och den enklaste Toyota Yaris (utan hybrid) visar att Volvons utsläpp är 60 procent högre. 

Ser man på VW Tiguan släpper den i enklaste bensinutförande ut drygt 50 procent mer koldioxid än enklaste Polo. 

Tekniskt sett haltar naturligtvis jämförelsen eftersom det rör sig om bilar i skilda storlekar och med olika teknik. 

Hur ska man förklara skillnaderna? Väljer kvinnor bil mer rationellt än män eller finns det andra förklaringar, som hur hemarbetet fördelas, närhet till arbete och årliga körsträckor? Spelar den växande andelen hushåll med två bilar in?

Enligt myndigheten Trafikanalys är bilen det vanligaste färdsättet för både män och kvinnor. 

Men männen kör längre per dag, upp till två mil längre, medan kvinnorna i högre utsträckning kör fler kortare sträckor för att bland annat handla.

LÄS ÄVEN: 15 bästa familjebilarna de senaste 20 åren 

Skillnaderna beror bland annat på inkomsterna

Lena Smidfelt Rosqvist forskar på resande med koppling till makt och jämställdhet på konsultföretaget Trivector.

Hon är inte förvånad över resultatet. Snarare bekräftar det vad flera studier visar.

– Litteraturen visar att en del av förklaringen är skillnader i attityder och normer mellan kvinnor och män, men det handlar också om inkomster och arbetsförhållanden, säger hon.

– När det finns alternativ till bilen, då blir skillnaderna större. Kvinnor väljer då i högre utsträckning andra alternativ. Men på landsbygden, där alternativen är färre, minskar skillnaderna, säger hon.

– Det finns mycket forskning kring hur vi ser på olika miljöåtgärder, som att tilläggsisolera och tvätta mindre energikrävande. Kvinnor tycker generellt mer hållbart än männen.

– Inom transporter är gapet större. Det tyder på att det finns en maskulinitetsnorm för just bilar och transporter, menar hon.

Hur är det med körsträckor och hur bilen används? 

– Oavsett inkomst, ålder och var man bor så finns en skillnad mellan könen – män använder bilen mer än vad kvinnor gör. De reser omkring två mil mer per dag i egenskap av förare.  

– Kvinnor gör fler korta resor för bland annat inköp. Tittar man på antal kilometer reser män längre för alla ärenden, som fritidsresor, inköp, arbetsresor och tjänsteresor. Skillnaderna är störst på tjänsteresor, därefter kommer arbets- och pendlingsresor.

Att män i högre utsträckning än kvinnor väljer bil när det finns andra alternativ kan delvis förklaras av förmåner som fri parkering på jobbet, menar Lena Smidfelt Rosqvist.

– Fri parkering är en av de faktorer som påverkar hur man pendlar. I Skåne visade en undersökning från 2013 att män i betydligt högre utsträckning än kvinnor hade tillgång till fri parkering.

Gör kvinnor bättre, mer rationella val?

– Kvinnornas resvanor är mer hållbara som det ser ut i dag. Men jag vill inte säga att den ena gruppen är bättre än den andra. Men vi måste få en mer hållbar utveckling.

Du menar hur vi ska få fler gubbar att köpa Yaris?

– Haha, det här en svår diskussion som lätt blir politiserad. Jag tror en väg är att se över systemet med olika former av stöd, avdrag och subventioner.

– Skillnaderna mellan könen ser olika ut i olika generationer, de är mindre uttalade bland de yngre.

Kan skillnaderna jämnas ut och rentav försvinna på sikt?

– Ja, det tror jag!

LÄS ÄVEN: 15 bästa suvarna de senaste 20 åren